Családi kirándulás az Iszkaszentgyörgyi piramishoz

A Családi kirándulás az Iszkaszentgyörgyi piramishoz hossza 3.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 101 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Iszkaszentgyörgyre muszáj ellátogatni! Egyrészt a gyönyörű Amádé-Bajzáth-Pappenheim kastély és egyedülálló parkja miatt, másrészt a Piramita hegyen épült emlék piramis miatt is, közben pedig bejárhatjuk az arborétum szerű erdőket a hegyoldalban, ahol tanösvény vezet végig az érdekességeken és látnivalókon.

Iskaszentgyörgyi Kastély séta

A tanösvény a postával szemben a telefonfülke mellett

A mondat viccesen hangzik, de az első állomás tényleg a plébánia és a polgármesteri hivatal előtt található, ráadásul parkolási lehetőség is akad. Ha busszal érkeztünk, akkor a közeli gyógyszertár megállónál kell leszállni és már indulhatunk is. A tanösvény eleje és vége a település utcáin kanyarog, de azért itt is akadnak érdekességek, mint például a Szentháromság templom a mellékutcán. Néhány lépés kitérővel a szabadtéri színpadot is felfedezhetjük. Rögtön az út túloldalán a református templom látható, aztán visszakanyarodunk a főút felé, és már meg is érkeztünk a kastély bejáratához. A lépcsőkön felsétálva egy kapun keresztül jutunk be az udvarba, ahol már a 3. táblát találjuk, itt olvashatunk a kastély történetéről és a tulajdonos családokról is. Amádé, Bajzáth és Pappenheim három különböző család volt sorrendben egymás után, és mindhárom család épített-szépített az 1600-as évek elején épült barokk kastélyon. Az épületben most egy múzeum és az általános iskola kapott helyet, így az udvar és a kert szabadon bejárható.

Családi kirándulás az Iszkaszentgyörgyi piramishoz-1
Az Iszkaszentgyörgyi kastély a park felől

Erdei séta

A tanösvény semennyire nincs jelezve az ösvények mentén, de az ismertető táblákon az információs szövegek alatt mindig alapos útba igazítást olvashatunk a következő tábla megtalálásához. Ki is megyünk az udvarból és a parkoló területről kikanyarodva hamar az erdőben találjuk magunkat, amely a térkép szerint angolpark. Rendezett sétányokon haladunk a patakon átívelő hidacskákon át. A park északnyugati végén a piros jelzéssel találkozunk, és ezt követve indulunk el felfelé a Piramitára, vagyis a kastély feletti dombra. Közel a tetejéhez egy tisztásra érünk, ahol a következő állomás található, amely nem más mint a Kőasztal. Ez a monstrum legalább 1-2 tonna lehet, és egyidős a parkkal. Körülötte pihenő padokat és piknikező helyet találunk.

A Piramis

Van itt kilátó is - Csillag-hegy

Ha itt a tanösvényt követjük tovább, akkor lemaradunk a kilátóról, amely a Csillag-hegy tetején áll. Egy rövid kitérővel a piroson meg is találjuk a fatornyot. Sajnos a fák már eléggé köré nőttek, így kevés kilátás akad, sőt a közeli működő kőbánya látványa és zaja egy kissé ront is élvezeti értékén. Azért körbe lehet innen kémlelni a többi irányban is.

Családi kirándulás az Iszkaszentgyörgyi piramishoz-4
A Kilátó a hegytetőn

Vissza a tanösvényre és jöhet a piramis

Egy erdővágáson visszatérünk az eredeti nyomvonalra, majd lefelé kezdünk ereszkedni. Egy másik tisztáson kitekintve egészen szabad teret kapunk, itt még jobb a kilátás mint a kilátóból, bár a délre eső területekre látunk rá, ahol síkvidék van. Már csak néhány méter és feltűnik a piramis. Az eredeti piramist Pappenheim Szigfrid építette egy rokona emlékére, aki szerelmi bánatában lett öngyilkos ezen a helyen. A piramis állapota leromlott és az 1960-as években el is hordták a köveit. 2014-ben a Veszprémi erdőgazdaság jóvoltából újra épülhetett, és egy turista pihenő is létesült körülötte.

Családi kirándulás az Iszkaszentgyörgyi piramishoz-5
A piramis

Levezetésnek a kastélykert

A tanösvény innen a szőlő ültetvények közé vezet, majd hamarosan ismét az utcákon sétálunk tova. Két kanyar után elérjük a kastély alsó kapuját, ahol a tanösvény ugyan kívül halad tovább a kerítés mellett, de érdemesebb a kapun keresztül a kertben folytatni az utat, hiszen ez a lépcsőzetes elrendezésű kert építészetileg az egyetlen Fejér megyében. Felfedezhetünk néhány régi kert elemet is, köztük egy diadalívet. A felső kapun át térhetünk vissza a tanösvény eredeti nyomvonalára, amely visszavezet a parkolóhoz.