Budakeszi felől a Nagy-Kopaszra Túra

A Budakeszi felől a Nagy-Kopaszra Túra hossza 12 Km. Az útvonal szintemelkedése 407 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Kezdhetném az írást azzal a találós kérdéssel, hogy vajon melyik a Budai-hegység legmagasabb csúcsa, és sokan azt válaszolnák, hogy a János-hegy, pedig az csak a legismertebb. Akárhogy is nézzük, a Nagy-Kopasz a legmagasabb, és most ide fogunk felmászni! Igaz, Nagykovácsiból is jól megközelíthető, akkor miért nem onnan indulunk? Azért, mert akkor kimarad a Tarnai-pihenő, ami nagyon nagy kedvencem.

Túra a Nagy-Kopaszra

1. A túra kiindulópontja a Hidegvölgyi erdészlak, amely autóval megközelíthető a Budakeszit és Telkit összekötő közúton, illetve megállnak itt a Zsámbékra, Budajenőre menő távolsági buszok is. A szépen kialakított parkolóban találjuk az , amit az erdészlak épületéből alakítottak ki. Sajnos nyitvatartás táblát nem találtam rajta, de a honlapról kikövetkeztetve csak hétvégéken van nyitva.

Erzsébet Büfé Forrás: Nyáry Tamás
Erzsébet Büfé
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A sétát a parkolóból kezdjük, nagyon szépen parkosított területen, innen indul a Sisakvirág tanösvény, amely egészen a csúcsig elkíséri a túrázót. A Zöld háromszög jelzést kell követni, amely nem nehéz feladat, mert elég sűrűn és jól van jelezve.

A Sisakvirág tanösvényt jelző infó tábla Forrás: Nyáry Tamás
A Sisakvirág tanösvényt jelző infó tábla
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. A parkosított területről hamar kiérünk, és egy széles szekérúton haladunk tovább. A tanösvény tábláin és az útjelző táblákon jól látszik az idő vasfogának a nyoma, de azért jól tartanak és használhatóak is. Rögtön látjuk is, hogy mennyit kell megtennünk a kilátóig.

Útjelző tábla a Nagy-Kopasz felé Forrás: Nyáry Tamás
Útjelző tábla a Nagy-Kopasz felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Lassan, de egyenletesen emelkedik az út, de nem túl fárasztó, kellemes erdei ösvényeken kanyargunk. Egy éles jobb kanyar után egy kopár dombtetőre érkezünk, és lélegzet elállító kilátás tárul a szemünk elé. Ez a Tarnai-pihenő. Érdemes hosszabb időt eltölteni itt.

A Tarnai-pihenő Forrás: Nyáry Tamás
A Tarnai-pihenő
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. A pihenő feletti részen egészen megváltozik a táj hangulata, rengeteg fenyőfa és liget váltja fel a lombos erdőt. Egészen olyan, mintha egy magasabb hegyre érkeztünk volna. A pihenő fölé kanyarodunk, egy-két helyen le is látunk még a magaslatra, aztán egy hosszabb egyenes szakaszon feljutunk a Nagy-Kopasz csúcsára. Itt megint stílusváltás történik, és cserjés-bokros erdőfoltokat kerülgetünk.

A Nagy-Kopasz Forrás: Nyáry Tamás
A Nagy-Kopasz
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. A bokrok között egyszer csak ráakadunk a kilátóra, amely Csergezán Pál grafikus illusztrátorról kapta a nevét. A kilátó formára nagyon hasonlít a Dubaiban épült vitorla alakú szállodára. Belsejében kényelmes lépcsőkön mászhatunk fel a toronyba, minden lépcsőfordulóban pihenőpadok is vannak.

Kilátás a Csergezán Pál kilátóból Forrás: Nyáry Tamás
Kilátás a Csergezán Pál kilátóból
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A kilátóból a fák koronája felett magasan teljes körpanorámában gyönyörködhetünk. Jól látszanak a Pilis és a Budai-hegység jellegzetes csúcsai, sőt a korláton kis fém lapocskákon fel is fedezhetjük ezen csúcsok neveit, beazonosíthatjuk, irányukat. Szép időben az Esztergomi Bazilika kupolája is feltűnik, de távcsővel párásabb időben is megkereshetjük.

A Csergezán Pál kilátó a Nagy-Kopaszon áll Forrás: Nyáry Tamás
A Csergezán Pál kilátó a Nagy-Kopaszon áll
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. A túra itt rövidíthető. Ha valaki nem szeretné a teljes kört végigjárni, akkor innen ugyanazon az úton visszatérhet a Hidegvölgyi vadászházhoz, amelyiken feljöttünk. Aki a teljes kört szeretné bejárni, az a zöld háromszög másik irányát keresse meg kelet felé. Száz méter után a jelzés élesen balra kanyarodik, itt viszont letérünk a jelzésről és egy jelzetlen, ám nagyon jól járható széles erdészeti úton ereszkedünk tovább

Lefelé kövessük a zöld kereszt jelzést Forrás: Nyáry Tamás
Lefelé kövessük a zöld kereszt jelzést
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. A Jelzetlen szakasz teljesen egyenesen még hatszáz méteren keresztül folytatódik, majd egy íves jobb kanyarral becsatlakozik a piros háromszög és a zöld kereszt jelzésbe. Szép erdei ösvényeken sétálunk lefelé. Lényeges, hogy a zöld kereszt jelzést kövessük, amely egy idő után búcsút int a többi jelzésnek, és egymagában folytatódik.

A II. világháborúban elesett katonák szépen gondozott sírhelye Forrás: Nyáry Tamás
A II. világháborúban elesett katonák szépen gondozott sírhelye
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. A Szarvas-árok feletti magaslatot elhagyva egy hosszabb rét következik, amelynek a végében a második világháborúban elesett katonák szépen gondozott sírhelyét találjuk. Innen már meredekebben megyünk lefelé, amíg el nem érjük az aszfalt utat. A sorompónál jobbra fordulunk és 100 métert az út szélén sétálunk. A következő sorompónál megint betérünk az erdőbe, és a Mária út jelzését megkeresve egy hosszú erdővágásban sétálunk vissza a vadászházhoz.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu