Börzsönyi kék túra első szakasz: Diósjenőről Bernecebarátiba Túra

A Börzsönyi kék túra első szakasz: Diósjenőről Bernecebarátiba Túra hossza 21.9 Km. Az útvonal szintemelkedése 532 m, szintideje 9 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Túrázhatsz több napot vándortúra stílusban, vagy teljesítheted szakaszonként is. Kék sávval van jelezve, de ez nem az országos kék. Csatangold be a Börzsönyi kék útvonalát, és fedezd fel a hegység esszenciáját egy nem túl nehéz, de bárhol bővíthető útvonalon.

A kezdetek

Diósjenőről a Pénzásás-nyeregbe

A közlekedési logisztika egyszerűsítése érdekében a Diósjenői vasútállomásra érkezve kezdjük a kalandot, hiszen nem körtúráról van szó, így biztos nem fogunk ide visszatérni. Ha mind a három szakaszt szeretnénk bejárni, akkor optimálisan 3 napra lesz szükségünk. Foglalhatunk fedett szállást is előre Bernecebarátiban és Nagybörzsönyben, de ha igazán klasszikus stílusban szeretnénk végig csinálni ezt a túrát, akkor sátorral is nekiindulhatunk. Hátizsák fel, és már indulhatunk is a falu pincesora felé, amely nagyon hangulatos utca. A felső végén a temetőt elhagyva széles szekérúton gyalogolunk a Kámor-hegy lábánál.

Börzsönyi kék túra első szakasz: Diósjenőről Bernecebarátiba-2
Kámor kunyhó pihenő

A Görbe-patakhoz érve egy turista pihenőt találunk, tűzrakóhellyel, padokkal és egy esővédő házikóval. Itt állt régen a Kámori erdészház, amely mára már kámforrá vált. A környékbeli mondákról olvashatunk itt az információs táblán, aztán rövid pihenő után indulunk tovább a Pénzásás nyereg felé. Egy tágas mező mellett haladva feltekinthetünk a Kámor-hegyre és a szemközti Kőember-hegyre is, amelynek a szikla párkányáról nagyon szép a kilátás. A nyereg közelébe érve először a Pénzásási turistaház épülete mellett haladunk el, aztán felérünk a nyeregbe, amely egy újabb óriási rét. Innen sokfelé mennek turista jelzések.

Drégely vára és néhány titok

A túrát a Karajsó-hegy oldalában folytatjuk, aztán összefutunk a Nagyorosziból érkező piros jelzéssel. A kék és a piros együtt megy tovább, és elvezet a Drégelyi nyeregbe, ahonnan már látjuk is a dombtetőn az impozáns vár romjait. Néhány perc alatt fel is jutunk rá. A történetét mindenki elolvashatja az interneten, viszont a várból nyíló kilátást csak az láthatja, aki megmászta. Kitárul a táj egyik oldalon a Börzsöny magaslatai felé, másik oldalon az Ipolyság és Hont felé. Valahol a völgyben Hont előtt a Csitári forrásoknál él egy legenda, egy alagútról, amely onnan vezetett fel ide a várhoz. Ahogy lenézünk arrafelé, elég nehéz elképzelni egy ilyen hosszúságú föld alatti járatot.

Börzsönyi kék túra első szakasz: Diósjenőről Bernecebarátiba-7
Drégelyi torony

Földvárak, Mészdombok

A Jelenc-hegy felfedezése

Visszatérünk a kékre és a hegygerincen kissé emelkedve érkezünk meg a Dobogó-hegyre, majd a Jelenc-hegyre, amelyek tulajdonképpen egy hosszú vonulatot képeznek. Ezen a vonulaton felfedezhetők az egykori Jelenc-hegyi földvár sáncai, amelyek feltárásuk során meglehetősen kicsinek és kezdetlegesnek bizonyultak, a feltételezések szerint egy félbehagyott vár lehetett. A Kalakocs-völgy felett tova sétálva érkezünk az Öt-holdas mezőre.

Csitár-kereszt a Nagy-völgy fölött

Talán éppen 5 hold méretű lehet ez a mező a nevéből ítélve, mellette az erdőben egy keresztet is találunk, amely a Major-kereszt nevet viseli. Major József erdő munkás emlékére készült, aki 1961-ben villámcsapás áldozata lett ezen a helyen. A Mészdombok hegyháton folytatjuk a túrát és ismét egy kereszt következik. A Csitár-kereszt egy padokkal körülvett feszület az erdőszélen, kényelmes pihenési lehetőség. Innen már lassan ereszkedve folytatjuk a túrát a Nagy-völgy alja felé.

Börzsönyi kék túra első szakasz: Diósjenőről Bernecebarátiba-10
Csitár kereszt

Érkezés Bernecebarátiba

Elérjük a falu szélét, de még csak azt hisszük, hogy elértük, ugyanis az első utcán jobbra fordulva egy bozótos részen kell áthaladnunk. Kicsit ágas-bogas, de járható. Utána ismét aszfaltos részre érkezünk, és itt már lejutunk a főutcára. A templom dombbal szemközt érkezünk meg.