A Vértes felfedezésre váró zugai Túra

Az A Vértes felfedezésre váró zugai Túra hossza 19 Km. Az útvonal szintemelkedése 380 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Utunkat Móron, a Móri borvidék központjában kezdjük. Ez a település a Móri-árokban fekszik, amely a Bakonyt és a Vértest választja el földrajzilag. Mór a borvidék központja. A szőlő és bortermelés történelmi időkbe nyúlik vissza, bár hivatalosan 1996-óta hivatalos a borvidék megnevezés. Nagyon sok kultúrális és egyéb hagyomány kötődik a szőlőtermesztés jeles napjaihoz. Ha busszal érkezünk, akkor érdemes az autóbusz pályaudvar előtt egy megállóval leszállni, és megcsodálni a Lamberg kastélykert szépségét. Szépen gondozott, romantikus szépségű park, érdemes egy fél órát rászánni. A Láncos kastély, mely Mór főterén található és a 250 éves Lamberg kastély, Mór kultúrális nevezetességei. A 250 éves Lamberg kastélyban ma múzeum és művelődési központ működik rengeteg kultúrális eseményt szerveznek.

Árkon, bokron át...

Autóval is itt érdemes leparkolni. Nekivágunk hát a túrának. Az első szakaszon a zöld jelzést követjük, amely kivezet a házak közül, és elkezd kapaszkodni a hegyoldalban.  Egy ipszilon elágazás következik, ahol a piros négyzet jelzés balra kanyarodik, de mi a jobb ágon folytatjuk utunkat a zöld és piros L jelzést követve, majd párszáz méter után újabb elágazásnál ismét jobbra tartunk, és már csak a piros L jelzésen kapaszkodunk tovább még néhány száz métert. Ekkor már elérjük a hegy legmagasabb részét és a Móriárok feletti peremen gyaloglunk tovább a jelzést követve. Eléggé vadregényes szakasz következik, itt a terep változatos arcát mutatja, hol ligetes-fás szakaszok, hol bozótosabb területek váltják egymást, így az ösvény meglehetősen kanyargóssá válik. Ha nem vagyunk elég figyelmesek, akkor a cserjék közt időnként el is tud veszni, de ilyenkor nem kell megijedni, a peremet követve, hamarosan újra megleljük a helyes ösvényt. 1-2 kilométer megtétele után ritkulni kezdenek a bozótos részek, és rálátunk a hegyoldalra, valamint az alattunk elterülő Móri-árokra. Pazar a kilátás, érdemes kisebb pihenőt tartani, és gyönyörködni a táj szépségében. Úgyis jól megdolgoztunk érte az előző, nehezebben járható szakaszon.

Megküzdöttünk a bozóttal is

Galériáért klikk a képre!

A Csókakői-vár meghódítása

Rövid pihenő után újra útra kelünk, és egy rövid lejtős szakaszon kissé lejjebb ereszkedünk a fák közé, Néhány méter szerpentinezés után az ösvény beletorkollik egy szélesebb útba, amelyen a kék kereszt jelzés halad. Jobbra fordulva és kicsit felfelé nézve, már láthatjuk a Csókakői-vár robosztus falait, és azt hogy egy sok falépcsővel épített keskeny, és meredek ösvényen kell felmásznunk a várhoz. Mikor ott jártunk, a tél a vége felé közeledett, a jég azonban még nem adta meg magát, így sokat csúszkáltunk mire felértünk a falakhoz. A Csókakői vár Fejér-megye egyetlen középkori eredetű és a török időkben is használt vára 479m tengerszint feletti magasságban. Hajdan a Gaja-patak völgyében húzódó stratégiailag fontos útvonal őrzésére szolgált.
Mindenképpen érdemes felkapaszkodni a legmagasabb toronyba is, onnan káprázatos kilátás nyílik a domb aljában elterülő Csókakőre.

Na ezért a látványért megérte a sok lépcsőzés!

Gyönyörű erdők zárásképpen...

Túránkat a kék kereszt jelzésen folytatjuk. Némi emelkedő után kiérkezünk a völgyből, a jelzés viszont itt is hajlamos elbújni, így eléggé kell figyelni, hogy merre halad tovább, könnyen eltéveszthető. Később keresztezzük a zöld jelzést, majd egy nyeregbe érünk, ahol  az ösvény találkozik a kék háromszög jelzéssel is. Nekünk a kereszt lesz továbbra is a jelünk, ezen indulunk vissza Mór felé. Gyönyörű szálerdőben haladunk tovább kissé lefelé. A Malom-erdő területén követjük a jelzést, amely toivábbi másfél kilométer megtétele után balra kanyarodva,erőteljes lejtőre ér, és aztán befut Mór házai közé. Innen már csak az utcát kell követni egyenesen lefelé, amely visszavezet az autóbusz állomásra.

1. Utunkat Móron kezdjük.
2. Az első szakaszon a zöld jelzést követjük.
3. A hegyoldal kezdeténél, az ipszilon elágazásnál figyeljünk, hogy ne a balra kanyarodó piros négyzet jelzést, hanem a jobboldali zöld és piros L jelzést kövessük.
4. Párszáz méter után az újabb elágazásnál jobbra tartva, a piros L jelzést folytassuk.
5. A lejtősebb szakasz és a szerpentin után egy kék kereszt jelzésű útra érünk. Erről az útról jobbra felnézve már látszódnak a Csókakői vár falai, melyek kiváló tájékozódási irányt mutatnak.
6. A vár után is folytatjuk a kék kereszt jelzést, azonban jelzés hajlamos elbújni, így nagyon figyeljünk, hogy merre tovább.
7. Később keresztezzük a zöld jelzést, illetve összeakadunk a kék háromszög jelzéssel is, azonban mi maradjunk utunk végéig hűségesek a kék kereszthez.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: trekk.hu