A Morgó-gödör és a Kőleány esete

Az A Morgó-gödör és a Kőleány esete hossza 4.2 Km. Az útvonal szintemelkedése 198 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Szükségtelen Amerikába utazni, hogy megnézhessük az Arizona államban található Antilop-kanyont, amikor van nekünk is ilyen homokkő vízmosásunk. A Nemti határában található Morgó-gödör igencsak hajaz távoli társára, nem csak kinézetben, de kialakulását is tekintve, igaz méretében nem vetekszik vele. Fedezd hát fel ezt a szurdokszerű vízmosást, nem fogod megbánni. Aztán pedig látogasd meg a Kőleányt is.

A Morgó-gödör valójában árok

A jelzetlen csoda

Nemti egy település és nem egy személyes névmás tagadása, így a térképen se lesz nehéz megtalálni! Miskolcról vagy Salgótarjánból buszozhatunk ide. De ha autóval érkezünk, akkor a falu szélén lévő Fenyves utat kell megtalálni, amin kb. 100 méter múlva a bal oldalon néhány autónyi parkolásra alkalmas helyet látunk meg. Itt rejtőzködik a szurdok bejárata. Nem feltűnő a kis ösvény, semmilyen kiírás sem jelzi a helyet. Amúgy pár méterrel feljebb az út baloldalán tágas területen lehet szintén parkolni, ha itt már nem lenne szabad hely. A zöld turista jelzés is innen indul felfele, mi a szurdokon átkelve erre az útra fogunk majd visszatérni. De előbb nézzük a fő látványosságot, a Morgó-gödröt! A viszonylag benőtt, bozótos, de jól kijárt ösvényen elindulva úgy 50-60 méter után a völgy szűkülni kezd és igen hamar függőleges sziklafalak között találjuk magunkat. A 20 millió éves homokkő sziklák keményen ellenállnak az eróziónak, de azért a fentről időnként a szurdokba befolyó nagy mennyiségű víz – amely főként esőzések és felhőszakadások esetén jelenik meg – sajátos és igen látványos, hullámos gömbölyded formákat produkál. Ahogy felfelé haladunk benne, egészen összeszűkül, majd váratlanul megszűnnek a sziklák és kiszélesedik a völgy. A rövid rés szerű árok bizonyára ezért kaphatta a gödör nevet.

A Morgó-gödör és a Kőleány esete-1
Morgó-gödör

Le is út fel is út

A felső végén eldönthetjük, hogy megpróbálkozunk-e kimászni a völgyből a bal oldalon, vagy visszasétálunk az elejére és ott jövünk ki belőle. Ha a felfelé utat választjuk, akkor egy rövid, de meredek felmászás vár ránk, ami csúszós sáros időben nehezebb feladat lehet. Cserébe viszont távolságot nyerünk, és fent térünk rá a zöld jelzésre, amelyen tovább fogunk majd menni.

Magasabb régiókban

A Bánya-tető egy kihagyhatatlan kilátópont

Amikor kijutottunk valahogy, tovább indulunk felfelé a hegyre. Kevés gyaloglás után egy nyeregbe érkezünk, ahol megkeressük a bal kéz felé elágazó zöld háromszög jelzést. Egy fából készült nyíl is mutatja, hogy arra találjuk a kilátót. Rövid meredekebb felmászás után jobbra kanyarodunk és innen már lankásabb ösvényen közelítünk a csúcs felé. Odafent ki is derül, miért hívják Bánya-tetőnek, a túlsó oldalát teljesen lebányászták, egy óriási felhagyott bányakráter van a hegyoldalban. A csúcson viszont egy korláttal védett széles teraszon turista padok, esőház, és nagyon szép kilátás fogadja a túrázót. Itt érdemes elővenni az útravalót és pihenni egy jót. A távolban feltűnnek a Salgótarján környéki hegyek, a Somoskő, és a Szilvási-kő bazalt csúcsa is felfedezhető.

A Morgó-gödör és a Kőleány esete-5
Pihenő a Bánya-tetőn

A Kőleány legendája

Ha kipihentük magunkat, visszaereszkedünk a nyeregbe, ahonnan kiágaztunk és most a másik hegy felé vesszük az irányt. A hegyoldalban elérjük azt a pontot, ahonnan megszűnik a zöld jelzés, de mielőtt ez megtörténne, jobb oldalon megjelenik egy másik zöld háromszög jelzés, amely meredeken megostromolja a hegygerincet. Ha elértük, jobbra fordulunk a csúcs felé, ahová rövidesen fel is jutunk. Innen nincs kilátás, teljesen zárt az erdő, viszont a csúcs előtt nem sokkal a hegy túloldalán kicsit leereszkedve felfedezhetünk egy újabb látványos szikla formációt, itt áll a Kőleány, egy homokkő torony, amely tetején kiszélesedő fejével tényleg nőalakot formáz.

A Morgó-gödör és a Kőleány esete-6
A kőleány

Természetesen legenda is tartozik hozzá: a pásztor lánya ebédet vitt a legeltető apjának, de nem bírta megállni, hogy ne egye meg az ebédet. Üres kézzel ért a rétre. Amikor az apja kérdőre vonta, azt kiáltotta: Váljak kővé, ha megettem! Ezen kívánsága rögtön teljesült is. Ha nem hiszed, járj utána!

A visszaút a nyeregből egy jelzetlen ösvényen is bejárható, a vízmosás másik oldalán egy szekérúton is lejutunk a falu határába, de választhatjuk azt is, hogy újra leereszkedünk a Morgó-gödörbe és visszafele is megcsodáljuk a különleges formációt.