A Kis-réti-völgyből a Gombás-nyergen át a Giewontra Túra

Az A Kis-réti-völgyből a Gombás-nyergen át a Giewontra Túra hossza 5 Km. Az útvonal szintemelkedése 1035 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Lengyelország területén található.

Indulási hely: Kis-réti-völgy parkoló (Gajówka Mała Łąka, 930 m, 49.278072°, 19.904612°)

Érkezési hely és legmagasabb pont: Giewont (Giewont, 1894 m, 49.251125°, 19.933832°)

Időkalkulátor a Giewontra: Kis-réti-völgy parkoló – Nagy-rét (Wielka Polana, 1175 m, 45 p) – Gombás-nyereg (Przełęcz w Grzybowcu, 1311 m, 30 p) – Felső-Konrád-nyereg (Wyżnia Kondracka Przełęcz, 1765 m, 1 ó 30 p) – Giewont (15 p).

Összesen: 3 ó. Vissza: 2 ó 20 p.

Itiner

1. A formája után Alvó lovagként is ismert Giewont népszerű kilátócsúcsára a Nyugati-Tátrában található, ugyancsak kedvelt Kis-réti-völgyön (Dolina Małej Łaki) keresztül is eljuthatunk. Túránk ebben az esetben a Zakopane nyugati határán található erdészház (930 m) melletti parkolóból indul. A barátságos völgyben vezető sárga jelzésen enyhe emelkedőn jutunk el a Lengyel-Tátra egyik legszebb tisztására, a hosszú és lapos Nagy-rétre. A tisztást az északi részén keresztező Felső erdei út (Ścieżka nad Reglami) fekete jelzésén balra indulunk, és a törmelékkúp mögött rejtőző Kis-rét (Mała Polanka) északi szélén át ismét erdős terepre érkezünk, majd mintegy fél órás folyamatos emelkedő után megérkezünk a Gombás-nyereg nevű útelágazáshoz.

2. Újabb, kb. 200 méter hosszú, déli irányban vezető emelkedő után megérkezünk a Gombás-hegy (Grzybowiec) hosszú, északnyugati irányú hátára, ahol régebben sűrűn hallható volt a siketfajd dürgése. Az erdős gerincen meredeken emelkedünk felfelé, feljebb az erdőt cserjével vegyes törpefenyő váltja fel, majd a Kis-Giewont (Mały Giewont) délnyugati lejtőjén, sziklás-törmelékes ösvényen érkezünk meg a Csorba (Siodło, 1630 m) széles, füves nyergébe. Utunk során végig szép kilátás nyílik a Vörös-hegyek (Czerwone Wierchy) csúcsaira, a Csorbából pedig már a Giewont csúcsa is jól látható. Innen egy erősen erodálódott emelkedőn, majd törpefenyőkkel tarkított és füves területeken keresztül érkezünk meg a Felső-Konrád-nyeregbe, miközben délre szép kilátás nyílik a főgerincen emelkedő Konrád-púpra (Kondracka Kopą).

3. Itt már kézzelfogható közelségben van a Giewont, melyre a csúcstömb jobb oldalán vezető egyirányú, láncokkal biztosított úton jutunk fel. A Zakopane szimbólumának tartott mészkőcsúcson álló 17,5 méter magas kereszt lábától szép panoráma nyílik a városra, a Nyugati-Tátra nyugati, a Magas-Tátra középső, valamint a Bélai-Tátra északi részének csúcsaira. Ne feledjük azonban, hogy a hatalmas acélkereszt, valamint a csúcsra történő feljutást és az onnan történő leereszkedést segítő láncok miatt zivatar, villámlás idején rendkívül veszélyes a csúcson vagy annak a közelében tartózkodni. A hegytetőről annak nyugati oldalán lefelé vezető egyirányú láncos úton jutunk vissza a csúcstömb alá, ahonnan több lehetséges útvonalon is leereszkedhetünk Zakopanéba.