A 24 ökrös török ugratás Túra

Az A 24 ökrös török ugratás Túra hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 279 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ez a történet nem az aminek látszik! A kövér mészáros fogadott 24 ökörben, hogy egyvégtében felfut a hegytetőre? Vagy talán a török húzta fel az ágyút a hegycsúcsra 24 ökörrel? Melyik lehet az igazi magyarázat a Huszonnégyökrös-hegy nevére? Bizonyosak nem lehetünk egyikben sem. Viszont a Törökugrató hegy legendáját nem árulom el. Látogasd meg a Naprózsa tanösvényt, és olvasd el. A két furcsa nevű hegy Budaörs határában remek kirándulási lehetőséget biztosít, és a szórakoztató mondák mellett a kilátás is zseniális.

Körtúra a Törökugrató- és Huszonnégyökrös hegyre

1. A Budaörsi lakótelep mellett az Árok utcai szabadidőpark pont megfelelő kiindulópont ehhez a túrához. A Törökugrató felé levő kiskapun hagyjuk el a parkot, és az ajánlott útvonalat követve az utcákon kerüljük meg a hegyet. A másik oldalán találunk egy nagyobb parkolót, innen indul a sárga háromszög jelzés a csúcsra.

Acél lépcsősoron fel a Törökugratóra Forrás: Nyáry Tamás
Acél lépcsősoron fel a Törökugratóra
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Sétáljunk fel az acéllépcsőn, ami a felhagyott bányarészből vezet minket fel a peremre, majd másszuk meg a magashegyi színtereket is meghazudtoló kicsiny sziklahágót. Közben drótokból készült korlátok, és épített lépcsősorok segítik utunkat.

Sziklahágó Forrás: Nyáry Tamás
Sziklahágó
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Sajnos a hangulatot eléggé elrontja, hogy a családi házak már majdnem a hegy tetejéig felérnek a másik oldalról, de ha ettől eltekintünk, vagy nem nézünk oda, akkor egész kellemes kis hegymászós érzetünk lesz. A bánya rész felső peremén találunk egy lapozható könyvnek kinéző információs táblát, ahol a hegy geológiájáról és a nevét adó mondáról is olvashatunk.

A sziklacsúcs aljában egymást érik a házak Forrás: Nyáry Tamás
A sziklacsúcs aljában egymást érik a házak
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A csúcson aztán végig fürkészhetjük a Budaörsi kopárok teljes vonulatát, még egy információs tábla is mutatja a környező hegycsúcsok neveit. Igaz az Odvas-hegy nevét nem oda írták, ahol valójában van, de ezt egy "keresd a hibát" játéknak is felfoghatjuk.

Információs tábla Forrás: Nyáry Tamás
Információs tábla
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Ha magunkba szippantottuk a csodás kilátást, a Naprózsa tanösvény tábláit követve visszaereszkedünk a parkolóba, ahonnan elindultunk felfelé, majd északnak vesszük az irányt és a Törökugrató utcán lemegyünk a volt Csíki csárda épületéig, és a főutat keresztezve rátérünk a sárga sáv jelzésre, amely felvezet minket a Huszonnégyökrös hegyre.

Hangulatos ösvény a sárga sáv jelzésen Forrás: Nyáry Tamás
Hangulatos ösvény a sárga sáv jelzésen
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Eleinte felfelé is az utcákon kell egy keveset menni, de aztán egy szép játszótér mellett elhaladva rövidesen egy sorompóhoz érünk. Innen ismét az erdőben folytatjuk utunkat. Elágazás következik, a sárga sáv jobbra kanyarodik, a sárga háromszög pedig elkalauzol minket a hegy csúcsára. A hegytető két kis csücsökből áll. Az elsőre felérve a Biatorbágyi ipari park felé látunk le, a másikra átsétálva viszont az egész Csíki-hegyek formációt belátjuk Budakesziig, sőt a Csillebérc, a Szabadság-hegy a János-hegy is szépen látszik.

Panoráma a 24 ökrös hegyről a Csíki-hegyek irányába Forrás: Nyáry Tamás
Panoráma a 24 ökrös hegyről a Csíki-hegyek irányába
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. Mivel ez a kilátás egy méretes szikla tetejéről élvezhető, így másfelé nem lehet lemenni, mint hogy visszasétálunk a háromszög jelzésen addig az elágazásig, ahol a sárga sáv elkanyarodott. Erre fogjuk a túrát is folytatni egy egészen kalandos kis ösvényen, amely a Csík-hegyet megkerülve nyújt szép kilátást az út elején megmászott Törökugratóra.

Kalandos kis ösvény lefelé menet Forrás: Nyáry Tamás
Kalandos kis ösvény lefelé menet
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. Az ösvényen nagyjából 2 km-t megtéve és a hegyet teljesen megkerülve érkezünk meg a Ló-hegy nyergébe. A sárga jelzés tovább halad a hegy oldalában szintben, de mi az ide érkező utcán folytatjuk a sétát lefelé. A Sóvirág utcába becsatlakozva ismét keresztezzük a főutat és a Hollósy cukrászdában fagyizhatunk, vagy sütizhetünk is. Innen már csak néhány lépés a szabadidőpark bejárata.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu