Túra zokni vagy nem túra zokni, ez itt a kérdés Hír

2011/10/28

Amikor megkaptam az infót, hogy zoknit kellene tesztelni, elsőre pánik-félelem futott át rajtam, hogy is teszteljek le egy zoknit?
1. Egy lyuk legyen rajta, és az is a megfelelő végén – pipa.
2. Formára és méretre stimmeljen a lábamra – pipa.
3. Két darab legyen egy pár – pipa.
4. Ne legyen túl bő sem túl szűk a lábamon – pipa…

Persze, igazából nem ilyen egyszerű a képlet.

Szerencsére már hazánkban is meg van a lehetőségünk, hogy ne a vastag pamut zoknikat nyúzzuk túrázás közben, hisz napjainkban már minden ruházati gyártó felismerte azt, hogy a speciális igényekhez speciális ruházatot kell tervezni és készíteni, és ez alól a túra zoknik sem kivételek. Hiszen bár a jó öreg pamut zokni is zokniként funkcionál a lábunkon, és teljesíteni tudjuk a nagyobb és fárasztó bakancsos túrákat is, de mindig van valami, ami miatt nem lesz teljes a komfortérzetünk. Mert nem mindegy, hogy meg kell e állnunk félóránként és szerelvényt igazítanunk, mert a zoknink szára inkább funkcionál sarokemelőként, vagy nyomja a varrás a lábunk… De az sem túl jó, ha az egész napos túra végeztével, a bakancsunk levételekor - miközben bő liternyi izzadságot csavarunk a padlóra zokninkból - társaink az ablakon át sietve távoznak, mert a lábbelinkből áradó mérges gázok sűrű ködként kezdtek a nyakuk köré tekeredni…

Light Hiker, avagy Merino Fusion Trekker

Egyszóval nem csak a bevezetőben írt 4 elvárásnak kell megfelelnie a jó túra zokninak. Az ideális lábbeli jó nedvesség elvezető és gyorsan szárad, hisz jó érzés tud lenni, amikor nem a saját izzadságodban tapicskolsz végig a túrán és ha megállsz egy pihenőre, a bakit levetve az a minimális nedvesség is, ami a külsején van, hamar elillan. Valamint komfortos és kényelmes mind varrásilag mind szövésileg… és persze mindezek mellett az sem árt, ha tartós és strapabíró is, és nem szedi szét a baki a második túra végére.

A tesztünk alanyai a több mint 75 éves tapasztalattal rendelkező Bridgedale cég két terméke: egy Light Hiker (új nevén Merino Fusion Trekker) és az Endurance Trail (új nevén Wool Fusion Trekker).

Endurance Trail, avagy Wool Fusion Trekker

Mindkét zokni speciális szövésű, így tökéletesen illeszkedik lábunkra, a megfelelő helyeken és irányba beszőtt Lycra® biztosítja (szárán és a harántboltozatnál), hogy sok kilométerrel az indulás után se csúszkáljon. Ezen felül ennek a speciális betétnek köszönhető, hogy sokadik túránk után sem nyúlik ki a zoknink. A csőszövés és a különleges ujj-varrás biztosítja a maximális komfortot a túra legutolsó méterein is.

Ami a főbb felhasznált anyagokat illeti… A Merino Fusion Trekker 50%-ban CoolMax®–ot (négy mikrokapillárissal rendelkező poliészter szál, mely a test nedvességét kifele, az anyag külső felületére elvezeti és gyorsan szárad), és 27%-ban Merino gyapjút tartalmaz (Spanyolországból származó, később Európa más országaiban is tenyésztett finomgyapjas juhok szőre. Manapság főleg Ausztráliában és Dél-Afrikában tenyésztik. 36-150 mm szálhosszúságú, erősen göndör, matt, lágy és finom gyapjúfajta. Nagyon egyenletes és rugalmas szálak. Mindezek mellett nagyon jó hőszigetelő hatású.). Ennek köszönhetően a zokni, a gyártó saját 5-ös skáláján mérve, 4-es melegségű (az 5-ös a legmelegebb), míg súlya csak közepes, kifejezetten nehezebb túrákra, és bakancsokhoz tervezve.

A Wool Fusion Trekker 40%-ban új gyapjút (a bárány első nyírásából származó, puha és jó hőszigetelő gyapjú), 35%-ban polyamide-ot és 24%-ban Endurofil™-t (a CoolMaxhoz hasonló poliészter szál, mely a test nedvességét kifele, az anyag külső felületére elvezeti és gyorsan szárad) tartalmaz. Összeségében egy közepes melegségű és súlyú zoknit kapunk, könnyed túrákra, túracipő használatához.

Említést érdemel még a cég egyedülálló WoolFusion® technológiája, melyben a legmagasabb minőségű természetes fonalat, a merinó gyapjút vagy új gyapjút körbetekerik egy nagy teljesítményű mikroszálas anyaggal, mint például a Coolmax® vagy az Endurofil™. Ennek köszönhetően kellően meleg a zokni, és elvezeti a nedvességet bőrünktől, miközben gyorsan szárad és tartós.

Mindezen elméletek után jöhet a bevetés…
…úgyhogy az öreg pamut bakancs zoknit hagytam a fiókban, és helyette a harcra edzett „fiatalságot” vittem magammal a hegyekbe. A Wool Fusion Trekkert, mely kimondottan három-évszakos zokni, egy kellemes vénasszonyok nyári, közepes nehézségű túrán küldtem csatába. A napon, no és persze a kaptatókon melegünk volt, míg az árnyékos szurdokok és hegyoldalakon épp, hogy nem fáztunk, ideális környezetet teremtve ezzel a zokni nedvesség-elvezető és gyorsan száradó tulajdonságának letesztelésére. Mire letudtuk a közel 20kmnyi túrát, és visszaértünk a szállásunkra, a nap lebukott a közeli hegygerinc mögé. Kíváncsian vártam a pillanatot, amikor lekerül a bakancsom, mivel napközben tökéletesen működött a marketing szövegben leírt elmélet és egyáltalán nem éreztem nedvesnek a lábam. Annak ellenére, hogy izzadós típus vagyok… Végül lehuppantam a székre és lehúztam a bakit, kellemesen meglepődve. A zokni épphogy nyirkos volt, és fojtogató szagnak se híre se hamva…

A Merino Fusion Trekker már kemény bevetésen járt, a Chopok csúcsán. Két napos túra, a csúcson, menedékházban alvással, fürdésre-mosdásra alkalmas víz nélkül. Az októberi hideg front hatására már 1700 méter környékén hó foltok fogadtak minket, és ahogy egyre jobban haladtunk felfelé, a jeges szél csak tovább rontotta a hőérzetünk. Ezek ellenére a lábfejem folyamatosan kellemes melegben volt, és ami igazán meggyőzött, az a két napos túra végeztével levetett lábbeli kellemetlen szagtól és izzadtságtól mentessége volt. Szinte épp, hogy picit nyirkos volt a lábam a zokniban, ráadásul a két napi bakiban álldogálás ellenére is még kivehető volt az öblítő illata…

Persze mindkét esethez nagyon fontos megjegyezni, hogy egy bőr és egy GoreTex-es bakit használtam. Esélyesnek érzem, ha egy „műanyag”, kevésbé jól szellőző lábbelihez veszem fel bármelyik zoknit, sokkal vizesebb és szagosabb lesz a lábam a túrák után… Tehát az sem mindegy, mihez vesszük fel őket.

Egy aprócska dolog zavart csak a teszt alatt, az pedig a Merino Fusion Trekker bolyhosodása volt, ami már az első túránk végére jelentkezett, ellenben utána egyáltalán nem erősödött, nem nőtt ez a probléma.

Összességében két nagyon jó zoknival volt dolgom és ha az árcetli által okozott kisebb sokkon túltesszük magunkat (Merino Fusion Trekker: 4.900,- Ft/pár, Wool Fusion Trekker: 4.500,- Ft/pár), biztos vagyok benne, hogy sokszor fogjuk dicsérni magunk egy-egy túrán és annak végeztén, hogy a pamutot otthon hagytuk…

A zoknikat a Flex97 Kft-től kaptuk tesztelésre, köszönjük.