Menü

2018.06.12.     Hozzászólás 0

Tauplitzalm - A magyar magaslat

A magaslati edzőtáborok titka.


Állóképességi sportokban egy bizonyos szint felett már-már kihagyhatatlan része a felkészülésnek a magaslaton elvégzett edzőtábor.

Ezt jellemzően nagy versenyek előtt végzik a profik abból a célból, hogy a vérük oxigén-szállító képességét felturbózzák, ezáltal legális úton növeljék teljesítményüket.

 

A magaslati edzésben több "iskola" létezik.

Van, aki az enyhe magaslatra esküszik, ami 1400-1500 métert jelent.

Ilyenkor gyakorlatilag berendezkednek a sportolók egy helyen hosszabb időre (pl. svájci Davos) ott élnek, edzenek, és onnan mennek versenyekre. Előnye, hogy a nem túl magas helyszínnek köszönhetően nem kell olyan durván visszavenni a terhelés intenzitásából, ellenben egy 2 hónapos davosi tartózkodás költségét le sem merem írni.

Másik sláger, az úgynevezett "living high – train high" helyszínek.

Ezeket szerintem mindenki ismeri. A svájci St. Moritz és a francia Font Romeu a legismertebbek. Ezekben a városokban a magaslati edzés megszállottjainak konkrétan edzőtáborokat építettek, akkora az igény. Itt jellemzően 1800-2000 méteres magasságról beszélünk, ahol már olyan oxigénhiány van, hogy az erre érzékenyek az első napokban csak úgy kapkodják a levegőt. Úszásnál egy 5-ös levegős feladat is kihívás tud lenni. Emiatt a terhelés volumenét kis mértékben, az intenzitást viszont igen komolyan le kell venni. Miért? Iszonyatosan megnövekedik a regeneráció ideje. Egyszerűen nem szabad nagyon elfáradni.

És itt jön a 22-es csapdája. Ha éppen egy VB-re készülök például, akkor nagyon szuper, hogy adott esetben 5-10%-kal nő a vérem oxigén-szállító képessége, azaz a hemoglobin tartalma, de vajon ez több-e, mint amit vesztek azáltal, hogy a kívánt minőségi munkát nem tudom elvégezni? A válasz egyébként egyértelmű. Meg lehet oldani, hiszen mai napig sláger a magaslati edzés, nem véletlenül.

A titok azonban a tudásban van.

 

Magaslati edzőtábor Forrás: Kuttor Csaba

 

Orvos, vagy nagy tapasztalattal bíró edző nélkül nem szabad felmenni. Nagyon-nagyon el lehet ezt rontani, és egy olyan túledzettségi állapotba lehet keveredni a szakirodalom által meghatározott 3 hetes időszak alatt, amit aztán 2 hónapig pihen ki a versenyző.

Jómagam ezelőtt kétszer voltam magaslaton, és sikerült mindkétszer kapufát lőni. Hazajövetelünk után csak szédelegtünk, és a keretorvos konkrétan májklinikára akart beutalni az 1500-as CK értékem miatt. Ez az izomfáradtságra utal, és 300-400 közötti értékem volt korábban versenyt követően...

 

Tauplitzalm

Living high - train low

Ezután jött idén egy lehetőség, hogy van egy magyarok által üzemeltetett Hotel Tauplitzalmon, ahol el tudnánk tölteni két hetet. A szálló egy síterep kellős közepén áll, külön engedéllyel lehet autóval oda felmenni, de, amint beindul a felvonó, az ajtó előtt szállsz ki belőle.

Az igazi félelmem az volt, hogy mivel eléggé limitált az edzéslehetőség ott fent, sok edzést majd lent kell elvégezni, azaz nem annyira oxigén hiányos területen. Fogalmam sem volt, hogy ez jó lesz, vagy rossz. Mindenesetre MTB-t is vittünk, amivel fent is lehetett tekeregni, főleg az első napokban, amikor még szoktuk a klímát. Futni is egész jól lehetett fent, találtunk egy 5 km-es nem annyira hegyes kört. Az úszásra a völgyben, 1000 m-en található falukban több lehetőség is mutatkozott. A legjobb a 10 km-es levezető szerpentin tövében található Alpenbad, ahol tökéletes 25 m-es medence van.

 

Magaslati edzőtábor Forrás: Kuttor Csaba

 

A minőségi munkát óvatosan adagoltuk, és vittünk magunkkal savmérő gépet, amivel minden reggel lecsekkoltuk az állapotunkat. Elég volt egy erős kerékpáros edzés, és 4-es laktát körüli eredményünk is volt. Ilyenkor azonnal visszavettünk. Viszont magaslathoz képest sokkal több erős edzést tudtunk elvégezni, mint a korábbi alkalmakkor. Ez mindenképpen pozitívum volt.

Egy másik félelmem az volt, hogy vajon a 15-16 nap vajon mire lesz elég? A tapasztalat az, hogy egy magaslattal max 10% emelés érhető el a hematokrit illetve hemoglobin tekintetében. Nekem 42-ről 44-re ment fel anno, amilyen amúgy volt máskor tengerszinten is, cserében meg ugyebár megöltem magam. Válogatottaknál volt, akinek 44-ről 47-re emelkedett. Akinek alapból 46-47 volt, az tudta csak megközelíteni a már egészségügyi határként nyilvántartott 50-es hematokrit értéket. Nos, Bragmayer Zsani ezzel a táborral 144-146-ról 154-re emelte a hemoglobinját, ami 7%-os emelés, hematokritja női szinten igen jó 44,6-ra ment fel.

Egy szó, mint száz, a „living high- train low” elképzelést követve 2 hét alatt összehoztuk azt, ami máskor 3 hét alatt sem.

 

Magaslati edzőtábor Forrás: Kuttor Csaba

 

A helyszín csillagos ötösre vizsgázott. Lent parádésan lehet kerékpározni, futni, illetve ez utóbbit könnyebb formában fent is. Az uszoda abszolút tökéletes és "tömegmentes", a magyarok vendéglátása pedig párját ritkítja. Külön kiemelném a konyhát. Én még ilyen jókat nem ettem egy edzőtáborban sem. Minden kívánságunkat lesték, egyszerűen semmibe sem tudtunk belekötni. Mondjuk nem is akartunk.

Még idén visszamegyünk, és a jövőben úgy érzem, hogy megtaláltuk a mi saját kis magaslati edzésközpontunkat, ahol a St. Moritz-i ár töredékéért ugyanazt, vagy többet kapunk.

És még egy fontos tényező: az út autóval 4 és fél óra.

Mindenkinek ajánlom, aki vérprofi, vagy szeretne most vérprofi lenni. De azoknak is, akik csak kiszellőztetnék a tüdejüket. Fent egyszerűen gyönyörű a táj! A szálláshellyel itthon a Vaya Travel van kapcsolatban, akit érdekelnek a részletek, keresse meg őket!

 

Olvass többet a témáról: edzőtábor

Ajánló