- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Útvonal: Szilvásvárad – Olasz-kapu – Szilvásvárad
A klasszikus, sokak által kipróbált túra a Szalajka-völgyből, a fennsík széléig. Az útvonal végig elfogadható minőségű aszfalton halad, egyedüli hátránya, hogy, bár fizetős, több autós is felhajt, az út pedig keskeny. Szerencsére eléggé figyelnek a turistákra és a kerékpárosokra, így csak a friss erdei levegőt rontják kicsit.
Szalajka-völgy
A Szilvásváradon végződő Szalajka-völgy a Bükk hegység egyik legszebb, a kirándulók számára legjobban kiépített része. A magashegységi jellegű völgy nevét a 19. században kapta az itteniek fő megélhetéséről, a latin sal alcali után szalalkálinak nevezett hamuzsír égetéséről. A Szalajka-patakban már hosszú ideje vadon él a sebes pisztráng, aminek szaporítása érdekében a patak medrét több helyen visszaduzzasztották, mesterséges neveldéket alakítottak ki. A völgyben mintegy 100 éve tenyésztik a pisztrángokat. Helyi specialitás a füstölt, sült pisztráng.
Szilvásváradon mind fizetős, mind ingyenes parkolóhelyeket is találunk, attól függően mennyire szeretnénk a völgy bejáratához közel parkolni. Kerékpárra pattanva a büfé és bazár sorok között vezető keskeny aszfaltúton indulunk el. Érdemes a táv rövidsége ellenére is az itt található közkútból feltankolni kulacsunk, mert felfele egy melegebb nyári napon hamar kitikkadunk.
A völgyben, nagyjából 1 km-re a bejárattól, táblákkal jelzett út indul el balra. Az út eleinte komótosan emelkedik, ahol lehetőségünk van bemelegedni, majd kanyar-kanyart követ, és erőnlétünkre egyre nagyobb szükségünk lesz. Az utat fenyvesek övezik, lábuknál kövek és sziklák kandikálnak a napfényre, melyek egy forróbb nyári napon, ahogy haladunk felfele, néhol erőteljes Adriai-tengerpart illatot árasztanak magukból… Akik már jártak a tengerpartot övező csupasz sziklákon növekvő fenyőfák és ciprusok között, nosztalgikusan szippantanak mélyeket ezeken a részeken.
Az elágazástól 3 kilométerre érünk fel a Millennium-kilátó tövében kialakított parkolóba. Innen érdemes feltolnunk a kerékpárunk a kilátóhoz, mert egyrészt fantasztikus kilátás nyílik a toronyból, másrészt jól tud esni egy rövid szusszanásnyi pihenő. Innen folytatva utunk felfele haladunk továbbra is, nem nagyon van pihenésre lehetőségünk útközben.
A Gerennavár alatti szakaszon cseppet síkabb részen tekerhetünk, de rögtön utána ismét emelkedni kezd az út. Néhol még mindig a régi korokat idéző kő korlát fut a mély hegyoldal és az út találkozásánál.
Az 50-es évek közepén kiadott Panoráma útikönyv-sorozat Magyarország-része ezt az utat hazánk legromantikusabb útjának titulálta. Érdekesség, hogy akkoriban, egészen a 90-es évekig, ez az út közút volt, és keresztül a fennsíkon, át lehetett rajta vezetni a túloldalára, Lillafüredre.
A monoton mászást ajánlott, főleg kisebb kondícióval rendelkező kerékpárosok számára, sűrűn pihenővel megszakítani, hogy kedvünk ne szegjük. Ilyen szünetekre alkalmasak az út szélén kialakított parkolók, melyek általában csodálatos kilátást is biztosítanak szusszanásunk közben, a hegy alacsonyabb lankáira.
Végül csak laposodni kezd a hegy, és kezd kiszélesedni az út két széle, füves területekkel tarkítva az eddigi sűrű erdőt, majd elérjük az Olasz-kapu előtti parkolót, és a szikla vágatot. Kerékpárunk letámasztva érdemes besétálni a szűk, magas falak közé, ahol még forró nyári napon is jó pár fokkal hűvösebb van. Ráadásul a túl oldalán már a fennsík hullámzó mezői terülnek el, ami szintén csodálatos látványt nyújt.
Thurzó Gáspár irányításával 18 olasz hadifogoly vágta át a sziklagerincet 1918-ban, hogy utat nyissanak egy kisvasútvonal építéséhez. A sziklafalban emléktábla örökíti meg a verejtékes munkát. A vasútvonal 1940 környékén szűnt meg, jelenleg egy erdőgazdasági műút köti össze Szilvásváradot a Bükk-fennsíkkal.
Innen lehetőség van a fennsíkon még tovább kalandozni, de ha erőnk és időnk fogytán, inkább forduljunk vissza, és guruljunk le a völgybe. Fontos és tartsuk észben, főleg a tapasztalatlanabb kerékpárosok, hogy a rosszabb minőségű részeken, a kavicsokkal felszórt szakaszokon legyünk kellő óvatossággal lefele, nagyobb sebességnél. Figyeljünk oda a fékezésnél, és a kanyarodásnál is!