- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egyre nagyobb teret hódítanak végre itthon is a 29”-os kerekű paripák, és velük együtt a kiegészítők és alkatrészek kínálata is… Szélesebb a választék, így lassan eljutunk addig, hogy hasonlóan egy 26-os kerék esetéhez, már ízlésünknek megfelelő választhatunk villát, felnit vagy jelen esetben külsőt.
Közel egy hónapja már, hogy két, az északi szomszédainknál gyártott „traktor” gumit kaptunk tesztre… Nagy kerék – nagy élvezet, tartaná a mondás, ha lenne ilyen, de azért utána jártunk tesztalanyaink mit nyújtanak… Főszerepekben Rubena Scylla és Kratos.
Kratos
Első benyomások
Mindkét külső kevláros változatú, ami egy ekkora guminál szinte kötelező is. Mintázatuk nagyon hasonlít egymásra, minimális elrendezési különbség van. A legnagyobb eltérést a bütykök magassága jelenti, illetve tapogatás után az oldalfalak vastagságának különbsége. "Mayer-factora" mindkét cuccnak jó, azaz megjelenésük tetszetős. Szép nagy, fehér Rubena feliratok, illetve a jellegzetes orrszarvús logó villan felénk a nagy, érdekesen, finoman bordázott oldalfelületekről. Erősen íves profilúak, ami nekem úgy tűnik, vizuálisan csökkenti a méretet. Meg is kellett mérnem őket, tényleg 2,25”-osak-e.
Scylla
Az általános megvizsgálgatás után hamar felkerültek a lóra a gumik, úgyhogy nem maradt más, mint tekerni velük jó pár kilométert, és kóstolgatni Őket.
Rubena Scylla
29×2,25” (57-622) méret, 540gramm/darab, kevláros kivitel
Könnyed megjelenésével tagadhatatlanul versenyre termett darab. Minimál mintázat és erőteljesen íves keresztmetszet mellett a lehelet vékony, már-már átlátszó oldalfal miatt könnyű súly jellemzi.
Kicsit ódzkodva indultam vele köves ösvényeknek, de szerencsére összetételének köszönhetően egész jól tartja az utat. Persze az alacsony mintának meg vannak a korlátai, és nagyobb sebességnél illetve gyökereken már dolgozni kell vele, mert nem minden helyzetben tapad ott és úgy, ahogy szeretnénk.
Scylla
Sárban nem sok mindent lehet tenni, mert az apró minták nem tudnak kellően megkapaszkodni a híg löttyben, de így legalább nem is ragad rá a gumira.
Rubena Kratos
29×2,25” (57-622) méret, 660gramm/darab, kevláros kivitel
A hatalmas bütyköket látva elsőre a 26-os kerekekből berögződött „downhiller” jelző ugrik be, de a 29”-os méretnek köszönhetően hatalmas meglepetés ér minket rögtön az indulás után. Hiába a méretes bütykök, aszfalton neki kezdve sem kezdi erősen masszírozni az ülésen keresztül a hátsónk, mint ahogy azt várnánk.
Az íves keresztmetszetének köszönhetően a futófelület nem túl szélesen érintkezik menetközben az úttal, így nem igényel nagyobb erőt a gördítése. A profilnak hála kanyarokban döntögetés közben sem változik meg észrevehető mértékben a kapaszkodó teljesítménye, így nyugodtan megereszthetjük a lovat.
Kratos
Oldalfala vaskosabb, mint testvéréé, de így sem egy ólomsúlyú harcos, viszont sokkal több „hibázást” enged meg nekünk egy-egy köves-gyökeres ösvényen. Épp úgy jól teljesített a Mátra rögös és gyökeres ösvényein, mint a gödöllői dombság mély homokos útjain. A vastagabb oldalfalak, és az amúgy is nagyobb nyomásra felfújt ballonos gumik jól ellenálltak a felütéseknek, pedig egy nyálcsorgatós ereszd-el-a-hajam menetben sikerült benéznem egy igencsak mély, úgy 30-40cm-es vízmosást, mely keresztben húzódott a nyomvonalnak. A nagy tempó és a késői észlelés miatt már csak a ló elejét tudtam kiemelni, a hátulja a rajta nehezedő közel 100kilós súlyommal becsapódott a sziklás falának… eredmény? Hál’istennek csak a felni bánta cseppet, defektnek nyoma sincs, úgy hogy miután minden testrészem visszahelyeztem a rendeltetési helyére, gurulhattunk is tovább.
Összességében
Két nagyon jó felhasználású gumihoz volt szerencsénk. Ha valaki inkább súlymániás és emiatt hajlandó egy kis kompromisszumot kötni a felhasználásban, akkor válassza a Scylla-t, míg ha valaki inkább „játszani” szeretne a nagykerekű vasparipájával, és nem bánja, hogy egy sport-külsőhöz képest akár fél kilóval is nehezíti kedvencét, akkor az Ő választása a Kratos.
Fogyasztói árak: 7.700,-tól 9.200,- Ft-ig, kiviteltől függően (a "sima" Top Design kivitel a legolcsóbb, a két komponenses Grey Line gumi Tubeless Supra rendszerrel a legdrágább).
Bövebb infók, forgalmazók: Klikk ide!