Egy vagy két lánctányér? Hír

Egy vagy két lánctányér? Hír

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc
2017/07/24
Melyik való neked?
Hirdetés

Az utóbbi években a mountain bikeokon az egyik nagyon szembetűnő változás a három lánctányéros hajtás szinte teljesen feledésbe merülése volt. De ez az egyeduralom nem tartott sokáig, mivel az enduro és trail bringák terjeszkedésével ma már nagyon sok montira szerelnek egytányéros rendszert. Ezen változás okában láthatunk gazdasági fogást és racionális döntést is.

A "régi motorosok" már a kéttányéros verziónál is emelhették a szemöldöküket, de az egytányérosnál már tuti szemforgatás volt. Hiszen a hőskorszakban minden montis elsőként a keresztbe váltás elkerülését véste észbe, erre most egy tányérral 11 vagy 12 sebességet fogunk át?! Pedig nem ördögtől való dolog...

A láncok keskenyedésével és ezzel együtt a fogaskoszorún összébb zsúfolt lánctányérok, valamint az új kerékméretek által kínált új áttételezési lehetőségek révén a két tányér illetve az egy tányér is elégségessé vált.

 

De hogy nem váltunk keresztbe?

Hát a 7-, illetve 8-sebességes korszakban a láncok 7,3-7,1 mm vastagok voltak, ellenben a 11 sebességesek már csak 5,5 mm-esek! Ezzel együtt a fogaskoszorút alkotó lánckerekek közötti távolságok is csökkentek (8 sebességnél 3 mm, 10 sebességnél már csak 2,35), ezáltal a lánc oldalirányú hajlása és ezzel a terhelése is csökkent.

A hajtóművön kieső lánctányért, illetve lánctányérokat pedig a fogaskoszorún levő sorok száma (7, 8, 9, 10, 11 és most már 12) és azok fogszáma kompenzálta (32T, 34T, 36T, 38T, 42T, 50T).

 

 

Akkor egy- vagy két lánctányér kell nekem?

Mindkét verzió választásánál vannak pro és kontra érvek. Az egytányéros változat esetében súlyt és karbantartást spórolunk, mivel nincs első váltó és annak bovdenezése, valamint második lánctányér. Viszont azáltal, hogy csak egy lánckerekünk van, az áttételek közti lépések nagyobbak, így sokszor kompromisszumot kell kötni.

A kéttányéros hajtás nehezebb az első váltó, valamint a plusz egy lánctányér miatt, de szélesebb áttételezése révén kompromisszum-mentesebb és hatékonyabb hajtást kapunk.

 

Akkor mi melyik csoportba is tartozunk?

Ezen dilemma megoldására a Shimano létrehozott egy interaktív kérdőívet, mely a tekeréseink jellege és stílusa, valamint bringánk alapján ajánlást tesz, melyik hajtásrendszer felhasználói csoporthoz tartozunk leginkább...

A végeredményt a Shimanonál 10 kérdés alapján vélik megválaszolni. Ezek pedig a következők: Milyen típusú bringás vagy? Milyen kerékpárt használsz? Mennyire vagy edzett? Mindig ugyanolyan terepen bringázol? Milyen ösvényeket szeretsz? Átlagosan mekkora szintkülönbségeket tekersz? Átlagban milyen hosszúakat tekersz? Milyen max tempóval gurulsz? Mi a legkisebb sebességed? Mennyire fontos számodra a kis fokozatok közti különbség?

A megadott lehetőségek közül kiválasztva a hozzánk legközelebb álló válaszokat, a végén megláthatjuk, hogy számunkra melyik rendszer áll közelebb. A kíváncsiságból kitöltött kérdőívek és a gyakorlati tapasztalat alapján azt mondhatjuk, hogy az igazság eléggé közel áll ahhoz, amit a Shimano-nál kitaláltak.

Érdemes kipróbálni, csak pár kattintás az egész.

 

Kipróbálom

 

Hirdetés