- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A 17. szakaszon Gap és Pinerolo között 179 km-t fog megtenni a mezőny és ezzel az idei kiírás egyetlen kirándulását teszi Franciaországon kívülre. Pineroloból a Col Agnel és a Col d’Izoard-on át érkeznek majd a Galibier csúcsára, ráadásul 200 km megtétele után. Az utolsó, vagyis a 19. szakaszon az idei kiírás második legrövidebb, nem időfutam, távja: 109 km vár a versenyzőkre a Galibier-n át az Alpe d’Huez-ig.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Sestriére egy kivételes emelkedő. Nemcsak azért mert az egyetlen első kategóriás emelkedő, melyet külön kiemelünk a verseny során, hanem mert csúcsa Olaszország területén található. Azt azonban szögezzük le, hogy a 2035 méteren található csúcs nyugati fele, a francia határ felől első kategóriás, az olasz oldalról mászva bizony már kiemelt hegyről van szó. Sastriére a legmagasabban fekvő olasz település alig 1000 lakossal, mely a téli hónapok során akár húszszorosára is duzzadhat. A torinói olimpia alpesi számait rendezték ezen a helyen. 1999-ben a Tour de France-on Armstrong ért fel elsőként a hegyre egy, a későbbi, első győzelme szempontjából igen kritikus, esős szakasz végén. Sestriére keleti fele 11,1 km hosszú, átlagban 6,3% meredekségű hegyként állja a verseny útját.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Pinerolo első alkalommal állomás a Tournak rögtön, mint a 17. szakasz befutója és egyben a 18. szakasz rajtja szerepel a kiírásban. Olaszországban, torinói provincia 36 000 lakosú városa, többször is gazdát cserélt, hol Pignerol néven francia fennhatóság alá tartozott, hol pedig mai nevén olasz részen terült el. A város legjelentősebb története XIV. Lajoshoz kapcsolódik, akinek pénzügyi felügyelője, Nicolas Fouquet 12 éven át raboskodott vasálarcban, a helyi börtönben. Ezt az eseményt minden évben, októberben a La Maschera di Ferro ünnepségen felidézik, melyre 70000 turista érkezik. Pinerolo a hegyek és völgyek ölelésében csak arra vár, hogy felfedezzék.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Col Agnel, vagy olaszul Colle del Agnello az idei verseny legmagasabb pontja a maga 2744 méterével. Az átjáró egyben határátkelő is Olaszország és Franciaország között, idén a 18. szakasz rajtja után egyenes úton ide tart a mezőny. Az olasz oldalon az emelkedő 22,4 km hosszú, átlagban 6,5%-os meredekségű. Először 2008-ban jött erre a verseny, akkor a 15. szakaszon szerepelt, és Egoi Martinez hódította meg elsőként a csúcsát.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Col d’Izoard az Agnel utáni következő kiemelt kategóriás „húzódás”, melynek a csúcsa 2361 méter magasan fekszik. A déli oldala, mely az idei kiírásban szerepel, „mindössze” 15,9 km hosszú és 6,9% meredekségű. A csúcsán kisebb emlékhelyet állítottak Coppi és Bobet tiszteletére. Először 1922-ben szerepelt a kiírásban a hegy, és a belga Philippe Thijs volt a leggyorsabb meghódítója, míg legutóbb 2006-ban mászták meg a kerekesek, akkor Stefano Garzelli ért fel elsőként a csúcsára.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Col du Galibier kétszer is! A hegy a Tour de France legendája. Idén ünnepli 100 éves évfordulóját, ugyanis először 1911-ben jött erre a verseny. A csúcsa 2645 méter magasan fekszik és először most lesz befutó a tetején, ezzel megdől minden magassági rekord a Tourok történetében, ugyanis soha ilyen magasan nem volt még vége szakasznak. A 18. szakaszon dél felől támadják a versenyzők a lejtőit. Ez 23 km hosszú, átlagban „csupán” 5,1%-os utat jelent. A déli oldal, akárcsak az északi, két részre bontható: először a Col du Lautaret (2058m) kell megmászni, majd egy kevés lejtmenet után jöhet a Galibier vége, mely egyre meredekebb, a végén 9%-os átlagú utolsó kilométerrel. Másnap a 19. szakaszon a rajt után az északi oldalról közelítik meg a hegyóriást a versenyzők. Innen először a Télégraphon kell átverekedniük magukat, majd jöhet az igazi csúcs. Az emelkedő innen összesen 34,8 km hosszú, 2120 métert emelkedik és átlagban 6,1%-os. A hegy történetéhez hozzátartozik, hogy 1911. július 10-én Émile Georget volt az első, aki leszállás nélkül, az északi oldalról felkerékpározott a tetejére! A Galibier egészen 1976-ig 100 méteren kisebb volt, ugyanis innen egy alagút vezetett a túlsó felére. Ennek az alagútnak a felújítása miatt építették meg a 2645 méter magas hágóig az elkerülőt. Az alagutat csak 2002-ben adták át ismét, azóta Európa legmagasabb alagútjaként üzemel.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Modane Valfréjus a 19. szakasz rajthelyszíne. 3600 lakosú falu a Savoyai-Alpok szívében. Alpesi jellege és túrizmusra épülő gazdasága mellett komoly fizikai laboratóriumok is helyet kaptak a településen, illetve a Lyon – Torino vasútvonal egyik tervezett állomása lesz. A vasút elkészülését 2020-ra ígérik, lerövidítve a menetidőt a két ország között. Fekvésének köszönhetően gazdasági csomópont Olaszország és Franciaország között. Egészen 1860-ig azonban előbbi részeként volt számon tartva, azóta viszont megszakítás nélkül francia területnek számít. Az évi 300 napsütéses nap várja az alpesi sportok kedvelőit egész évben.
libre de droits exclus achat d'espace © ATOUT FRANCE/Fabrice Milochau
Alpe d’Huez a legendás, egyben az utolsó hegy az idei versenyen. Természetesen kiemelt kategóriás mászásról van szó, mely 13,8 km hosszú és 7,9%-os. A befutó 21 darab számozott kanyar után 1850 méter magasan van. Először 1952-ben Fausto Coppi ért fel csúcsára (45:22). Érdekesség, hogy a rekordot Marco Pantani tartja 37:35-ös idővel, a második mindössze egy másodperccel Lance Armstrong. Jan Ullrich legjobb ideje 38:23, míg Frank Schleck 40:46-os idővel ért el szakaszgyőzelmet 2006-ban. Az ötszörös bajnok Miguel Indurain leggyorsabb 1995-ben volt, akkor 39:28 alatt ért fel. A hegy többször volt már versenygyőzelmek színtere: elég, ha Carlos Sastre 2008-as diadalára gondolunk, aki itt átvette, később megtartotta a Maillot Jeune-t, egyben ez volt az eddigi utolsó alkalom. A hegy nagy győztesei között van: Frank Schleck, Iban Mayo, Guiseppe Guerini, Beranrd Hinault.