Nepál engedélyezte a helikopteres teherhordást az Everesten Hír

Nepál engedélyezte a helikopteres teherhordást az Everesten Hír

Pintér László
Pintér László
2016/04/24
A forradalmi lépés jelentősen csökkentheti a serpákra leselkedő életveszélyt a világ tetejére vezető Khumbu-jégesésben. Cserébe viszont ugrásszerűen megnőhet a fizetős mászók száma a hegyen.
Hirdetés

Ma este 19:00 órakor a Discovery Channelen lesz a Sherpa című másfél órás dokumentumfilm világpremierje. A díjnyertes film bemutatja a Mount Everesten dolgozó serpák életét, és azt a két évvel ezelőtti tragédiát, amely örökre megváltoztatta a kereskedelmi expedíciózást az Everesten.


A film rendezője, Jennifer Peedom és csapata 2014-ben eredetileg azért indult el forgatni a hegyekbe, hogy a legendás Phurba Tashi világcsúcs-kísérletét rögzítsék: a gyakorlott serpa huszonkettedik alakommal indult meghódítani a csúcsot. A Discovery Channel forgatócsoportja is a Mount Everesten tartózkodott, ők Joby Ogwyn bázisugrás-kísérletének felvételére készültek akkor, amikor a hegymászó világ egyik legnagyobb tragédiája történt. Az eredetileg a rekordkísérletet bemutató film így vált a mentési és helyreállítási munkálatok dokumentációjává.

A film kiemeli, hogy míg a kereskedelmi expedíciók fizetős kuncsaftjai az akklimatizációs körök számától függően négyszer, de maximum hatszor keresztezik az életveszélyes Khumbu-jégesést, addig a felszereléseket a magaslati táborokba cipelő serpák akár harmincszor is meg kell, hogy tegyék ugyanezt.

Serpák a jégesésben Forrás: Discovery Channel
Serpák a jégesésben
Kép forrása: Discovery Channel

Van még fotó, katt a képre!

Minden tavasszal a „Gleccserdoktorok” érkeznek először az alaptáborba, hogy járható utat építsenek a Khumbu-jégesésen át az 1-es tábor felé. A Khumbu-gleccser ezen szakasza a legmeredekebb, a jég itt napi 1 méteres sebességgel „folyik” le a Nyugati Teknőből. A változó meredekség miatt a jég széttöredezik, mint a beirdalt sült szalonna, gigászi jégtornyok alakulnak ki. A gyors mozgás és a meleg miatt ezek a tornyok egyre-másra dőlnek össze. A kiépített út ezért napról-napra változik, a jéglabirintus keresztezése pedig kész orosz rulett. A fizetős mászók megtehetik, hogy csak akkor menjenek át rajta, ha nagyon muszáj. Valakinek viszont fel kell cipelni több száz mászó irdatlan mennyiségű felszerelését.

Eddig csak mentéshez engedtek helikoptert repülni az alaptábor fölé. A hivatalos álláspont szerint ennek biztonsági okai voltak, mivel a ritka levegőben nem életbiztosítás helikopterezni. Nem kizárt azonban, hogy volt mögötte némi érdekvédelem is, hiszen a serpáknak az jelenti a pénzkereseti lehetőséget, ha ők cipelik a felszerelést a hegyen. Néhány korábbi mentési akció azonban bebizonyította, hogy kellő biztonsággal lehet repülni akár a 2-es tábor magasságáig is, az elmúlt két év tragédiái pedig rádöbbentették a serpákat, valójában mekkora kockázatot is vállalnak.

Az Everesttel kapcsolatos ügyeket irányító Nepáli Turisztikai Hivatal jelen döntése értelmében a teherszállítás csak az alaptábor és az 5950 m magasan fekvő 1-es tábor között lehetséges. Kizárólag a hegy magasabb régiójára szánt fix köteleket és közteseket, valamint Déli-nyereg fölé készülő serpák által használandó oxigénpalackokat szállíthatják légi úton. Embereket, továbbá az expedíciók egyéb felszereléseit nem reptethetik. A minap Alan Arnette beszámolója szerint hat fordulóval a helikopterek nagyjából 87 gyalogos transzportot váltottak ki.

Helikopter mentés közben az Everesten Forrás: Discovery Channel
Helikopter mentés közben az Everesten
Kép forrása: Discovery Channel

A légi szállítás engedélyezése azonban felvet egy aggodalmat is: elméletben megágyazhat egy olyan döntésnek, amely már emberek szállítását is lehetővé tenné. Így történt ez 2014-ben, amikor Chleo Weidlich és Wang Jing a lavinatragédia után helikopterrel jutott a 2-es táborba. Ha ez tömegessé válna, az vurstlivá silányítaná a világ legmagasabb hegyét. Már most sem járunk túl messze ettől.

Idén 31 expedíció 279 „nyugati” mászója szeretné a nepáli oldalról elérni a csúcsot. Ebben nincsenek benne a magashegyi teherhordó és hegyivezető serpák. Az előző években 300 feletti engedélyt adtak ki, a legtöbbet, 341-et éppen 2014-ben.

Aggasztó, hogy az évszakhoz képest nagyon meleg az idő az Everesten. Az alaptáboron már most patak folyik keresztül, ami általában csak májustól szokott előfordulni. A melegebb időben instabilabb a jég, nagyobb az omlásveszély. A mászók ezt azzal próbálják kompenzálni, hogy éjjel mozognak a jégesésben.

Hirdetés