Pehelysúlyú fenevad

Pehelysúlyú fenevad

Simon Ádám
Simon Ádám
2016/06/06
Szőrén ülni meg a lovat szokni kell, de megéri
Hirdetés

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ma már elképzelhetetlennek tartom, hogy egy bumszli talpú szörnyeteget cipeljek a lábamon feleslegesen. A Vibram Fivefingers és a New Balance Minimus után számomra a futócipő értelme az, hogy a talpamat megvédje a szúró, vágó kavicsoktól, gallyaktól, törmeléktől, szóval úgy általában az utca porától és mindezt tegye a lehető legkönnyebb kivitelben. Én abban hiszek (és a tapasztalataim is ezt támasztják alá), hogy ha már vannak gyárilag olyan izmaink a lábunkban, amik helyes futótechnika mellett képesek a talajra érkezés energiáit tompítani, akkor én inkább erősítem és használom azokat és megspórolok ezzel néhány száz grammot lépésenként.

A következő utcai futócipőmként tehát most már egy abszolút minimalista, felesleges csillapítás nélküli, szuperkönnyű cipőt szerettem volna. Az már körvonalazódott, hogy a mezítlábas futás egyik fő szószólójának, az inov-8-nak valamelyik modellje lesz a kiszemelt, ezért a multiNavigátorba mentem tájékozódni. A szerencsés nyertes az inov-8 Road Xtreme 138 lett (a 138 elvileg a súlyára utal, az enyém 44-es méretben, betét nélkül 141 gramm).

 

141 gramm betét nélkül - Inov-8 Road Xtreme 138 Forrás: Mozgásvilág.hu
141 gramm betét nélkül - Inov-8 Road Xtreme 138
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

 

Ez a modell egyébként az egyik utolsó mohikán a futócipők között, mert (feltehetően) az elmúlt évtizedek bergöződései miatt kevesen mernek áttérni a minimalista futásra, ezért a zéró csillapítású lábbelik piaca nem érte el (egyelőre) azt a szintet, ami miatt megérné rá további energiákat áldozni és a minimalista piacra gyártók is kénytelenek követni a trendet.

 

Párnázottság, kényelem

A lábnyomaimat könnyen össze lehet téveszteni egy őshüllő ránk maradt emlékével, a kislábujjam akkora, mint a mellette lévő "gyűrűs"-lábujjam, így az egész lábfejem széles, mint egy T-rexnek. Ugyan az eladó szerint a Road Xtreme 138 nem kifejezetten széles lábfejhez való, a próbák alatt mégis kényelmesnek tűnt e tekintetben is. A felső rész kényelme az edzések során is tartotta magát, a könnyű szövetet határozottan és finoman tartják össze a piros merevítések. Triatlonosok (és lusták) számára hasznos lehet és nekem működik is az, hogy a cipőfűző kikötése nélkül levegyem a cipőt és utána vissza is vegyem, majd fussak benne. Eltalálva a megfelelő megszorítás mértékét, hosszú távon is stabil marad ilyen módszerrel. A cipő nyelve a felsőrészből van kihasítva, ezért csak az egyik oldalon töri meg a felsőrész ívét, így csökkenti a begyűrődés és kidörzsölés esélyét is.

A talpat vásárlásnál kivettem és el is felejtettem, hogy volt hozzá. Lehet, hogy a teszt miatt illett volna kipróbálnom, viszont egyszer sem éreztem úgy, hogy hiányozna a lábam alól valami; és ez tulajdonképpen elég beszédes.

 

Inov-8 Road Xtreme 138 Forrás: Mozgásvilág.hu
Inov-8 Road Xtreme 138
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

 

Nehéz megZokni

Mivel másik mániám, hogy zokni nélkül szeretek futni, így amint alkalmas lett rá az időjárás, így is kipróbáltam a cipőt. Hiba volt viszont úgy kezdeni a zoknimentes szezont, hogy viszonylag új cipőben rögtön 20 km-t futok, a végére vérzésig strapáltam a lábam, ami vérzés a nagylábujjam tövéből serkent a felsőrész kidörzsölése miatt. Már-már le is sajnáltam volna a cipőt, de csak nem hagyott nyugodni a dolog és újrakezdtem a hozzászokást rövidebb távokon. Bő 300 km után (amiből mondjuk alig 50-100 km zoknimentes) olyan szinten összenőtt a lábam a cipővel, hogy most már hajlamos vagyok elfelejteni, hogy rajtam van. Sem a cipő száránál, sem a sarkamnál, sem pedig a lábujjaknál nem tör, nem dörzsöl. Valami ilyesmi érzés lehet betörni egy vadlovat is... de az is lehet, hogy teljesen más... mindegy.

Bár most már maximális pontot érne a cipő kényelme, a betöréssel járó kellemetlenségeket (ami javarészt saját hülyeségem) egy picit áthárítom a cipőre.

Osztályzat: 8

 

Szellőzés, légáteresztő képesség

Április ejelétől október végéig a hétköznapokban már flip-flopban járok, ezért az mondjuk nem is volt meglepő, hogy téli havas környezetben sem fázott a lábam a Road Xtreme 138-ban. Ugyanakkor a hőséghez közelítő időjárásban sem okozott még gondot a lábizzadás, mert a felsőrészt nagyon kevés helyen fedi le csak a fentebb is említett merevítés, a nagy részén jól szellőző, vékony hálós anyagból áll.

A talpa teljesen zárt, így alulról nincs légmozgás, de így legalább esős időben sem ázik be alulról és mivel a talpa meglehetősen vékony, az oldalfalon könnyen tud távozni a frissítés, vagy a csapadék által bekerült nedvesség.
Maximum pontot majd arra a lábbelire fogok adni, ami nem áll másból, csak egy jól rögzülő talpból, felsőrész nélkül.

Osztályzat 9

 

Súly

Erről már írtam a bevezetőben, de egyáltalán nem árt újra leírni: 44-es méretben, talpbetét nélkül 141 gramm, talppal együtt 160 gramm. A cipő nevében szereplő 138 elvileg szintén grammot jelöl, ami feltételezem egy-két számmal kisebb méret esetén érvényes. Ez az érték abszolút megfelelő arra, hogy ne érezd felesleges nehezítésnek a futócipődet.

Osztályzat: 10+

 

Az a bizonyos ZERO - Inov-8 Road Xtreme 138 Forrás: Mozgásvilág.hu
Az a bizonyos ZERO - Inov-8 Road Xtreme 138
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

 

Ütéscsillapítás

A talp, amennyire puritán, annyira nagyszerű is. Puritán, mert ez az a pontja a cipőnek, ami a leginkább fapados érzést nyújtja. Ha ezelőtt olyan cipőben futottál, aminek akár csak egy minimális csillapítása is volt (pl. én a minimusban), akkor úgy fogod érezni, mintha egy kemény falapon futnál. Csakhogy az a falap valójában az aszfalt és aminek az érzését semmilyen módon nem nyeli el a cipő. És ez az, amit mégis lehet szeretni, mert így életre keltheted a mesterségesen elsorvasztott izomzatodat is.

Repülőrajtoknál, sprint szakaszokon egyértelműen érezhető előny, hogy közvetlen visszacsatolást kapsz a talajról, mindenféle extra technológia közbeiktatása nélkül.

Osztályzat: értelmezhetetlen

 

Rugalmasság, hajlékonyság

Ha az ütéscsillapítás fejezetben leírtak alapján azt gondolnád, hogy a talppal nem foglalkoztak inovék, akkor rosszul gondolod. Amellett ugyanis, hogy egy abszolút vékony valamiről van szó, tökéletesen helyt áll abban, amire való: tökéletes tapadás száraz és nedves aszfalton is, akár felfelé, akár lefelé. Egyedül a vékony hóréteggel felszórt tükörjék fogott ki rajta a télen, de azt hiszem ezt nem lenne illő felróni neki. Ezt egyébként a Sticky Rubber néven jegyzett vegyülette érik el, amit a mászók cipőinél is alkalmaznak. Ezt a vegyületet kombinálták a Fusion szintetikus gumi és EVA talppal.

Összehasonlítva egyébként az előző cipőmmel, meglepő, hogy ugyanannyira hajlékony mindkettő, csupán viselés közben a csillapítás léte/hiánya bekavar az érzésbe. Az inov8 Road Xtreme 138 esetén a Meta-Flex fantázianevű talptechnológia gondoskodik arról. hogy gördülés közben a talp lekövesse a futó talpának görbületét.
A bő 300 km után egyelőre nem látszik rajta tartós nyúzottság, megtörés (kivéve, hogy a fehér felsőrészen gyorsan meglátszik az út pora).

Osztályzat: 10

 

A csodatalp - Inov-8 Road Xtreme 138 Forrás: Mozgásvilág.hu
A csodatalp - Inov-8 Road Xtreme 138
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

 

Sarokmegtámasztás

Más cipőknél előfordult, a Road Xtreme viszont saroktájon elég alacsonyan marad ahhoz, hogy ne dörzsölje ki a lábamat, viszont kellően magas és erős ahhoz, hogy ott tartsa a sarkamat, ahol kell. Mint fentebb már említettem, a cipőfűzés kikötése nélkül is működik a ki- és bebújás a cipőbe, amiben a sarok lazasága és egyben jó tartása is szerepet játszik.

Osztályzat: 10

 

Boltozati alátámasztás

Erre ugyanazt tudom írni, mint eddig, ennél a kategóriánál erre nem igazán van szükség és nincs is. A stabil oldaltartás miatt egy enyhe talpvonal követő boltozati ív azért látszik a cipőben és a talpbetét is íveltnek tűnik, de ugye azt nem használtam. Ha extra kényelemre vágyik valaki, akkor nyugodtan használja a betétet is.

Osztályzat: 8

  

Összességében

Nos, az inov8 Road Xtreme 138 egy betöretlen vadló, amivel eleinte óvatosan és keményen kell bánni, de cserébe kis idő eltelével egyszerűen egybeolvadsz vele. Nem ajánlom azoknak, akik eddig még nem próbálták a mezítlábas futást, saját tapasztalatom szerint érdemes beiktatni egy átmeneti, 4-6 milliméteres esésű cipőt is. Aki viszont nem retten meg lábizmainak aktiválásától és vágyik egy olyan cipőre, amivel nem kell felesleges extra súlyokkal terhelnie a lábát, az imádni fogja a pillekönnyű, versenyzésre kifejezetten ajánlott futócipőt. Megjelenése egyébként szintén elég merész, a fehér-piros-kék színkombót brit és amcsi haverjaink hazafias érzéssel fogadhatnák, számomra meg csak egyszerűen egy "gúdlúking" cipő.

Ára a cikkírás pillanatában 31.900 Ft a multiNavigátornál, ami a mai futócipő árakat tekintve bőven a vállalható kategóriába esik (persze mint mindig megjegyzem, ez igencsak szubjektív).

Hirdetés