Nyílt vízi pankrációhoz használati utasítás

Kuttor Csaba
Kuttor Csaba
2010/06/03
Hirdetés

Úszás fentről

No akkor a szezon elején egy kis okoskodás. Sokszor lepődünk meg, hogy X vagy Y milyen remekül úszik medencében, majd nyílt vízben, jó esetben "csak" világversenyen mind X mind pedig Y elég csúnyán a mezőny közepén, ott is igencsak megviselve téblábol ki a vízből, normális boly elcsípésére esélytelen pozícióban.

Meglepődés helyett el kell gondolkodnunk rajta, vajon mennyi köze van a medencés úszáshoz a nyílt vízinek. Természetesen nagyon sok, és aki medencében tud 17 percen belül, az csak magát kárhoztathatja, amiért nem bír elmenni az első sorral. Viszont tekinthetjük ugyanakkor egy teljesen más mozgásformának is, melyet meg kell tanulni. Legalább is annak, akinek nem megy zsigerből "ez a fajta" úszás.

Láss a vízben!

Alapfeltétel, hogy a szemüveged megengedje azt, hogy egyáltalán láss! Legyen olyan szemcsi, amit ha megütnek, nem folyik ki a szemed, és nem is telítődik meg azonnal vízzel. Ha jó eséllyel a mezőny közepén fogsz aprítani, akkor nem ajánlom a gumi nélküli "svéd" szemüveget. Tud fájni, ha belerúgnak... A párásodást oldjuk meg valahogy! Kis nyál, utána pici víz bele és máris nem párásodik, illetve a kevés vízzel belül, egy kecses fejrázással meg tudod mosni belülről a szemüveget. Így legalább látod, merre az arra.

Kezdj be!

Ez nem a világcsúcsért megy, hanem pozícóharc. Ha nem kezded el, lehet, hogy utána már magadra találsz, mégsem lesz esélyed sem odakeveredni az elejére. 70-80 emberen átküzdeni magad? Sok sikert! Satu első száz, lehetőleg 100as frekvenciával, hogy a közeledbe selehessen menni. aki keveset csap, annak két húzás között, észrevétlen valaki rámászhat a hátára... Utána a tempókat folyamatosan nyújtva keressünk egy "steady state" állapotot! Ekkor már keresgélhetjük a lábvizet, korábban felesleges. Egy perccel jobb úszó mögött még el lehet úszni nyüszítve, ezért ne legyünk szégyenlősek!

Tudj iramot váltani!

Ezt gyakorolni kell edzésen. Ha üresedés van előtted, vagy éppen szétnyílnak az előted úszók, és te erre vártál már több száz méter óta, akkor csak úgy tudod, kihasználni a lehetőséget, ha képes vagy azt a 2-3 métert felrúgni 10m alatt! Ez akkor fog sikerülni, ha képes vagy a csapásszám módosítsára, a lábtempó beindítására bármikor. Alapból a 6-os láb elég pazarlás szerintem, és mivel a sokan az ilyen "lábból úszók" közül monoton, berögzült tempókkal úsznak, egyetlen opciójuk a még erősebb lábtempóval való megindulás. Mivel az előrehaladáshoz kb.80-20 arányban ad hozzá a kar és a láb, hatékonyság szempontjából pedig pont fordított a helyzet, így a nagy lábtempóval csak besavasítják magukat. Ez bizony karból kell megoldani! A megindulás elengedhetetlen a fordítóknál is meg amikor az embert hátulról picit benyomják függőlegesbe...

Hipoxiázz!

Amúgy i igen hasznos edzéseken hipoxiázni, de számtalanszor előfordul, hogy versenyen egy időre el kell felejteni a légvételt. Ha ütnek valamelyik oldalról notórius módon, ha bólyánál, forr a víz,és csak a szemüvegleveődés komoly kockázatával lehet levegőhöz jutni, ha nagy hullámban éppen jobb ha a hulám alatt vagy, satöbbi. Ne adj Isten, ha csalni kell, mertilyen is van, akkor jó, ha 180as pulzussal is képes vagy a bólyák alatti közlekedésre.

Nézz előre!

Egy komoly anatómiai háránya van az előre nézésnek. Egyszerűen képtelenség olyan hosszan vízet fogni, ha közben előre nézel. Ezért van, hogy a mellúszók "rábólintanak" avízre, amikor előre teszik a kezüket, de ha valaki lóg a bordásfalon, akkor is inkább lefelé esik jól nézni, mint felfelé. Nekünk akkor is előre kell néha nézni, ami megnehezíti a tökéletes stílus megtartását. Ajánlom edzésen a kitett fejjel gyorsúszást, illetve a minden második levegővel előre nézéses úszást. Továbbá, ha éppen nem forr előttünk a víz, akkor nem kell teljesen előre nézni! Elég orr vonalig felemelni a fejet, kikukkantani, majd nyugodtan mehet oldalra a levegő, így kevésbe akad meg a mozgás.

Úszás végén mehet a láb!

Úszásnál a felső végtagokban meg a felsőtestben tombol a vér. A szervezetnek kell némi idő, hogy a keró elején átirányítsa azt a lábakba. Akinek ez lassan megy, az sokszor csak integet az első bolynak. Ilyen vagyok én is. Két opció van: gyere ki még előrébb, így nyögve elvagy az elejével az első 5km-en, aztán magadhoz térsz. A másik, hogy már a vízben elkezded a lábadat is használni, így egy kicsit oda is áramlik vér, és könnyebb lesz a kezdés.

Ne sajnáld magad!

Utolsó jótanácsom, hogy nem kell nyávogni meg sajnáltatni magad! Mindenkinek fáj (majdnem mindenkinek) az úszás, ne gondold, hogy ez csak neked nehéz! Minden pici helyért küzdeni kell, és az 1500 méteren ne legyen egy pillanatnyi olyan szakasz sem, amikor azt mondod, hű de király, végre most könnyebb! Könnyű? Akkor menj tovább!

Előzz!

Kivéve persze, ha legelöl vagy már és egyes sorban úszol, miközben a felvezető kajakos az arcodba veri a vizet. Na, akkor megnyugodhatsz: jó helyen vagy!