Menü

2013.07.21.     Hozzászólás 8

Kényszerítőzés 1. rész

Van ilyen a futballban. Na, most nem erről lesz szó. Inkább olyasmiről, ami ...

Van ilyen a futballban. Na, most nem erről lesz szó. Inkább olyasmiről, ami egy-egy hiányosságot a versenyzőknél úgy javít, hogy az egyszerűen nem tudja máshogyan csinálni, mint jól. Mire is gondolok? Lássuk csak, lássuk csak.

Úszáson különböző problémák adódhatnak. A legjellemzőbb, amikor valaki nagyon elöl csúsztat. Ez medencében elmegy, meg annál is, aki annyira jól úszik, hogy kiúszik a mezőnyből, és ott a saját stílusát a saját iramában tudja végrehajtani. Lássuk be, utóbbi eset elég ritka, ezért arra kellene felkészülni, hogy ha pici galoppozással is, de a két kar ellentétesen halad, hogy mindig legyen előrehajtó erő. Hogy ebben mi a nehéz? Hát, hogy húzásnál lassabban halad a kéz, hiszen éppen egy elég nehéz közegben próbáljuk áttépni, amit úgy hívnak, víz. A víz felett meg akadálytalanul előre lehet dobni, hiszen ezt semmi sem gátolja. Na, ebből lesz elöl érintéses úszás, ami ha sok lábbal párosul, akkor még hagyján, de ha tipikus triatlonos lusta lábtempóval, akkor baj van. Ráadásul a kéz 80%-ot segít az előrehaladásban, míg a láb 20-at, a befektetett energia meg kábé pont ennek a fordítottja, azaz nem túl gazdaságos 1500m-t 6-os lábbal végigverni.

Megoldás: lassuljon a víz feletti karmozgás, avagy gyorsuljon a víz alatti. Nem egyszerű ezt begyakorolni. Ebben segít a teknőc, ami, mivel alig lehet vele vizet fogni, gyorsabbá teszi a víz alatti mozgást, ráadásul kényszerít rá, hogy az alkart is kihasználjuk a nagyobb húzás érdekében. A másik megoldás, ha lassítjuk az előrehaladó kezet. Erre tök egyszerű a megoldás, dugjuk a vízbe csuklóig. Máris szép ellentétes lesz megint a karmunka.

Még egy tipikus probléma úszáson, hogy a versenyzőnek túl lassú a kartempója. A hatékonyság növelése érdekében sokszor kell tempószámolással úszni, de ez nem azt jelenti, hogy adott esetben ne tudjunk felpörögni. Ez fontos rajtnál, minden bólyánál, és a helyezkedésnél. De nagyon hullámos nyílt vízben szintén a „darálósabb” úszók érvényesülnek jobban, ráadásul, aki többet csap, ahhoz közel menni is nehezebb, azaz pofonelkerülés végett sem utolsó dolog.

Megoldás: erre is remek a teknőc, főleg rövidebb résztávokkal, amikor még a fáradság nem limitálja a sebességet, azaz végig dinamikusan tud úszni az úszó. A másik a láb lekötése gumival, de bója nélkül. Ekkor nagyon kell teperni, hogy a láb felemelkedjen valahogy, azaz iszonyú dinamikus lesz a karmunka, óhatatlanul magasabb frekvenciával.

Még egy tipikus triatlonos probléma, főleg amatőröknél, a lábtempó totális leállása, ami a kar kiegyensúlyozatlansága miatt különböző rotációkat eredményez, melyek gátolják természetesen az előrehaladást, hiszen a frontfelület megnő. Plusz akinek nincs lábtempója, annak mezőnyben akár a hátára is rá lehet ülni, hiszen nem „védi magát” hátulról.

Megoldás: a ciklikusság erőltetése lassú úszások során, majd egyre gyorsabb iramoknál is. A hosszútávúszók sokszor egyes lábbal úsznak, ami azért túlzás, én a hármas lábat javaslom, azaz minden 3ik lábtempóra jut egy kartempó. Tök egyszerű a dolog, számold a lábat, és minden 3-ra landoljon a kezed a víz felületén. 1-2-3, 1-2-3, ennyi. Aztán szépen ki fog alakulni ennek a gazdaságosabb verziója, amikor a karral együtt végzett lábtempók kissé nagyobbak lesznek, míg, az egy-két, azaz a köztes lábtempók kisebbek. Az egyensúly megtartásához azonban ezek is kellenek. Mindamellett természetesen ennek megvalósításához szükségesek az erős törzs izmok, illetve a folyamatos külön lábazások deszkával. Ha deréktól lefelé gyengék vagyunk, akkor ez az egy-két-há dolog kábé 100m-ig fog menni…

Na, legközelebb a kerékpáros kényszerítőzésről pár sor, akinek van úszás gondja, az kommentben kérdezhet, és kitalálunk rá valami új kényszerítőt. Adios!

Szponzorok

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • kutya 2013.07.23.   20:58

    kutya

    nehogy elmenj! Öröm okoskodni! Mindjárt jön a kerós, ahhoz is jöhet! :) Végtére is elvertél Kirchbichl-ben mint jég a határt! :)

    válasz erre...

  • Molnár Ádám 2013.07.22.   22:19

    Molnár Ádám

    Hát ha mindegy, hát mindegy. :D Abbahagytam az okoskodást (nyilvánosan) :D

    válasz erre...

  • Kutya 2013.07.22.   20:40

    Kutya

    A futoiskolanal termeszetesen labbal szoltunk mindenfelet csinalni nem kezzel!:)))

    válasz erre...

  • Kutya 2013.07.22.   20:38

    Kutya

    Adam mester!:) A honaljal tudnek vitatkozni de lenyegteleg, ugy gondolom mint a futoiskolaknal teljesen mindeg mit, csak valamit csinalj a kezeddel viz felett. Ezzel javul a koordinacio. Tolem tarkoerintes is lehet:) a lassitott felvetel szeru uszasban teljesen egyetertek. Van hogy alig tudok uszni par metert de azt csinalom en is mindig!:)

    válasz erre...

  • Molnár Ádám 2013.07.22.   18:03

    Molnár Ádám

    Szerintem nem ufo, remek edző, remek sűrített rutin és a hajlandóság a munkára, gondolom utobbi a kulcs. Van még egy fogás a szinkronitásra, az extra lasú tempós úszás. Ami nem csúsztatás, hanem nagyon lasú húzás+ hozzá idomított víz feletti munka. Érdekes dolgokra kényszerít amúgy a víz alatt, kíséreleteztem vele annak idején. Ez + a kiemelt fejes gyors, esetleg delfin lábra illesztve, bomba. MAgas és alacsony frekvencián erőltetett szinkron elég mélyre "ég be". (a hónalj érintéses gyors többet árt mint használ. Akkor már inkább feszes csuklós ujjheggyel söprés- indoklásom, h megfelelőbb könyök szöget rögzít és kevésbé kavar be a vízfekvésbe )

    válasz erre...

  • kuttor.csaba 2013.07.22.   16:23

    kuttor.csaba

    A sok hosszúnak valóban van egy ilyen hatása, azonban példáu futásnál, aki hajlamos bénán futni, vagy csak hírtelen emelsz, akkor a fáradt térdemelés nélküli futást fogod optimalizálni. Szerintem úszásnál is ez van. Sokat kell úszni, de ésszel emelni, a fáradt, csapkodós, könyök leesős úszás is lehet gazdaságos, csak lassú, és nem azt kell megtanulni, mert abból nehéz lesz majd kirobbantani a versenyzőt, ha gyorsítani szeretnénk. Popov meg egy UFO :) Amúgy igaz a váll dolog, de például a víz feletti mozgás lassítását megoldja egy sima hónaljérintés, és máris a váll is emelve van. Akinek ez hibája, annak meglehet, ez a legegyszerűbb kényszerítőzés.

    válasz erre...

  • Molnár Ádám 2013.07.22.   10:49

    Molnár Ádám

    Tipp az óhajtott szinkron kartempóra, Popov bácsitól: úszás előtt után szárazon partvisnyél, döntött felsőtest és a vállöv már trenírozható is a szinkronitás "érzésére", ott van amúgy a kutya elásva,nem a karokban, azok inkább "engedelmeskedő" perifériák.

    válasz erre...

  • Zacsi 2013.07.22.   10:21

    Zacsi

    Szia Csabi, off topic, de pont ma beszélgettem egy kajakos haverommal a kényszerítőnek nevezett jelenségről. A váci Babella iskola híres a gyakori Szentendrei -sziget kerülésekről (kb. 70 km). Az az alapelve ha aerobban sokat evezel és jön a fáradtság akkor egy idő után elkezded lenyesni a felesleges mozdulatokat és törekszel az optimálisra, mert csak a hatékonnyal tudsz épkézláb módon haladni. Érdekes gondolat.

    válasz erre...