Menü

2009.10.12.     Hozzászólás 1

Puskás Judit - Mozgásvilág.hu

Kettlebell - Az erő veled van!

Ha a kettlebell szóval még nem is találkoztál, biztosan láttál már olyan embereket, akik egy első ránézésre meglehetősen különleges, fogantyús golyósúllyal végeznek gyakorlatokat. Ha akkor nem is tudtad hova tenni a dolgot, ma már semmiképpen sem kell tovább halasztani a kettlebell kipróbálását!

A kettlebell szó elhangzásánál a legtöbb embernek - akárcsak nekem is - bármi más eszébe jut, csak az nem, amit valójában jelent, azaz egy golyósúllyal történő testedzés. Az érdekes megnevezés mögött egy olyan eszköz és módszer áll, amellyel bizonyítottan az egyik legjobb eredményt lehet elérni az állóképesség és az erő növelésére. Magyarországon is napról napra többen edzenek ezzel a módszerrel, többek között olimpiai sportolóink, kommandósok, kick box válogatott, bokszolók és természetesen olyan átlagemberek is, akik néhány hónap alatt sportolói szintet érnek el erőben és állóképességben egyaránt!

 

A kettlebell eredete

A kettlebell, vagy eredeti nevén girja (orosz), egy hagyományos orosz öntöttvas súly, ami a rajta levő fogantyúval úgy néz ki, mint egy füles ágyúgolyó. Világhírűvé az USA-ba emigráló orosz Pavel tette, aki nevéhez a kettlebelhez kapcsolódó gyakorlatsor összeállítása is fűződik. Az amerikaiak azonnal felismerték az orosz kettlebell nagyszerűségét, azóta pedig töretlen népszerűségnek örvend, az erőfejlesztés egyik leghatékonyabb eszközének emlegetett súlylabda.

A miértek

Az egyszerűségében van a nagyszerűsége. A kettlebell legnagyobb előnyei az állóképesség és az erőnlét aktív növelése. A végeredmény pedig nem Barbie illetve Ken baba lesz, itt valódi, használható izmokat kap az ember. Minden izomcsoport kiegyensúlyozott fejlődését biztosítja, valamint korrigál bizonyos alkati hátrányokat, tehát a túlsúlyosak lefogynak, a soványak pedig megizmosodnak tőle.

A bicepsz minősége ennél a sportnál nem az elsődleges cél. Itt inkább az izom minősége, mintsem a mennyisége a meghatározó. A jó kinézet csak természetes hozadéka a kettlebell edzésnek.

 

Az edzés menete (Hogyan?)

Az edzés menete több alapgyakorlatból áll, melyeket a speciális súlygolyóval kell elvégezni. Ilyen alapgyakorlat a lendítés vagy a nyolcas. Ha az egyszerű gyakorlatok már profin mennek nekünk, akkor kombinálhatjuk őket.

Akárcsak a többi sportnál, itt is különböző szintek és fajták között választhatunk. Aki tehát szégyenlősebb, az nyugodtan választhatja a privát edzéstervet, akit pedig a társak jelenléte nagyobb teljesítményre ösztönöz,  annak a csoportos foglalkozáson a helye. Nincs különbség, mindegyik megoldás ugyanannyira hatékony.

A kettlebell különböző súlyokban létezik, így mi magunk dönthetjük el, hogy milyen erősségű legyen az edzés.
Azt, hogy otthon vagy fitness teremben edzel, te magad döntöd el. Mindenesetre feltétlenül egy RKC (Russian Kettlebell Challenge) instruktortól tanuld meg az alapokat, így elkerülheted az esetleges sérüléseket, időt takarítasz meg, és hatékonyan tudod végezni az edzéseket önállóan is. Ha már egyedül is helyesen el tudod végezni a gyakorlatokat, váltogathatod is az edzésmódokat. Ami azt jelenti, hogy párszor elmész ugyan az edzőterembe, de ha éppen nincsen időd/pénzed/kedved, otthon, egyedül is kettlebellezhetsz.

 

A "gyengébbik" nemnek

Súlyzóval végzendő sportág lévén, természetesen az urak körében lett elsősorban népszerű. Mivel azonban az edzés nem eredményez irreális muszkliméreteket, sőt, még fogyaszt is, a hölgyek körében is egyre inkább kezd elterjedni. Nekik én mindenképpen könnyebb kettlebellt és persze sok kitartást ajánlanék. A csoportos foglalkozás is előnyösebb lehet az otthoninál, hiszen a nők köztudottan élvezik a társaságot.

 

 

Ha kedvet kaptál a "golyósok" egyre bővülő társaságát erősíteni, az először mindenképpen keress fel egy RKC instruktort vagy egy fitness termet. Bár a kettlebellt a fitness centerekben biztosítják számodra, előbb vagy utóbb mindenképpen érdemes beszerezni egy megfelelő súlyú sajátot is. Ha ezeken túl vagy, vedd elő a kényelmesebb sportcipődet és a "játszósruhádat", és irány az edzőterem. Persze ne felejts el magaddal vinni elegendő vizet és törülközőt is.
 

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • http://neobuxhun.blog.hu 2013.07.27.   07:27

    http://neobuxhun.blog.hu

    Szuper kis súlyzó :)

    válasz erre...