Szentgáli Tiszafás és Esseg-vár körtúra

A Szentgáli Tiszafás és Esseg-vár körtúra hossza 9.1 Km. Az útvonal szintemelkedése 410 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Szentgáli tiszafás nem Szentgálhoz, hanem inkább Bándhoz van közelebb, de ne akadjunk fenn a kicsiségeken, a Miklós Pál-hegy feltétlenül bejárandó helyszín, az itt található különleges fauna miatt. Amikor meglátod ezt a páratlan hangulatú helyet, nehezen hiszed el, hogy ez bizony nem kézzel telepített erdő, hanem teljes mértékben a természet alkotta. Sűrűjében járva képzeletedben mesék hősei tűnnek fel.

Mindíg csak az emelkedő

Honnan indulunk?

Az Esseg-vár környéke egy kicsit forgalmasabb hely Bándon, így a túrát érdemes a temető mellől kezdeni, ahol tágas parkoló várja a túrázókat. Busszal Ajkáról lehet érkezni az Óvoda megállóba. A parkolótól nem messze, fedett esővédővel ellátott turista pihenő is található, a túra előtt vagy után kényelmesen pihenhetünk, és gyönyörködhetünk a tágas falu széli rétek látványában. A tanösvénynek is ez a kezdő pontja, így innen indulunk a piros háromszög jelzésen a hegy lába felé. Egy kilométer után a Séd-patak egykori medrét keresztezzük, ahol egy vízimalom is működött, most a patak viszont már egy kicsit arrébb folyik. Az elágazásban balra fordulunk, pár percig a patakot követjük, majd elindulunk a hegy csúcsa felé. Az ösvény nem finomkodik, egyenesen vezet fel a hegyre, szerencsére a csúcstól nem messze újabb esőházat és padokat találunk, ahol pihenhetünk egy kicsit. Az utolsó szakaszon a kilátóhoz elhagyjuk a jelzést és egy széles erdészeti úton közelítjük meg az innen már jól látszó kilátót.

Szentgáli Tiszafás és Esseg-vár körtúra-1
Híd a Patak felett a kilátó felé

A kilátóból már lefelé...

A tornyot Majer Antal erdőmérnökről nevezték el, aki az 1970-es évek állományszerkezeti és botanikai vizsgálatát vezette a tiszafásban. A kilátóból körpanoráma tárul elénk, észak felé a Magas-Bakony csúcsait láthatjuk, dél felé pedig a Balaton-felvidék Nagyvázsonyi részeit, illetve nyugatra a Kab-hegy kúpjára látunk át. A kilátó mellett a tiszafás területe be van kerítve, ezért most a korábban elhagyott jelzett ösvényen ereszkedni kezdünk a hegyoldalban, míg elérjük a bejáratot.

Szentgáli Tiszafás és Esseg-vár körtúra-3
A kilátó

A tiszafás vadonja

Egy másik világ

A kapun átlépve egy pillanat alatt a csodavilágban találjuk magunkat. A tiszafák a bükk erdő bokor szintjét képezik, így vegyes erdőről beszélünk, de a tűlevelű fák egészen sűrű sötét burkot vonnak körénk. Az ösvény végig a hegyoldalban halad vízszintesen, néha vannak padok is, ahol akár le is ülhetünk egy kicsit magunkba szippantani ezt a hangulatot. 500 méter után egy elágazáshoz érünk, ahol a tanösvény egyik ága meredeken ereszkedni kezd. Ez az ösvény a középső bejárathoz vezet le, elég meredek és néhol lépcsők is vannak, amennyiben rövidíteni szeretnénk a távon, itt le lehet menni. Az eredeti nyomvonal viszont továbbra is vízszintesen halad tovább a hegyoldalban kanyarogva. A hegy másik oldalára érve egy rövid meredek kitérővel felmászhatunk Tóni bácsi kunyhójához, amely egy kis menedékház szép kilátással a Cinca-patak völgyére. A házban padokat és asztalt találunk, lehet egy kicsit pihenni, piknikezni.

Szentgáli Tiszafás és Esseg-vár körtúra-5
Ösvény a tiszafás területén

Várfoglalás

A házat elhagyva rövidesen megérkezünk a nyugati kapuhoz, amelyen keresztül elhagyjuk a tiszafás területét, majd a kerítés mellett le is ereszkedünk a Cinca-patakhoz. Itt a patakot követve megyünk visszafelé továbbra is a kerítés mellett. Érintjük a középső kaput, amely a fenti elágazáshoz vezet, aztán a falu felé fordulunk és a turista központ mellett felsétálunk az Esseg-várba. Az 1270 környékén emelt falak egy része és az egyik őrtorony látható a várból. 1500 környékén az Esseg család Döbröntére költözött, a várat pedig magára hagyták, romos állapotában 50 évvel később egy portyázó török csapat pusztította el. A vár bejárása után a dombokon, mezőkön át a falut kerülve érkezünk vissza a temető melletti parkolóba.