Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja Túra

Az Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja Túra hossza 69.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 1505 m, szintideje 19 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Országos Kéktúra Bódvaszilastól Boldogkőváraljáig

Útvonal: Bódvaszilas – Bódvarákó – Tornabarakony – Rakacaszend – Felsővadász – Abaújszolnok – Baktakék – Fancsal – Gibárt – Hernádcéce – Boldogkőváralja
Táv: 69,5 km.
Szint: kb. 1505 m emelkedés és 1510 m ereszkedés
Menetidő (bruttó): 2 nap (19 óra, túrázva)
Pecsételések száma: 11

#chickenlegs on the road, avagy az Országos Kék Túra nekünk bakancslista. De nem bakancsban, hanem futócipőben. Mert futva túrázni, túrázva futni szerelem. Továbbá praktikum, kihívás, élmény.
Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja-3

1. nap: Bódvaszilas-Irota - Korán reggel útrakeltünk, szokásunkhoz híven:) A bódvaszilasi Diófa vendégház ajtaja már 7 órakor csukódott a hátunk mögött, s fél nyolcra már a cipőnk is csurom vizesre ázott. A kék jel ugyanis egy régen kaszált réten vezetett át, s csak sejteni véltük, hogy merre halad a kék jel, s hogy merre haladt a velünk egy szálláson pihenő, és a megelőző nap ebből az irányból érkezett úriember: kicsi volt a sikerünk. Sebaj: egy kis dzsindzsa mindig emlékezetes marad. Később aztán rátérünk a régi iparvágányok nyomvonalára, így már biztosabb léptekkel haladunk egészen a csonkagerincű Esztramos alá. A hegyben egykor zajló bányaművelés tárta fel a Rákóczi-barlangot, amely jelenleg bejelentkezés alapján látogatható, így ezt most mi kihagytuk.

Rövid, összesen 4 km-es túra után értünk be Bódvarákóra, ahol egy kis magánház (Szabadság út 23.) kerítésén találtuk meg a pecsétet. A falut elhagyva egy lovasbirtokon kellett átmásszunk, hogy a kék jelet kövessük, majd e kihívás után jött is a következő: a masszív felfelé. A Tornabarakonyig tartó 10 km-es szakasz 500+ szintet tartalmaz, melyet szinte egyben nyomtunk le, érzésre biztos. Nehezen jött a tető (Mile-hegy, 405 méter), mely során el-elnevettük magunkat: nem véletlen a TORNAbarakony elnevezés.

Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja-4

A kis ékszerdoboz faluban fogyasztottuk el madárlátta ebédünk, majd feküdtünk ki a frissen kaszált fűbe egy kis napfürdőre. Egy órás pihenő után Rakacaszendre indultunk, át a réteken, melyeken balra tekintve már a Zemplén vonulatait és a regéci várat véltük meglátni. Messze van még… sóhajtottuk, majd meg sem álltunk a falu pecsétjéig.

A következő szakaszt még megkezdtük, de végül a pihenőt Irotán megfújtuk! A Talentum Falusi Vendégházban bőséges, finom vacsorával vártak, így ezen az estén is úgy hajtottuk álomra a fejünket, hogy tudtuk: mára is szuper szállást választottunk!

Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja-10

2. nap: Irota-Boldogkőváralja - Már talán mondani sem kell: korán indultunk. Egyrészt mert hosszú út áll előttünk, másrészt mert a nyári melegben kellemesebb a reggeli friss levegőben. Egy tartalmas reggeli után azonnal cipőbe ugrottunk, s már neki is vágtunk a Cserehát második felének. Felsővadászig még egy rövid erdős szakasz várt minket, utána azonban végtelen búza- és napraforgómezőkön gyalogoltunk. Csak kis falvak szakították meg a monotóniát, melyek mindegyike valami miatt ott marad az emlékezetben. Irota a hagyományos népi építészeti formáival, Felsővadász a Rákóczi-kastéllyal, Baktakék a „vigyázzanak a kígyókkal!” jó kívánsággal, Fancsal a híres ultrafutó, Bogár Janival való találkozásával, Gibárt az ipari műemlék vízerőművével (mely kitérő a pecsét végett).

Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja-9

Utunk során több kis állattal is találkoztunk, úgy látszik a szántóföldek enni hívták őket: láttunk őzet, nyulat, rókát, vaddisznót, kisegeret és sünit is! Érdemes csendben, nyitott szemmel és füllel járni, mert vadban gazdag a környék.

Az út hosszú volt… 42 kilométer. Ami ugyan “csak” egy maraton, de legyalogolni sokkal nehezebb, mint futni...
Országos Kéktúra 25. Bódvaszilas - Boldogkőváralja-5

Amikor a Hernád folyón átkeltünk Gibárt után, hangosan mondtuk: már csak egy óra. A várat megpillantva pedig mindezt el is hittük! Az azonban ugyanúgy nem akart közelebb jönni, mint ahogy tavaly a sümegi testvére sem. Hernádcéce egy nem létező falunak tűnt a lemenő nap fényében… végül azonban kis kitérővel (balra le a kocsmához) ez a pecsét is a füzetbe került, majd 1,4 km után a boldogkőváraljai is.

A baj azonban itt tetőzött: ugyanis a vasútállomástól a falu még 3 km…. sebaj, fog összeszorít, jobb láb a bal után. S végül csak odaértünk. Boldogkőházi szállásunk kellemes pihenő időt biztosított nekünk a pizza elfogyasztása után (házhoz rendeltünk).

Sajnos a Boldogkői vár felújítás miatt csak hétvégén és részben látogatható, így minden igyekezet ellenére sem sikerült betekintenünk a vár falai közé.

Ha tetszett a cikk, kövess minket facebookon Bárhogy is legyen: mozogj! és instagramon @ketszazhuszfelett és @kalmanterez