Körtúra a Witt Lajos emlékhelyhez és a Tevel-várhoz

A Körtúra a Witt Lajos emlékhelyhez és a Tevel-várhoz hossza 17 Km. Az útvonal szintemelkedése 629 m, szintideje 9 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Túránkon egy őskori vár sáncainak maradványait fedezhetjük fel egy hosszú, de nem túl nehéz túrán és közben élvezhetjük az erdő nyugodt csendjét, mert ez a környék igazán ritkán járt terület. Közben lesz kilátó pont, barlang és felhagyott vöröslő bauxit bánya is, sőt egy régen megszűnt kisvasút nyomvonalát és állomását is megkereshetjük.

A Witt Lajos emlékhely felkeresése

Indulás Bakonybélből

A túrát a Gerence-patak völgyéből Bakonybél széléről kezdjük, ahol a Bakonybél szálló és a Gerence turistaház áll. Mivel a jelzett út a Farkasgyepű felé haladó országút mellett halad, lehetőség van a szálloda kertjén keresztül sétálni a felső kapuhoz, ahol aszfalt koptatás nélkül érjük el a buszforduló melletti parkolóból a zöld kereszt jelzést, ahol rövid meredek szakaszon mászunk fel a Táborhely-hegy és a Gát-hegy közötti hegyhátra. A nyergen átkelve lassan lefelé haladunk tovább, és a zöld keresztről a piros négyszög jelzésre fordulunk. 300 méter után széles kavicsos erdészeti útra jutunk, ahol ahol letérünk a jelzett ösvényről és szintben a széles úton folytatjuk a sétát balra.

Kilátás a Kőris-hegyre

Ezen az erdészeti úton gyalogolunk a hegyoldalban kanyarodva, míg el nem érjük a kilátópontra vezető piros háromszög jelzést. Itt a hegynek kanyarodunk, de nem kell sokat felfele mászni, néhány lépés után el is érjük az emlékhelyet és a kilátó pontot, amely Witt Lajos ugodi erdőmérnökről kapta a nevét, aki 1957-ben Kanadába emigrált és halála után így emlékeztek meg róla. A kilátó pontról szemben rálátunk a Kőris-hegy tetejére és tiszta időben a Pannonhalmi apátság tornyaira is. Némi pihenő után a széles erdészeti úton haladunk tovább még egy keveset, aztán a piros háromszög jelzéssel együtt a völgy felé kanyarodunk és egy vékony, kissé csalános ösvényen ereszkedünk le a Vörös János-séd völgyébe, ahol a piros jelzést is megtaláljuk. Ebben a völgyben haladt a Franciavágás és Városlőd között kiépített erdei kisvasút, amely 1910-től működött. Kezdetben lóval vonatott kocsikkal közlekedett, később pedig motor vonatok lettek beállítva. Mezőgazdasági terményeket, majd később fát szállított az erdő kitermelésekről. 1976-ban szűnt meg és a síneket azóta fel is szedték, viszont a töltés nyomai még látszanak itt-ott.

Körtúra a Witt Lajos emlékhelyhez és a Tevel-várhoz-5
A tevel-vár áttört sánca a hajdani kisvasút nyomvonalán

Kanyargás a hajdani kisvasút mentén a földvárhoz

Különböző korok találkozása

A folytatásban a hajdani kisvasút nyomvonalán haladunk a piros jelzést követve, míg el nem érjük a Királykapu állomást, vagyis a nyerget, ahol állomás volt régen. A térkép jelez itt egy Király-kút nevű forrást, de az odavezető ösvényt teljesen benőtte a bozót, gyakorlatilag járhatatlan. Ragaszkodjunk továbbra is a piros jelzéshez, amely rendületlenül a kisvasút nyomvonalán halad tovább az erdőben szintek nélkül. Egy völgyet kerülünk a hegyoldalban, majd a következő bércet elérve megérkezünk a Tevel-várhoz. Az őskorban keletkezett földvár sáncait felfedezhetjük az aljnövényzetben. Emlékek szerint a tatárjárás kezdetén Ugodon és Tevelen lakók erősítették meg ezeket a sáncokat és menekültek ide a tatárok elől. Innen kapta a nevét is. Az ösvényen megérkezve egy sziklakaput is felfedezhetünk, ahol a sáncot áttörték a kisvasút építői, így biztosítva a vasút továbbhaladását. Két nagyobb kanyar után elhagyjuk a piros jelzést és egy jelzetlen ösvényen kezdünk emelkedni az Égés-tető oldalában.

Egy látványos bauxit kitermelés

A gerincre érkezve becsatlakozunk a piros kereszt jelzésbe, majd jobbra kanyarodva néhány lépés után elérjük az üreg szerű Vaskapu-barlangot. Feltehetően ez a sziklaodú egy nagyobb beomlott barlang bejárata lehetett, sok álltai eredetű csontot találtak a feltárása során.

Körtúra a Witt Lajos emlékhelyhez és a Tevel-várhoz-3
Vaskapu-barlangüreg

A barlang után felfelé haladva érkezünk az Égés-tetői felhagyott bauxit bányához, ahol egy elég mély szurdokszerű sziklaárkot vágtak a hegybe, ezt mindkét irányból körbe is tudjuk járni, a jelzés is a peremén halad végig.

Körtúra a Witt Lajos emlékhelyhez és a Tevel-várhoz-2
Az Égés-tetői bauxit bánya sziklaorma

A jelzést követve a Gát-hegy oldalában érkezünk meg Bakonybél fölött a kék jelzésre és az úton végigsétálva jutunk el a hotelhez, amelynek a kertjében ismét keresztül haladva fejezzük be a túrát.