Hegység váltó körtúra a Pilisszentkeresztről a Szántói sziklákhoz

A Hegység váltó körtúra a Pilisszentkeresztről a Szántói sziklákhoz hossza 12.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 497 m, szintideje 4 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Február utolsó és egyben szökő napján egy különleges Fjällräven termékbemutatóval egybekötött túrán jártunk a Pilis-hegységben. Egy izgalmas téli, erdőben sátrazós, határainkat feszegető esemény keretein belül kipróbálhattuk, hogy milyen Fjällräven sátorban és hálózsákban aludni a téli éjszakában. Ezen rendezvény kapcsán jártuk be az alábbi körtúrát. Ez a túra azért érdekes földrajzilag, mert egy viszonylag kényelmesen teljesíthető körtúra, ugyanakkor két hegységet is érint, amelyet sokan egy hegységként emlegetnek. Járd be a leírás alapján a határt jelentő szurdokot, és a Pilisszántói mészkő sziklákat. Geológiai szépségekben nem lesz hiány.

Hegység váltó körtúra a Pilisszentkeresztről a Szántói sziklákhoz-7

Vulkanikus kövek közül a mészkövek közé

Pilisszentkereszt megközelítése

A faluban nem sok parkolási lehetőség van, de azért lehet találni elszórtan. Jöhetsz autóval, de egyszerűbb, ha a pomázi hév állomáson parkolsz és busszal érkezel meg. A szántói elágazás nevű megállóban kell leszállnod a faluközpontban. Meg is érkeztél a kiinduló pontra.

Fel a szentkúthoz

Haladj egy saroknyit visszafelé, amerről a busz jött és meg is találod a sárga Mária jelzést, amelyen ki kell sétálni a faluból. Enyhe emelkedőn hagyjuk el a házakat, aztán az erdőbe érve jobbra kanyarodva szintben folytatódik az ösvény. Ívesen a hegy felé kanyarodunk, de mielőtt nagyon bemelegednénk a kaptatóba, meg is érkezünk a Pilisszentkereszti szentkúthoz.

Hegység váltó körtúra a Pilisszentkeresztről a Szántói sziklákhoz-5
Szentkút

A forrás egyházi jóváhagyást sosem kapott, de az 1860-as évektől emlegetik szentkútként. Vize sokaknak hozott gyógyulást a hagyományok szerint és szentkereszt lakosai kápolnát is építettek mellé. Több jelzett zarándokút és turista jelzés is érinti, bőséges vizéből felfrissíthetjük vízkészleteinket, körülötte számos turista padon pihenhetünk. Sokat ugyan még nem sétáltunk, de jól esik pár perc pihenő a forrás mellett.

Dera? Kovács? Ki hogy ismeri?

Elindulunk lefelé a völgybe a kék kereszt jelzésen és hamarosan ismét az országút mellett találjuk magunkat. Az ösvény nyomvonalán többször is kibukkan egy beton szelvényekből épített csatorna szerű szerkezet, amely egykoron a forrás vizét szállíthatta a közeli Kiskovácsi-pusztára. Mi is oda igyekszünk épp. Mielőtt elérnénk, átkelünk az úttesten, és egy erdészeti úton lesétálunk a Dera-patak völgyébe. Itt még így hívják! Csobánka felé pedig már Kovács-pataknak. Ezt annak köszönheti, hogy egykoron rengeteg kovács dolgozott itt. Erről árulkodik a két közeli tanya neve is, Kiskovácsi- és Nagykovácsi-pusztáé.

Van egy másik érdekessége is ennek a völgynek, mégpedig az, hogy ez a patakvölgy a választóvonal a vulkanikus Visegrádi-hegység és a mészkőből felépült Pilis között. A patak felső részén egészen mély és keskeny szurdokszerű völgyben kalandozhatunk, itt-ott fahidakon átkelve, a sziklás, gyors lefolyású, zúgókkal tűzdelt patak felett. Az árok nem túl hosszú, alig 1km, a felső kiszélesedő végén pedig egy turista utakból álló csomópont fogad pihenő padokkal.

A Som-hegy és a kulcsosház

A völgyet a kék négyzet jelzésen hagyjuk el, amely elvezet a Som-hegyre, vagyis inkább egy nagy dombra, nem is kell sokat felfelé mennünk. A dombtetőn élesen jobbra fordulva rátérünk a kulcsosházhoz vezető erdészeti útra. A házat nem régen kívül-belül felújították, öszkomfortos felszereltséggel, emeletes ágyakkal várja a turista csoportokat, csapatépítő cégeket. Akkor is érdemes felkeresni, ha nem akarunk megszállni, a ház melletti tisztáson padok, asztalok, tűzrakóhelyek várják a piknikezni vágyó vándorokat. Ezen a helyen megtarthatjuk az ebédszünetet is, és pihenhetünk egy kiadósat.

Hegység váltó körtúra a Pilisszentkeresztről a Szántói sziklákhoz-1
Som-hegyi kulcsosház

Szántói sziklák

A háztól a zöld négyzet jelzésen haladunk tovább Pilisszántó felé, majd rövid időre rátérünk a zöld sáv jelzésre. Erről a nyeregben letérünk és a folytatás attól függ, mit szeretnénk meglátogatni. Felkereshetjük a régi felhagyott kőbányát, ami kultikusan spirituális hely, itt található a Pilisszántói kőkápolna is. Illetve felmászhatunk a Szántói kőfülkéhez is, ahol a kilátás is szép és felfedezhetünk egy csomó geológiai, földtörténeti emléket.

Hegység váltó körtúra a Pilisszentkeresztről a Szántói sziklákhoz-2
Szántói kápolna

A Pilis-tető lábánál

Utunkat itt ismét Pilisszentkereszt felé vesszük, de mielőtt a hazatérés gondolatával foglalkoznánk, tehetünk még egy történelmi kerülőt a Szentkereszti kolostor romjaihoz, amelyet Boldog Özséb esztergomi érsek alapított az 1200-as években. A romok megnézése mellett még vizet is lehet szerezni a kolostor melletti forrásból. A kolostortól már csak vissza kell gyalogolni Pilisszentkeresztre. Ne felejts el bekanyarodni a cukrászdába, nagyon finomak a sütik. Ezzel a derekas gyaloglással kiérdemelted!