A Csóri horgok és a Baglyas-hegy meghódítása

Az A Csóri horgok és a Baglyas-hegy meghódítása hossza 18.3 Km. Az útvonal szintemelkedése 459 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Horgolódjunk, akarom mondani, hangolódjunk rá egy kis horgolásra, amely ez esetben nem kézimunka lesz, hanem a Kelet-Bakony néhány horgának, vagyis szurdokvölgyének bejárása. Ha bírod az óriási virágos mezőkkel tarkított karsztbokorerdők ligetes világát, akkor még a Baglyas csúcsát is beleteheted a körbe, olyan élményed lesz, mintha erdélyi havasi legelőkön sétálnál. Még birkanyáj is van hozzá!

Mik azok a horgok?

Csóri csuka

A kirándulásunk kezdőpontja Csór település, ahová elbuszozhatunk Székesfehérvárról, vagy elérhetjük kocsival, mindkét esetben a néhai Csóri Csuka csárda lesz a támpont, innen indul a túra. Sajnos az étterem bezárt és lepukkant, pedig még egy Mátyás király monda is származik innen Csóri csuka címmel. A sétát a zöld jelzésen kezdjük el, és a mellékutcából felkapaszkodunk a japán kapuhoz, amely a dombtetőn álldogál. A kaput két japán harcművész helyi lakos építette egy dan vizsga feladataként. Felkapaszkodva a kapuhoz szép kilátás nyílik a falura.

A Szenes-horog körbejárása

Az ösvény a fák között emelkedik tovább és a falut megkerülve ligetes területen halad a Száraz-horog felé. Elérünk egy elágazást, ahol a piros jelzés észak felé tart tovább, mi pedig a zöldön balra fordulva az erdőben közelítjük meg a szurdokvölgy peremének déli sarkát. A völgybe letekintve körvonalazódik a horog fogalma: olyan száraz, vízfolyás mentes mészkő árkot látunk, melynek kopár sziklás oldalai vannak, de az alja erdővel borított. Vadregényes látvány letekinteni a sziklákról a lenti világba. Van itt egy zöld háromszög jelzés, amely mentén le lehet menni 30-40 métert egy szikla kiszögelésre, de elég meredek az ösvényke. Ha valakinek kedve van, lemászhat megnézni.

A Csóri horgok és a Baglyas-hegy meghódítása-1
A Szenes-horog pereme

A zöldön folytatjuk a túrát, a völgy peremén a sziklák mentén haladunk tovább egészen a völgy felső végéig, ahol újra találkozunk a piros jelzéssel, de megint csak elhagyjuk és továbbra is a zöldet követve leereszkedünk a völgy mélyére, és most az alját járjuk végig visszafelé. Az elágazásnál egy tábla jelzi, hogy ezen a területen katonai gyakorlótér található, és a belépés csak engedéllyel lehetséges. Egyeztettem a Bakonyi Harcikiképző Központtal a kérdésben, ahol azt a tájékoztatást kaptam, hogy a túra útvonalak járhatók, de a jelzett utakról ne térjünk le, mert előfordulhat fel nem robbant lőszer, amit még nem hatástalanítottak a tűzszerészek. Nyomós érv, hogy kövessük a turista jelzéseket. Tervezett hadgyakorlatokról érdemes előre informálódni a Bakonyi Harcikiképző Központ facebook oldalán  vagy a mh.bhk.parancsnoksag@mil.hu e-mail címen lehet érdeklődni. A völgyből a fák miatt nem lehet fellátni a sziklákra, kilátások nélkül sétálunk rajta végig, aztán az elején ismét felkapaszkodunk, de ezúttal a másik peremre, és ott sétálunk végig. Ez az S alakú nyom vezetés biztosítja, hogy végigjárhassuk a horog mindkét peremét. A kilátás végig nagyon szép.

A Csóri horgok és a Baglyas-hegy meghódítása-4
Kilátás a Szenes-horog pereméről, háttérben a Baglyas

A Baglyas-hegyi mezők

Utunk harmadszor is összetalálkozik a piros jelzéssel, de ekkor már rá is térünk. A hegyhez vezető kitérő itt kezdődik és ide is fogunk visszajönni utána. Kezdetben erdős részen haladunk és két újabb völgy vagyis horog felső végét érintjük. Az első a Túró-horog, a második a Sár-horog, amelybe kissé le is kell ereszkednünk, hogy aztán a másik oldalán ismét kiemelkedjünk a sík részre. Fent meglátjuk a Baglyas tetején lévő rádió tornyot. Aki volt már a Király-hegyen az Alacsony-Tátrában, az ebből a perspektívából nagy hasonlóságot fog felfedezni, igaz a magasságokban van némi különbség. Egy nagy nyitott füves területen megyünk egészen a csúcsig, a jelzés kövekre van festve viszonylag ritkán de nagyobb távolságból is látjuk a következőt a nyílt terepen. A csúcs látványos kilátópont Várpalota és a Magas-Bakony felé.

A Mandulás mentén

Visszatérünk ugyanazon az úton, amelyiken feljöttünk, és újra a zöld jelzésen folytatjuk a túrát észak felé. A Szenes-horog felső, kevésbé sziklás szakaszán sétálunk a végéig, majd kibukkanunk a Mandulás szélén. Ez a terület a múlt században sok hektáros mandula ültetvény volt, de a megváltozott tulajdoni viszonyok és a faállomány kiöregedése miatt felhagytak a termesztéssel. A jelzésünk az erdő szélét követi, közben végig nézhetjük a hosszú mandula sorokat sétánk közben ,tavasszal még sok fán virágokat is lehet látni. Megkerülve a mandulást újabb szikla taraj kerül látótávolságba, közeledünk a Száraz-horoghoz.

A Csóri horgok és a Baglyas-hegy meghódítása-2
A mandulás kiöregedett fái

Visszatérés a Száraz-horogban

A rét pereméről lenézhetünk a szurdokba és megcsodálhatjuk a szemközti sziklaperemet, amely talán még vadregényesebb, mint a Szenes sziklái. A jelzés lassan leereszkedik ebbe a völgybe is, és végigjárjuk az alját, a fáktól itt ugyanúgy nem lehet felfelé látni semmit. Aztán ismét kiemelkedünk a völgyből és akkor megint elénk tárul a sziklás rész. Itt érdemes egy kicsit letelepedni a rétre és gyönyörködni a látványban, mielőtt visszatérünk Csórra. A visszaút innen már ismerős lesz, mert ösvényünk visszavezet a japán kapuhoz. A dombról leereszkedve fejezzük be a túrát.