Žirovnica bringatúra Bled környékén Túra

A Žirovnica bringatúra Bled környékén Túra hossza 23 Km. Az útvonal szintemelkedése 366 m, szintideje 1 Óra 35 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Szlovénia területén található.

Bled mondhatni Szlovénia védjegye, gyönyörű természeti adottságai révén sokak számára igen kedvelt uticél. A Bledi tó valóban csodálatos, de mit tegyen az, aki a parton sétálgatásnál kicsit többre vágyik?

Infópont: kerékpárbérlési lehetőség itt helyben. Forrás: Maja Zupan - Žirovnica Turisztikai Hivatal
Infópont: kerékpárbérlési lehetőség itt helyben.
Kép forrása: Maja Zupan - Žirovnica Turisztikai Hivatal

Azt például tudod e, hogy Bledből egész jól el lehet jutni bringával a Stol hegyig? Érdekes módon, amikor most Bledben jártunk, nagyon sok bringást láttunk a városban, országútisokat, sőt montisokat is, akik fel-alá cirkáltak, vagy éppen a Bled-Bohinj közötti távon bringáztak. A Stol hegy felé, ami egyébként tényleg nincs innen túl messze (kb. 10 km), csak 1-2 bringással találkoztunk.

Kerékpáros vezetőnk, Maja, pont ugyanerről a jelenségről számolt be és nagyon örült, hogy végre a Žirovnica közeli kerékpáros lehetőségek is népszerűsítésre kerülnek.

Ezúttal mezei kölcsönzős, ám igen jó állapotú kerékpár nyergébe pattantunk, amelyet Bledben béreltünk. A tóhoz vezető főúton kezdtünk gurulni, majd a tó jobb partvonalát követő útra tértünk rá. A tavat ezután magunk mögött hagyva, innen 11 km-en keresztül hol meredekebb, hol lankásabb úton tekerünk felfelé, egyelőre leginkább aszfalt úton. Útközben számos apró falu és erdősebb rész mellett is elhaladunk, de nagyjából mindvégig látható az előttünk magasodó Stol hegy.

Kb. a 10-11. km-nél elértük a hegy lábánál Žirovnica települését, amely a völgyben az utolsó falu és ahonnan közvetlen kerékpáros és gyalogos túraút indul. A Stol hegy tulajdonképpen egy kúp, amelynek az alsóbb régiói alkalmasabbak a kerékpározásra, mivel egy pont után hirtelen nagyon meredekké válik a hegy oldala. Ennek ellenére még így is több útvonal közül választhatunk, ami közvetlenül Žirovnica-ból indul.

Mi ezúttal csak egy rövidebb szakaszon bringáztunk be az erdőbe, ahol megnéztük a Završnica folyó víztározóját, majd tovább haladva a folyó mellett egy igen kellemes büfét találtunk, ahol a megállás szinte kötelező!

Innen visszafordultunk Bled irányába, lefelé a völgyben egymást érő kisebb falvak mentén visz az utunk, majd kb. a 18 km-től ismét egy erdős részen vágtunk át a tó felé. Nemsokkal később már Bled külvárosában kerekeztünk és a tó is feltűnt a szemünk előtt.

Tipp: Žirovnica és a környező falvak bővelkednek kulturális emlékekben is, pl. megtekinthető az 1797-ben itt született, híres szlovén nyelvész és irodalomtörténész, Matija Čop eredeti állapotban megőrzött szülői háza. Čop hitt a különleges szlovén nemzeti kultúra fejlesztésének lehetőségében és korában a szlovén nemzeti öntudat ébredésének előfutára volt. Munkásságának emlékeként nevét ma számos iskola, utca és intézmény viseli.