Vadregényes őrségi túra Túra

Simon Ádám
Benecz Ferenc, Simon Ádám
A Vadregényes őrségi túra Túra hossza 18 Km. Az útvonal szintemelkedése 300 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Ezt a túrát kifejezetten azok számára ajánljuk, akik szeretik a kalandos túrázást. A kör során nem fogunk „zúzni” sziklás terepen, és nem fogunk „vakon” ösvényen gurulni nagy tempóval. Ez a kör folyamatos koncentrációt és figyelmet igényel. Egy vérbeli mountain bike kalandban lesz részünk.

Vadregényes őrségi túra útvonalleírás

1. A kört Farkasfa szélén álló Vingasz háztól indítjuk, melytől 100 méterre található a zöld sávjelzés. Itt kezdjük körünket meg, a földúton haladó jelzést felfele követve. Rögtön egy erőteljes, de rövid mászással nyitunk, majd máris benn találjuk magunkat az erdő sűrűjében – szó szerint. Hamar ízelítőt kapunk a vadregényes őrségi tájból. Bár a földúton látszik, hogy néha használják, a környező fák és bokrok igen csak ráhajolnak sok helyen.

Dzsungelharc ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Dzsungelharc
Kép forrása: Paraferee - Mozgásvilág.hu

2. Ahogy haladunk előre, úgy lesz egyre erősebb az érzés bennünk, nincs is valójában földút, csak a buja aljnövényzet nő úgy, hogy két keréknyom megmaradt köztük. Nagyobb foltokban enyhén saras, lápos erdei talaj teszi még vadregényesebbé haladtunk. Már itt, az indulás után pár kilométerrel, keményen figyelni kell a jelzést, mert sokszor az érintetlen aljnövényzetben kell kerülnünk a vaddisznók által túrt saras területeket, picit eltávolodva az amúgy is igen kopottas és alig látható felfestésektől.

Vége a dzsungelnek, jöhet a mászás

3. A dzsungelszerű vadonból pár kilométer megtétele után érünk ki egy dózerútra, melyen jobbra haladunk tovább. Pár száz méterrel később egy Y-elágazásban újból jobbra tartunk.  A meglepően széles, jó minőségű dózerúton való kellemes tempójú gurulásunknak egy T-elágazás vet véget. Balra, egy sorompón át tekerünk, és kb 300 méter múlva elérjük a kondorfai műút kanyarulatát. Jobb kéznek vesszük az irányt, mellyel egy hosszabb aszfaltos rész veszi kezdetét - elején mászással. Az úton gyér a forgalom, és szép dimbes-dombos, mezős-facsoportos tájkép gyönyörködtet minket.

Át a kerítésen

4. A távolban feltűnnek Kondorfa háztetői és templomtornya, de mielőtt tényleg beérnénk – mivel tereptúrára indultunk – letérünk az aszfaltról. Az út bal szélén feszület áll, vele szemben pedig, jobbra egy, az úttal 45 fokos szöget bezáróan indul egy földút, melyre ráfordulunk. Nem sokkal később villanypásztoros kerítés állja utunk, melynek egyik oldala kiakasztható, így áthaladhatunk rajta (feltétlen akasszuk vissza ha átértünk!).

Át a kerítésen ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Kép forrása: Paraferee - Mozgásvilág.hu

5. Miután beértünk a házak közé, az első sarkon balra, majd 10 méterrel később, egy újabb kereszteződésnél, a kék-piros sávjelzésre, jobbra fordulunk. Ez az út kivisz minket Kondorfából, és ismét a sűrű erdőben találjuk magunk.

Kezdődik az igazi móka

6. A jelzést követve haladunk enyhén felfele, majd pár perccel később a két jelzés szétválik. Innen mi jobbra, a pirost követve folytatjuk kalandozásunk (ha nem szeretnénk a vadkalandot folytatni, a kék sávjelzést kövessük, mely széles földúton halad egészen a Szalafő-Farkasfa műútig, ahol jobbra fordulva pár kilométernyi aszfaltozás után visszaérünk a kiindulási pontunkig).

7. A piros jelzés sűrű fenyvesben, vastag tűlevél szőnyegen halad, pár méteren keresztül zavartalan, ám itt egy mély és viszonylag széles vízmosás állja gurulásunk. Miután átugrottunk rajta, egy mező szélére érünk ki, ahol balra, felfele tekerünk.

8. A következő erőteljes, de rövid mászás után egy újabb dombtetőn találjuk magunk. Jó érzés magunkba szívva a friss levegőt körbe tekinteni a tájon itt.

9. Az apró fenyőfák között, magas fűben kell keresni a keveset taposott nyomvonalat, mely egy villanypásztorral elkerített terület mellett halad, és egy földútba csatlakozik be. Itt balra tartva haladunk tovább.

Ilyen is előfordul ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Ilyen is előfordul
Kép forrása: Paraferee - Mozgásvilág.hu

10. A jelzés hol jobban, hol egyáltalán nem követhető, ezért fokozott figyelemmel lessük a piros sávjelzést. Ha kevésbé szeretnénk tájékozódással tölteni az utunk, használjunk GPS-t! Tempónk amúgy sem tud nagy lenni, mert a terep folyamatosan akadályokat gördít elénk: saras, lápos szakaszokat, vastagabb letört ágakat, magas füves részeket… igazi vad természetet.

Benézted...

11. Ha egy vizesebb, láposabb vízmosásszerű vágatba jutottál, ritkán felfedezett ősrégi, kopott jelzéseket követve, akkor benézted a jobbra elágazó új ösvényt. Az új nyomvonal ugyanis jobbra, felfele tart, további kalandos buja erdős részeket tartogatva számunkra.

12. Az utunk egy földút keresztezi, T-elágazásként, melyben balra tartunk. 200 méter múlva hatalmas megkönnyebbüléssel vehetjük észre a sűrű erdőből kibontakozó házakat. Az út enyhén S-kanyarba törik egy ház sarkánál, mely után jobb oldalon letér a jelzésünk az útról, és egy keskeny ösvényben folytatódik.

Jutalom lejtő

13.A mező végén, az átélt tortúránk jutalmaként rövid de élvezetes lejtmenetben lehet részünk. Az aljában pedig egy földútba csatlakozunk, mely már bevisz minket Farkasfa épületei közé.

Ezért megéri ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Ezért megéri

Garmint Etrex 30

A túraútvonalakat a Garmin Etrex GPS-szel rögzítettük, de legalább akkora segítség volt, hogy a részletes térképének köszönhetően nem tévedtünk el... nagyon.