Újbeszterce MTB

Kun Tamás
A Újbeszterce MTB hossza 59 Km. Az útvonal szintemelkedése 776 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovákia területén található.

Nova Bystrica Hegyi kerékpározás

Ha ezt az útvonalat választod, akkor tekerés előtt rögtön kezdhetsz egy igazán különlegesnek számító erdei vasút és egy a vasút mellett, a hegyoldalban húzódó erdőben és tisztásokon megépített gyönyörű falumúzeum kombóval.

A kerékpáron gyönyörű tájak mentén érsz fel a gerincre, ahol érdemes pár percre megállni. A völgyben egy víztározó, amelynél állítólag sok a medve (mi ennek annyira azért nem örültünk …). Ugyanitt egy kis kitérővel felkapaszkodhatsz a hegytetőre, illetve a hegyoldalban elterülő tisztásra és az ott található koros, viseltes, de annál szebb és misztikusabb kis rönkházakhoz. A hely a legenda szerint a kommunista titkosügynökök körében nem volt túl kedvelt. „Konspiránsok” gyakran tartottak itt találkozókat, és mivel az akkori körülmények között a hely nehezen, feltűnés nélkül pedig természetesen csak gyalog volt megközelíthető, egyben távol esett mindentől, nem volt népszerű a megfigyelők körében. De lehet, hogy voltak „konspiráns medvék” is, és ez lehetett a fő ok…

A hegyi szakaszt követően pedig a folyók mentén kellemes aszfaltozott úton gurulhatsz lefelé, gyönyörű környezetben, útmenti büfék biztonságában.

Újbeszterce MTB-1

Az útvonal

A Vychhylovka Kiszucai Skanzenből egy jól járható könnyű hegyi szakaszon érjük el Újbesztercét (Nova Bystrica), majd a Beszterce folyó partját követve a Kysuca folyóig tekerünk. A Kysuca mentén 2013as útig megyünk tovább, a 2013as útra térve pedig irány Oscadina, a helyi sípályáktól nem messze található Solisko panzió. A bérelt elektromos kerékpárokat a Skanzen bejáratánál kaptuk meg, majd a szállásunkon, illetve a szállástól párszáz méterre adtuk le. A hegyi szakaszon nagyobb részt finom murvás erdészutakon tekertünk, egy rövid, tipikus mountis kitérővel, amit nem muszáj beiktatni. A folyók mellett végig aszfaltozott bicis sztráda.

Újbeszterce MTB-2

A falumúzeum és a vasút

Az erdei vasút 1915 és 1918 között épült, az erdei munka logisztikáját hivatott segíteni. Különlegessége, hogy váltók közbeiktatásával mint a falevél előre-hátra megy hegyoldalon. A fék tekerős, először el is mosolyodtam, amikor láttam, hogy a mozdonyvezető ezerrel tekeri a fékkart, de amikor kétségbeesett arccal nézte mi van mögöttünk és ezerrel tekerte tovább, akkor azért elgondolkodtam

Érdemes menni egy kanyart - amit májustól októberig tehetsz meg -, a főnök általában nem nézi be a féket.

A Skanzen fa és gerenda épületei eredeti tárgyakkal, bútorokkal, szerszámokkal, viaszfigurákkal mutatják be a vidéki emberek, családok, gazdák és falvak életét, mesterségeket, továbbá emberek, állatok, növények és a természet szimbiózisát. Mindezt a hegyoldalban elterülő erdőben és tisztásokon idilli környezetben.

Egy pár órát megéri itt eltölteni, az autentikus vendéglátóipari egységben pedig finom ételeket és italokat fogyaszthatunk.

Újbeszterce MTB-3
Forrás: Kun Tamás

Egy kis hegyi szakasz, könnyű aszfaltozott és zúzott köves utakon

Kerékpárra pattanva a falumúzeumtól legurultunk a 2036os jelölésű úton, majd a COOP Jednota üzlet előtti leágazásnál Festrovci felé fordultunk. Irány egyenesen felfelé Sadibolovci-n keresztül, majd egy éles bal kanyarral a picit lankásabb emelkedőn irány a hegygerinc.

A Pod Brizgalkou

Itt érdemes megállni és körbe nézni, mélyeket szívni a hegyi levegőből és lőni pár fotót. Innen egy picit nehezebb, technikásabb szakaszon jutunk fel a bevezetőben említett „konspirációs” rétre (Osada Brízgalky), ahonnan a kilátás még szebb. Párszáz méter, akár gyalog is felmehetünk. A Beszterce folyó mentén: Ha eleget gyönyörködtünk elindulhatunk lefelé. Az erdőkön át végül Újbesztercénél térünk a folyó melletti kerékpárútra. A hibátlan aszfaltborítás lankásan leejt (nekünk), a folyó mellett erdők, falvak váltakoznak. A folyót rengeteg híd íveli át, bármikor rátérhetünk az autóútra, vagy bemehetünk a településekre is. Nagyon jó hangulatú kerékpárosút.

Tovább a Kysuca folyó mentén

A kerékpárosút erre is egyértelműen és jól jelölt, de itt azért már volt olyan, ahol, ha nem figyel az ember, akkor elkeveredik. A folyó menti táj és a kerékpárosút továbbra is patent. Végül az E75-ös utat keresztezve elindulunk a 2013as út mellett a falvakban kacskaringózó kerékpárúton a szállásunk felé. A hangulatos falvakban egyre több a kiadó szálláshely, nem is csoda, mivel a helyiek körében népszerű síközpont is erre közelíthető meg. Átkelünk a helyi patakon egy 10-20 alkalommal (mindig jól járható hidakon), kikerülünk pár elszökött, rohangáló tyúkot, és a lemenő nap fényében még pont ki tudunk ülni a teraszra.