Börzsönyszéli eldugott gravel túra

Nagy Zsolt
A Börzsönyszéli eldugott gravel túra hossza 40 Km. Az útvonal szintemelkedése 560 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Könnyű gravel kerékpártúra Nógrádi várához

A túra nem kifejezetten nehéz, 1-2 rövid meredek emelkedő van benne, bele kell tolni, de technikai kihívást nem sokat tartogat. Egy 32 mm-es sima külsővel teljesítettem, így nem gondolnám, hogy a Királyréti kilátós rövid szakaszon kívül nehéz lenne, bár családdal, trekking bringákkal nem ezt próbálnám ki a lehetséges túrák közül. Mindenki másnak, aki egy gravel életérzésre, és egy kis felfedezésre vágyik, jó lehet.

Az indulás Kismarosról van, sokan itt a Csibi büfé melletti parkolóból szoktak indulni. Ez remek kiindulás, ugyanis van bolt is, ahol a tekerés előtt be tudunk vásárolni, ha esetleg nem lenne nálunk elemózsia, illetve a túra végeztével két étterem is van a közvetlen közelében.

Börzsönyszéli eldugott gravel túra-2

Csattogó-völgy fele

Innen indulunk a Csattogó-völgy felé, gyakorlatilag az első méterektől kezdve földúton. Itt surranunk át Verőce mögött, eldugott hátsó utcán keresztül Magyarkútra. Innen a kék túra útvonalával párhuzamosan, egy két nyomsávos, gyönyörű erdei úton tudunk átmenni Szendehelyre. Itt szinte észre sem vesszük, ahogy emelkedik az út, gyönyörű erdei környezetben telnek a kilométerek. Mielőtt beérnénk a következő faluba, az út bal szélén egy tavat látunk majd, jó sok náddal. Egy igazi eldugott csoda.

Szendehely- pumpa pálya

Szendehelyen nincs más dolgunk, csak áttekerni, de ha kedvünk tartja, akkor kipróbálhatjuk az útvonaltól 100 méterre eső pumpapályát, már ha éppen lesz elég hely rajta. Pozitív hozománya a frissen épített pályának, hogy rengeteg gyerek jár ki rá sportolni. Eszméletlen, hogy egy ilyen pálya mennyit tud fejleszteni az ember egyensúlyán, kanyartechnikáján, és kerékpárkezelési dolgain.

Szendehelyen áttekerve előbb egy hosszabb meredek emelkedőn, majd egy erdős részen fogunk keresztül vágni, itt figyeljünk az útvonalra, mert le kell majd térni jobbra, könnyű elvéteni. Az erdőben egy nagy kört fogunk gyakorlatilag megtenni, majdnem teljesen visszamegyünk a kettes úthoz, és onnan fogunk visszakanyarodni Berkenye felé egy eléggé eldugott, egy autó széles úton. Ne lepődjünk meg, ha esetleg nagyobb a fű/gaz az úton, nagyon kevesen járnak erre. Berkenye felé félúton egy levendulamezős gazdaság mellett fogunk elmenni.

Börzsönyszéli eldugott gravel túra-1

Nógrádi vár

Innen már tényleg Berkenye határában vagyunk. A falu központjában pár perc alatt ott vagyunk, ahol betérhetünk egy igazi, hamisítatlan sportbisztróba. Innen szántóföldeken keresztül jutunk el Nógrádba, ahol szinte kötelező elem felmászni a Nógrádi várba, két okból is. Az egyik, hogy a köves felfelé hasonlít a klasszikus belga versenyekhez, úgyhogy itt egyből világsztárnak érezhetjük magunkat, ha kitekerjük, másodrészt, nekem mindig olyan érzésem van a várban, mintha a skót felföldön lennék.

Börzsönyszéli eldugott gravel túra-3
Forrás: Kimura

Nógrádból Királyrét felé azon a dózeres úton kell mennünk, ami amúgy a Börzsöny Ring nevű kerékpáros útvonal része is. Ez az az út, ami gyakorlatilag összeköti a Börzsöny körútját, egy pár kilométeres átkötő, amit óvatosan még országúti bringával is lehet teljesíteni. Itt ha van kedvünk, akkor egy kis tolós kitérővel felmehetünk a Királyrét felett elhelyezkedő Várhegy kilátóba, megéri. A kilátás a környékre, és a hegyekre fenomenális. A kilátóban úgy vannak a szintek, hogy akár aludni is lehet benne. Ha még nem voltál itt, akkor mindenképpen érdemes azt a 10 perc kitérőt rászánni, és megnézni.

Börzsönyszéli eldugott gravel túra-5

A kilátóból már gyakorlatilag csak hazafelé vesszük az utunkat, és Királyrétre leereszkedve betonon abszolválhatjuk a megmaradt pár kilométert. Lefelé majdnem végig csak gurulnunk kell majd, úgyhogy aki már itt nagyon fáradtnak érzi magát megnyugodhat, 20 perc múlva már valamelyik étteremben rendelheti a bendőbe valót.