Királyrét-Csóványos

A Királyrét-Csóványos hossza 27.6 Km. Az útvonal szintemelkedése 745 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Nehéz.

Kilátótól-kilátóig, avagy bringatúra Királyrétről Csóványosra, majd vissza

Kiindulási pontunk a népszerű Királyrét, ahol fizetős parkolóhelyek várnak. Itt és a túránk túlnyomó részén a térerő szegényesen fordul elő, így ha navigációhoz online elérésre lesz szükségünk, ildomos még Szokolya előtt letölteni a szükséges információkat.

A parkoló feletti Várhegyen (359 m), a lombok fölé magasodik a Vár-hegyi kilátó, amit már a kocsitól is látni. Érdemes nem azzal kezdeni a túránkat, hogy ide felmegyünk, már csak sem, mert a késő délutáni órákban csodás fények és színek fogadnak majd minket.
A parkolóból az északnak tartó betonúton, komótos emelkedőn indulunk el (kellő mennyiségű folyadék és élelem legyen nálunk, mert utunk során nem lesz lehetőség vételezni), és ezen utat követjük igen hosszan. XX kilométerrel a parkolót elhagyva érkezünk meg a leánykori nevén Spartacus házhoz, jelenleg Szénpataki kulcsosházhoz, ahol utunk erőteljes jobbos kanyarulattal vesz új irányt – innentől Hagymásbérci makadámútnak hívják. Közvetlen a kanyar után egy fémsorompó állja a gépjárművek útját, lévén mi két keréken érkezünk, könnyedén jobbról ki tudjuk kerülni ezen akadályt.

Királyrét-Csóványos-1
Spartacus-ház

Fultán-kereszt

Még egy rövid ideig szilárd burkolaton gurulhatunk, majd a második hajtűkanyartól elfogy alólunk, marad a dózer. Egy újabb hajtűkanyar után, mielőtt ismét kereszteznénk a kék négyzetjelzésű turistautat, úgy nagyjából 500 méterrel a kanyarulat után találjuk meg túránk első leágazását, egy jobbos, erőteljesen visszafele ágazó és hirtelen meredeken felfele induló köves földutat kell megtalálnunk. A kezdeti meredekség rövidtávon ellaposodik komótos emelkedővé, majd pár perccel később, egy újabb rövid és nagyon meredek szakaszt legyőzve érkezünk meg egy mezőre, melynek szélén áll a Foltán-, avagy Fultán-kereszt… (egy 1853-as brutális gyilkosság emlékét őrzi, mely során a legenda szerint Fultán János erdővédet a fatolvajláson meglepett tolvajok meggyilkolták).

Királyrét-Csóványos-2

Csóványos, kilátás a Tátrára

Utunkat a mező szélén álló padokkal párhuzamosan folytatjuk, a kék négyzetjelöléssel ellátott földúton. Az út túlnyomó részt enyhén lejt, néhol pedig közel vízszintesen halad. Csodálatos, a Börzsönyre oly jellemző hangulatú és kisugárzású mezőt keresztezünk, majd az út becsatlakozik egy másik földútba, melyen élesen balra kell tovább haladnunk, a zöld-sávjelzést követve. Ez már teljesen a csúcsig és egyben a kilátóig visz minket, de addig még két-három igen kemény, embert próbáló, de nem túl hosszú meredek szakasz vár ránk.
A toronyhoz felérve jöhet a jutalom csoki vagy szendvics, no meg a pihenő, hiszen felmásztunk a Börzsöny legmagasabb pontjára (938 m)! Visszaindulás előtt ne hagyjuk ki a 22 méter magas, valaha volt geodéziatoronyból kialakított kilátót. Megéri felkapaszkodni a vaslépcsőkön, mert tisztaidőben lélegzetelállító körpanoráma vár minket – ellátni akár egészen a Tátráig!

Királyrét-Csóványos-4
Hol a Tátra?
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Ha indulnánk vissza, akkor a felfele már bejárt útvonalon induljunk el. Az első elágazódásig ránk váró két-három meredek szakaszon, ha nincs megfelelő terepkerékpáros tapasztalatunk, legyünk kellő óvatossággal, majd pedig a dózerútra visszaérve a kanyarban figyeljünk a tempónkra.

A parkolóba visszaérve pedig ne maradjon ki a túra elnevezésében részt vállaló másik kilátó sem!