Kranjska Gora - Tamar-völgy mtb túra Túra

A Kranjska Gora - Tamar-völgy mtb túra Túra hossza 24 Km. Az útvonal szintemelkedése 292 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovénia területén található.

Alighanem a legszebb túra Kranjska Gorán

Alighanem az egyik legszebb kerékpártúra útvonal Kranjska Gora környékén, ahol a természeti kincsek szép mapsütéses időben a szokásosnál is csodálatosabb színben tűnnek fel. Kerékpártúránk reggelén egyetlen-egy felhő sem volt az égen, a nap szikrázóan sütött és mesés fénybe burkolta a tájat. A 24 km hosszú kerékpártúra alatt 3 fő látványosságot tekintettünk meg:

- Zelencit, a Száva folyó forrását, amely nagyon közel van a kerékpárúthoz
- a Planica nordic centert
- a Tamar-völgyet

Az útvonalat mindenkinek ajánljuk, aki egy nem túl megerőltető, de annál látványosabb kerékpártúrára szeretne menni.

Kerékpáros útvonal

1. Indulás Kranjska Gora központjából a kerékpárúton a Planica Nordic Center felé.

2. Mielőtt még elérnénk az elágazást a nordic center felé, kb. 3,2 km után jobbra letérünk a kerékpárútról Zelencihez, amely a Száva folyó forrása. Zelenci környéke fokozottan védett természeti övezet, ahol számos állat- és növényfaj él háborítatlanul. A forrás egy apró tó fenekéről bugyog fel, amelyet a közeli erdőből fa pallókon lehet megközelíteni. A tó partján található kilátóból páratlan panoráma nyílik a Júliai Alpok csipkés, kopár és meredek sziklacsúcsaira. Zelencinél - tekintettel a természeti értékekre és a többi látogatóra - a kerékpárokat csak tolni lehet! Kérjük, ezt a szabályt tartsátok be.

A kilátás leírhatatlanul szép. Forrás: www.mozgasvilag.hu
A kilátás leírhatatlanul szép.

3. Zelencitől egy kis kanyart leírva a közeli erdőben, visszatérünk a kerékpárútra és további kb. 1 km után elérkezünk a kereszteződéshez. A kerékpárút itt egyenesen Ratece felé halad tovább, amely a szlovén-olasz határ előtti utolsó település, de mi itt nem egyenesen, hanem a teljesen új aszfaltozott úton balra fordulunk a Planica nordic center felé. A kereszteződéstől további 1,7 km után megérkezünk Planicához.

4. A Planica nordic center az elmúlt években egy teljeskörű felújításon esett át, amelynek keretében megépült a központi épület és a legnagyobb síugró sánc is. A központi épületben sífutó- és síugró múzeum, kávézó, ételbár és egy hatalmas tetőterasz található, ahonnan a környező hegyeket és a sáncokat lehet csodálni. Aki eléggé bátor, az kipróbálhatja a zip-line-t, amely a legnagyobb sáncról indul és kb. 230 m esésű drótkötélen való csúszást tesz lehetővé.

5. Miután körbejártuk a Planica nordic centert, érdemes ismét a nyeregbe pattanni, hiszen a kerékpározás legélvezetesebb része csak most következik! Az aszfaltúton továbbhaladunk a parkoló autók mellett egyenesen fel a völgy hátsó részébe. Miután az aszfaltút sóderes útra vált, a két útlehetőség közül, amely látszólag egymással párhuzamos, mi a baloldalin haladunk tovább - ahol a kerékpáros piktogramot is látjuk a táblán.

Zelencit elhagyva egy kis erdei ösvényen térünk vissza a kerékpárútra. Forrás: www.mozgasvilag.hu
Zelencit elhagyva egy kis erdei ösvényen térünk vissza a kerékpárútra.

6. Az útról sehol sem kell letérnünk, ha egyes pontokon elbizonytalanodnánk, mert pl. a nyomvonal süppedős kavicságyon át vezet, vagy hirtelen meredekebbé válik, mi csak haladjunk tovább egyenesen. Az út végig emelkedik, kb. 4,5 km alatt kell leküzdenünk a völgy végéig 236 m szintemelkedést.

7. Ahogy az út végén megpillantjuk a Tamar menedékházat (Planinski dom Tamar), ez egyben jelenti számunkra utunk végcélját is, hiszen beértünk egy olyan sziklakaréjba, ahonnan nem vezet út tovább. Jó idő esetén érdemes a ház előtti mezőn megpihenni egy kicsit a visszaút előtt, vagy akár enni pár falatot a menedékházban. A sziklakaréj kiemelkedő és egyben leginpozánsabb csúcsa a Jalovec (2645m), amely Szlovénia 6. legmagasabb hegycsúcsa. Érdekesség, hogy a csúcsára több hegyi út is vezet, de mind nagyon nehéznek számít és könnyű elveszni. A hegy neve éppen ezért a jalov szóból ered, ami szlovénül ’hiábavaló’-t jelent.

Mígnem elérjük a sziklakaréj végét, ahol a Tamar menedékházat találjuk. Forrás: www.mozgasvilag.hu
Mígnem elérjük a sziklakaréj végét, ahol a Tamar menedékházat találjuk.