Könnyed bringatúra a Fertő-tó mellett

A Könnyed bringatúra a Fertő-tó mellett hossza 41 Km. Az útvonal szintemelkedése 40 m, szintideje 2 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Ausztria területén található.

A Fertő-tó megkerülése csak az egyik bringás útvonal, amit a környék kínál számunkra, hiszen ezen a területen is számos egyéb kerékpáros útvonalat kijelöltek, köztük rövidebbeket is. Mi most a teljes tavat megkerülő B10 (Neusiedlersee Radweg) jelzésűt kombináltuk a B20 (Lackenradweg) útvonallal.

Kiindulási pontunk a Fertő-tó

Természetesen ezen túránkat is a tó partjáról, a nyári időszakban közkedvelt strandoló helyszínről, Podersdorf am See településről indítjuk. Október végétől május elejéig nem igazán van élet errefele, ami leginkább azért fontos információ, mert a szállások közül csak egy van nyitva, a vinotékák és éttermek pedig egyáltalán nem üzemelnek - van viszont egy élelmiszerbolt a település szélén, az normál nyitva tartással üzemel.

Könnyed bringatúra a Fertő-tó mellett-4
Kiindulási pontunk, a Fertő-tó partja
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

A település kikötőjétől indulunk (itt van az egyik nagy strand is) a B10 és B20 jelzéseket követve - ha nem vinnénk magunkkal GPS készüléket, az aszfaltra fújt, valamint táblákra elhelyezett jelzések is igen jól követhetők. Az általunk bemutatott túra rövid szakaszon eltér a jelzettektől, így rögtön az első 6 kilométer megtétele után -  mely során jobbunkon sűrűn fel-felbukkan a Fertő-tó - nem tudunk a felfestett jelzésekre hagyatkozni. Az utóbbi időszak csapadékszegénysége és az átlagosnál melegebb időjárása erősen lecsökkentette a Fertő-tó vízmennyiségét, így magfa a vízfelület alig látható az útról. Szóval hat kilométer után balra térünk le a jelzéssel ellátott útról, de továbbra is aszfalton gurulunk.

Kevés láp, rengeteg madár

Utunk mindkét oldalán nádas és buja vizet kedvelő növényzet nő, lévén nagy területeket takar illetve takart korábban a víz. Ennek köszönhetően gazdag a madárvilág is, melybe könnyedén betekintést nyerhetünk az út szélén több helyen felépített madárlesekből - érdemes meg-megállni egy-két ilyen helyen, és 15-20 percet eltölteni, mely idő alatt rengeteg madarat láthatunk majd.

Könnyed bringatúra a Fertő-tó mellett-7
Kisebb-nagyobb kilátókat is találunk útközben
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Illmitz mezővárosba nem nagyon kell bemennünk, már az első házak után balra, majd nem sokkal később újra balra fordul túránk, és ezzel magunk mögött is hagyjuk a települést. Innen ismét a B20 jelzésen haladunk (immáron szinte végig).

Nagyjából 16 kilométer megtétele után fogy el kerekeink alól az aszfalt, de ne nem kell aggódni: a mezőgazdasági dózerutak erre fele simábbak, mint sok hazai betonozott út. Térkép szerint ez a szakasz apró tavak között halad, ám sajnos az útvonal bejárásakor, 2023. tavaszán már ezekből semmi nem volt látható - a szárazság és a mezőgazdaságban megnövekedett vízigény miatt ezek a vízfelületek eltűntek, helyükön sok helyen csak láp, vagy por és repedezett agyagos talaj maradt... mindközül talán a legmeghökkentőbb látványt a Zicksee mutatja, melynek nagyjából 2 négyzetkilométeres hatalmas tómedre szintén porzik, miközben a partján számos fémlépcső, hatalmas csúszdapark, valamint óriási területű kemping, strand, és surfclub árulkodik a korábbi évtizedek nyüzsgő helyi életéről...

Könnyed bringatúra a Fertő-tó mellett-3
Az egykori hatalmas Zicksee partján
Forrás: Thommey

Innen ismét betonon gurulunk, és egyre több szőlő vesz körbe minket. A távolban, enyhén balra előre láthatjuk magasodni a Schneeberg hatalmas, 2000 méter fölé magasodó tömbjét. Mivel nem sok fa van körülöttünk, és szintkülönbség sincs sok, így igen nagy területeket láthatunk be utunk során. Kiindulási pontunkhoz való közeledést az út két oldalán egyre több farm jelzi, majd a beérve Podersdorfba pár perc alatt a kikötőnél vagyunk újra.

Könnyed bringatúra a Fertő-tó mellett-1
Nem kell félni a dózertől sem, ami soimább mint sok itthoni aszfaltút