Kismarosról Szobig a Börzsönyön át

Nagy Zsolt
A Kismarosról Szobig a Börzsönyön át hossza 46 Km. Az útvonal szintemelkedése 368 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Sajnos a Börzsöny egy dologban nem dúslakodik, az pedig a kombinálható országúti utakban és körökben. Mehetünk Királyrét, Kóspallag vagy Márianosztra felé, esetleg Nagyírtáspuszta vagy Kemence irányába, de igazából, ha szeretnénk egy hét alatt töviről hegyire mindent bejárhatunk a környéken.

Kismarosról Szobra kerékpárral a Börzsönyön keresztül

Ez a kör a klasszikus börzsönyi körhöz képest egy dologban különbözik, belekerült a Márianosztrát és Szobot összekötő gravel út.

Mind a két irányba teljesíthető, de jobb szeretek az elején felkanyarodni Kóspallag felé, ugyanis a kóspallagi út szerintem a környék messze legjobb útja. Tükör aszfalt, gyönyörű erdő, élvezetes kanyarok, minden, ami szem szájnak ingere, ha a bringázás élményéről van szó. A kóspallagi út első három kilométerében van meredek, de ezzel majdnem, hogy letudjuk a napi szint legnagyobb részét, és onnantól már csak az útra kell koncentrálnunk. A közepe felé van egy halastó jobbra, amit ha nem jártál még erre, egyszer érdemes megnézni. A bejáratnál ki van rakva a kerékpárral behajtani tábla, de innen is jól látszik az ország egyik, ha nem a legszebb halastava.

Tovább indulva nemsokára az elágazáshoz érünk, ahol Márianosztra felé lehet menni, itt még van egy utolsó emelkedő és lassan fel is érünk a nap legmagasabb pontjára. Innentől kezdve lendületes dombocskák és lefelé vár ránk. A Márianosztra felé vezető út egy része kicsit kátyús, a rosszabbik felét pedig éppen most újították fel teljesen. Itt érdemes megállni és megcsodálni a dombokat. Kifejezetten szeretem ezt az útszakaszt naplemente környékén, amikor arany színben ragyog a táj, hihetetlen érzés minden alkalommal erre tekerni. A távolba nézve olyan, mintha egy kés recéit néznénk, annyi vonulat látszik.

A focisták nyápicok, a bringások kemények-3

Márianosztra kis gravel kitérő

Mielőtt beérnénk közvetlen Márianosztrára, balra van egy farm, ahol mindig mezőgazdasági járművek állnak. Itt megy át a hegyen keresztül a napi gravel szakasz, amely piros kerékpáros jelzéssel van ellátva, ezen kell felfelé indulnunk. Ez a klasszikus országúti körhöz képest plusz száz méter szintet dob rá a túrára viszont, ha felérünk ennek az emelkedőnek az élére, jobb oldalt van egy kis kitekintő, ahonnan rálátunk egész Márianosztrára.

Nekem személy szerint ez az egyik kedvenc pontom, mindig itt szoktam megállni enni-inni egyet, és egy kicsit gyönyörködni a tájban.

A focisták nyápicok, a bringások kemények-2
Márianosztra
Forrás: Nagy Kimura Zsolt

Ha ezen a dózeren megyünk tovább lefelé, akkor pedig olyan érzés fogad minket, mint hogyha Szicíliában lennénk, legalábbis engem az ottani kalandozásaimra emlékeztet. Miután beértünk a betonos részre Szob tetején, óvatosan közlekedjünk, ne engedjük a bringát a lejtőn, mert jobbról az utcából jöhetnek autók.

Gyakorlatilag ezzel le is értünk Szobra, ahol igény szerint meg lehet állni tölteni egy kulacsot, vagy venni valami üdítőt, ennivalót. Van a komptól nem messze egy lángosos, bár nekem nem jutna eszembe tekerés közben lángosozni, de azért bedobom, hátha.

Szobról vissza a Duna mellett

Szobról Kismarosig nem fogunk máshol gurulni, csak a dunaparti bringaúton. Itt igény szerint meglátogathatjuk még a Dunakanyar Hallstattját, Zebegényt, megállhatunk Nagymaroson valamelyik cukrászdában, esetleg ehetünk még egy jót hazafelé. Itt figyelmeztetnék mindenkit, hogy Zebegény és nagymaros közötti főúton tiltó tábla van kint, semmiképpen ne menjünk az útra, ha nem akarunk fizetni becsülettel.

Szobról Kismarosig nem fogunk máshol menni, csak a dunaparti bringaúton. Itt igény szerint meglátogathatjuk még a Dunakanyar Hallstattját, Zebegényt, megállhatunk Nagymaroson valamelyik cukrászdában, esetleg ehetünk még egy jót hazafelé. Itt figyelmeztetnék mindenkit, hogy Zebegény és Nagymaros közötti főúton tiltó tábla van kint, semmiképpen ne menjünk az útra, ha nem akarunk fizetni becsülettel.

Általam ajánlott helyek, ahol érdemes lehet megállni:

Zebegény, duna parton a strandröplabda pályával szemben Danu Grill terasz, remek hamburger, kávé