Királyrét-Nagy-hideg hegy

A Királyrét-Nagy-hideg hegy hossza 24 Km. Az útvonal szintemelkedése 650 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Királyrétről Nagy-hideg hegyre kerékpárral és vissza

Aki már járt a Börzsöny közkedvelt turistacélpontjánál bringával, az túlnyomórészt a Királyrétről Észak-nyugati irányba induló, a Cseresznyefa-parkolón keresztül haladó betonozott, majd dózerúton jutott fel és le. Mi most egy nagyon kevesek által ismert útvonalat ajánlunk figyelmedbe, így nem kell ugyanott visszaereszkedni, mint ahol felmásztál.
Azok kedvéért, akik még nem jártak fent, kezdjük túránkat az elején: kiindulási pontunkat, Királyrétet megközelíthetjük gépkocsival Kismarosról Szokolyán keresztül, autóbusszal, illetve Kismarostól kisvasúttal is. Ha autóval érkezünk, akkor fizetős parkolóhelyen hagyhatjuk járművünket.

Királyrét-Nagy-hideg hegy-2
Királyréti kilátó
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Innentől az észak-nyugati irányba induló, táblákkal „Nagy-hideg-hegy”-vel  is jelzett úton indulunk el. Folyadék és elemózsia annyi legyen nálunk, hogy a másfél-2 órás mászásunkra elegendő legyen, ezt követően a turistaházban tudjuk pótolni az elfogyasztottakat.
Utunk kezdeti szakaszán jó minőségű betonúton tekerhetünk, komótos emelkedőn. Balunkon évszaktól és időjárástól függően csörgedezik vagy csendben meglapul a Nagy-Vasfazék-patak.

Cseresznyefa-parkoló

Nagyjából 3,5 kilométer megtétele után érkezünk meg a Cseresznyefa-parkolóba. Engedély nélkül idáig juthatunk fel más esetben gépjárművel, illetve itt ér véget a szilárd útburkolat is alattunk. Éles jobbos kanyarulatban sorompó állja utunkat, de lévén bringával vagyunk, könnyedén kerülhetjük, és folytathatjuk utunkat felfele.
A következő hajtűkanyar utáni egyenes szakasz jobb oldalán hatalmas, csupasz sziklafalak tűnnek fel, melyek a felhagyott Inóci kőbánya nyomai. A terület el van kerítve, megközelítése életveszélyes, így az útról elégedjünk meg a látvánnyal.

Túránk cirka 9. kilométerénél érünk el egy hatalmas mezőt, mely balkézre terül el az út felett. A füves terület felső részén házikó hívogat – ez a Magas-Taxi turistaház. Az utóbbi években hol üzemelt, hol nem, így ennek útba ejtésével, mint étel-ital fogyasztási lehetőség ne számoljunk. Az utat tovább követve, kicsit közelebbről is megtekinthetjük a házat, majd a dózerút tovább kapaszkodva felfele maga mögött hagyja az épületet.

Utunk egyre többször kanyarog élesen, majd a fák között felettünk megpillanthatjuk a házat. Ám mielőtt tényleg megérkeznénk, vár ránk egy rövidebb, de annál meredekebb szakasz. Leküzdésének jutalma a turistaház hívogató terasza, ahonnan csodás kilátás nyílik a déli hegyvonulatokra.
A turistaházban utóbbi időben csak hétvégén van ételfogyasztási lehetőség, így ezzel számoljunk, ha nem ebben az időszakban érkezünk!
Ha kipihentük magunkat, továbbindulás előtt érdemes felmászni a csúcsra (864m), ami a ház mögötti mezőn magasodik. Innen, hátunk mögött a házzal jobbra kell tovább indulnunk, a kék-sávjelzésen. ÜGYELJÜNK arra, hogy itt egy rövid szakaszon keskeny az út, és gyalogos turisták is lesznek!

Nagy-hideg hegy, turista-ház

Nem sokkal a házat elhagyva a jelzés hirtelen jobbra és meredeken lefele indul el. Itt toljuk le a kerékpárunkat, míg a földútra nem érünk. Ezen az úton balra haladunk tovább, a jelzést is követve, míg a Rakodó elnevezésű tisztásra nem érünk. Itt egy hatalmas fakereszt is áll, és számos turistajelzés találkozik össze. Mi most az utunkat jobbra, a kék-körjelzéssel ellátott földúton folytatjuk. Figyeljünk oda, mert a keresztet magunk mögött hagyva nem sokkal, még talán 100 métert sem megtéve a jelzés balra letér egy másik földútra!
Innentől viszont csak ezt a jelzést és földutat kell követnünk. A Börzsöny nagyon hangulatos, különleges kisugárzású erdejében, szinte egymagunk gurulhatunk. Néhol szinte ösvényre összeszűkül a járatlan út, néhol hatalmas esőzések nyomait kell kerülni, de kényelmesen kerékpározható a felső szakasz.

Királyrét-Nagy-hideg hegy-3
Kilátás az NHH-ról

A Rakodó

A Rakodótól közel 2 kilométerrel hagyunk el egy kombinált elágazódást, ahol a jelzésünk előbb jobbra, majd balra halad tovább az Y-elágazásokban. Ez a rész a Kálmán-kaszáló nevet viseli. Balunkon erőteljesebben, meredeken lejt a hegyoldal, rövid szakaszokon csodás kilátás biztosítva a keleti vonulatokra, míg jobbunkon lankásan nyúlik el a terep. De ami még fontosabb, innentől kezd kövesebb, majd nagyon köves lenni az út, ami miatt ezen útvonal leginkább terepkerékpárral javasolt.

Királyrét-Nagy-hideg hegy-1
Lefele kicsit technikásabb
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Nem nyaktörő mutatvány átgurulni ezen a szakaszon, de azért ki fogjuk használni a ballonos gumik és teleszkópvillák komfortnövelő tulajdonságait. Cserébe egy különleges kisugárzású helyen gurulhatunk, turisták és járművek kerülgetése nélkül.

Királyrét Nagy-hideg hegy-4
Rakodó a kereszttel
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Nem sokkal később a jelzés enyhén jobbra tartva egy másik földútra átcsatlakozik. Ez az út már „sztrádaminőségű” az előzőekhez képest, így hamar lent találjuk magunkat a Bajdázói-kőfejtő és tó mellett – ezek az út bal oldalán, az úttól bentebb találhatók, táblák jelzik helyüket.
Két perccel később pedig már Királyrét találjuk magunkat, a parkoló mellett északnak tartó betonúton.