Brezovica-Podczerwone

Kun Tamás
A Brezovica-Podczerwone hossza 36 Km. Az útvonal szintemelkedése 328 m, szintideje 2 Óra, Az útvonal Lengyelország, Szlovákia területén található.

Kerékpárral Árvából (Orva) (akár) Nowy Targig

A Szlovákia északi részén elterülő Árva megye (Orava) festői szépségű tájakat átszelő, jól megépített és magas minőségű aszfaltozott kerékpáros útvonalaiból szemezgetve próbáltunk ki egy igazán könnyű, családoknak is ideális szakaszt.

A Brezovica település külterületén található Oravsky Háj villaparkból indulunk. Az innen kb. 1,5 km-re található aszfaltozott kerékpárutat Liesek falut átszelve, egy kis kápolna és a kápolnát övező emlékparkban kialakított pihenő és tűzrakó helynél érjük el. Az itt csordogáló forrásvízből fel is tölthetjük a vízkészleteinket.

Brezovica-Podczerwone-1

Kerékpárút a vasút helyén

A falu széli kápolnától a lengyel határ felé vettük az irányt, de a másik irányban az Orava folyóhoz és a folyó vizéből duzzasztott festői szépségű tóhoz is eltekerhetünk. Érdekesség, hogy kerékpárút nyomvonalán 1971ig vonatok közlekedtek, majd 2015-ben EUs forrásokból nyerte el a mai formáját.

Az aszfaltozott felület hibátlan, széles és majdnem vízszintes. Így bőven van időnk bámészkodni, és van is mit. Az út mellett szántóföldek, erdős területek, patakok felett átívelő fahidak, a háttérben a Tátra északi oldalának impozáns sziluettje, előtte a szelíden dombos táj.

A kerékpáros utat néhol gazdasági utak és nyomvonalak keresztezik. Ezek is jól ki vannak táblázva. A kereszteződéseknél érdemes figyelni az áthaladó autókra és nagyobb gépekre. Mi mondjuk eggyel sem találkoztunk, de biztosan vannak forgalmasabb napok és időszakok.

Brezovica-Podczerwone-2

Tipp

Ha nem túl forgalmas időszakot választunk, akkor országúti (virslis) kerékpárral nagyon jó ütemet mehetünk egy autóktól mentes jó minőségű felületen.

Az ember észre sem veszi és már Szlovákia/Lengyelország határán van. Innen nagyon lankás leejtőn gurulunk tovább. Az út minősége nem változik, végig jól kitáblázva minden keresztező útvonal, minden fontosabb célpont távolsága. Az út mentén sűrűn található árnyékot adó kerékpáros pihenő.

Az első útba eső lengyel településen, Podczerwone régi vasútállomásából kialakított kerékpáros büfénél meg is állunk. Ha az épületet a kerékpárút széléről megnézzük, szinte előttünk van az állomás épület és az előtte a síneken várakozó vonat… Iszunk is egy jó sört, ahogy illik egy jó „restiben”.

Az a helyzet, hogy a mai programunkba nem fér több. Az útvonal még hosszan folytatódik és érdemes lenne elmenni egészen Nowy Targ-ig, de ma már nincs rá időnk. Elindulunk visszafelé és ugyanazt a tájat ismeretlenként újra felfedezzük. Érdekes, senki nem rendezte át, egyszerűen csak máshonnan süt a nap és kevesebb a felhő, de ennyi elég ahhoz, hogy egy teljesen másik arcát mutassa a táj.

A villapark felé a faluban aztán ér még egy meglepetés. Megy a dizsi az útszéli oszlopokra szerelt hangszórókból… A villaparkba érve még megbámuljuk a gyönyörű szép lovakat, megnézzük miért is illatosak azok a malacok, és tekerünk egy kört még a tanyán, mert megéri.

Brezovica-Podczerwone-3

Tipp

A Brezovica külterületén található Oravsky Háj villapark remek kiinduló pont. Ha nem hozunk magunkkal kerékpárt, itt bérelhetünk hagyományos és e-bike-ot is. A villapark emellett gyönyörűen kialakított és karbantartott szálláshely, ahol egy-két éjszakát is érdemes maradni, kerékpározás előtt és után pedig igazán dizájnos, gőzfürdővel, szaunával és pezsgőfürdős medencével is ellátott wellness részlegben lazíthatunk. A villaparkhoz tartozó farmon termelt zöldségek és gyümölcsök mellett különleges módszerekkel tartott állatok (pl. illatos malacok) és saját tóban nevelt pisztrángok a park étteremében is minőségi alapanyagul szolgálnak, ahol nem mellesleg jól is készítik az ételeket. A képet a hatalmas méretű lovarda, karámok és óriási méretű füves legelők teszik teljessé.