- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Nehéz kiválasztani a legtalálóbb elnevezést a Thule kínálatában megjelent Reacha kerékpáros utánfutóra, de a talán a “mindentvivő” és a “felkargósító” kifejezések a legtalálóbbak (még úgy is, hogy pont ezek a kifejezések hivatalosan nem is léteznek). Vagy, ha nem szeretnénk feleslegesen izzadni valami szokatlan címkén, akkor nevezhetjük snassz módon teherszállító kerékpáros utánfutónak is… merthogy lényegében ez pont az, de nagyon sokoldalúan és nagyon sokféle terhet szállíthatunk vele, ráadásul akár vízi sporteszközöket is.
Elnézve a természetes vízű strandokon egyre szaporodó SUP-okat és a néhány éve megjelent kis teherszállító kézikocsikat, nagyon úgy néz ki, hogy tele vannak a vízpartok a Thule Reacha célközönségével, vagyis a vízpartok közelében nyaralókkal, akik napi rendszerességgel hurcibálnak egy rakat cuccot a szállás és a strand között. Parkolni egyre lehetetlenebb ezeken a helyeken, bringával pedig kényelmesebben és gyorsabban is lehet közlekedni (persze a Reacha is nyugodtan húzható kézzel, még kerékpár sem feltétlenül kell hozzá). Ugyanezen gondolatmenet alapján a szörfösök és kajakpólósok, szlalomkenusok/kajakosok is szóba jöhetnek, de ezen kívül mindazok, akik gyakran szállítanának nagyobb csomagokat, terheket, árut, akár a hétköznapokban, heti nagybevásárlásokat intézve, vagy mondjuk a munkájuk miatt. Képességei alapján tehát igencsak sokak számára lehet hasznos, de hogy mennyire fog elterjedni, az persze sokminden máson is múlik.
A Reacha kerékpáros utánfutót számos kiegészítővel szerelhetjük fel egyéni igény szerint, attól függően, hogy mit szeretnénk szállítani vele. Első blikkre kicsit nehéz is kibogozni, hogy akkor vajon melyik is lenne a számunkra ideális, de szerencsére nem is annyira bonyolult.
Bár az alapcsomagban kapható alkatrészek meghatározzák a felhasználás jellegét, utólag a legtöbb kiegészítő külön is beszerezhető - ergo simán tudjuk többféle célra is használni majd a Reacha utánfutót. Az viszont meghatározó kérdés, hogy a City, vagy a Sport verziót választjuk-e, ugyanis a két vázszerkezet különbözik abban, hogy milyen szélesre lehet széthúzni. Mindkét típus 475 mm legkisebb szélességtől indul, de míg a City csak 635 mm, addig a Sport egészen 755 mm szélességig széthúzható.
A méretezési lehetőségek alapján tehát nem lenne kérdés, hogy a Sport változatot érdemes választani, hiszen az is lehet ugyanolyan keskeny, mint a City, viszont jelentősen szélesebbre is nyújtható. Persze, ha valaki árérzékeny (és/vagy teljesen biztos benne, hogy soha az életben nem lesz szüksége a plusz 9 centi szélességre), akkor neki a City lesz a jó választás. Az árkülönbség a két változat között egyébként kb pont annyi, mint annak a két plusz oldalkorlátnak az ára, ami a Sportra alapból felkerült, tehát ilyen értelemben korrekt az árazás.
Ha azonban nem csupán az alap vázszerkezetet vesszük alapul, hanem a komplett kezdőkészletet (és attól is eltekintünk, hogy utólag be lehet szerezni a különböző alkatrészeket), akkor a következőket kell végiggondolnunk.
A City szett a vonórúd kialakításában is eltér a Sporttól. Rövidebb, ezáltal közelebb kerülhet az utánfutó a kerékpárunkhoz, így a szűk helyeken manőverezés (ami ugye városi környezetben könnyen előfordul) jóval egyszerűbben kivitelezhető. Ha biztosak vagyunk benne, hogy a city verzióra van szükségünk, akkor már csak a rakodófelület alapján kell dilemmáznunk, miszerint a szövetből készült, kosárszerű csomagtartó, vagy inkább a merev platform alap lesz-e számunkra ideális. Előbbi bolti bevásárlásoknál, hátizsákok, szatyrok szállításánál előnyös, míg utóbbi a merev csomagolású terhekhez (dobozok, kannák, stb.). Persze, ahogy már utaltam rá, számos különböző kiegészítővel lehet még tovább személyre szabni a Reacha csomagtartó részét (a teljesség igénye nélkül: merev préselt fa oldalfalakkal, korláttal egy- vagy két oldalra, a korlátra oldallappal, stb,).
A Sport kivitel vonórúdja jóval hosszabb, így hosszabb tárgyak szállítására is lehetőség nyílik. Akár 14 láb hosszú SUP deszkákat (egyszerre többet is) is vontathatunk, de természetesen komplett windsurf felszerelés is szállítható vele vitorlástul, boomostul, illetve egyes kajakok, kenuk is beleférnek.
Majdnem kihagytam, hogy a City vonórúdjára egy kitámasztó is szerelhető, ami hasznos lehet kipakolásnál (nem feltétlenül értem, hogy a Sportnál ez miért maradt ki).
A Sport és Sport Beach kivitel pedig mindössze a kerék ballonosságában tér el. Előbbire egy 20 colos Schwalbe Big Apple páros került, míg utóbbihoz egy szintén 20-as, de 4 colos szélességű CST Big Foot ducikereket kapunk, ami homokos, vagy simán csak rosszabb minőségű offroad terepen előnyösebb, márcsak a csomagokat ért rezgések elnyelése érdekében is.
A különböző változatok között különbség van még a tömegüket illetően, a City 9 kg, a City Platform 11,1 kg, a Sport változat 12,4 kg és a Sport Beach pedig 15 kg. Mindegyik modell esetén a kerékpárral szállítható max teher 35 kg lehet, míg kézi vontatás esetén akár 60 kg is belefér. Állatot és embert szállítani viszont hivatalosan nem szabad a Reacha utánfutókon!
Használat közbeni személyes tapasztalatot egy Thule Reacha City Platform modellel szereztem, ami meg volt spékelve a laminált fa platformot tárolódobozzá kiegészítő oldalfalakkal, egy oldalkorláttal és a hozzá tartozó takarólappal.
Kezdjük rögtön azzal, amiről még nem esett szó, a kerékpárhoz rögzítéssel. Kérem szépen, ez egyszerűen remek! A kerékpáros utánfutóknál általában azt szoktam meg, hogy a hátsó kerékagy gyorszárához, vagy átütőtengelyéhez kell rögzíteni a konzolcsonkot és ahhoz csatlakoztatjuk a vontatórudat. A Reacha ehhez képest ennél sokkal egyszerűbb módon, a nyeregcsőhöz, vagy a nyereg-vázcsőhöz rögzül. A tartókonzol egy hosszú alumínium rúd, a végén egy eléggé túlbiztosított és masszív tépőzáras rögzítő megoldással.
Ehhez az alumínium rúdhoz csatlakoztathatjuk aztán a Reacha vontatórúdját, változtatható távolságban (a kerékpárunk és a szállított áruk mérete alapján). Ennek a rögzítési megoldásnak a neve lehet pattintós zár, de a chatGPT a leírásom alapján a “pöcökrögzítés” elnevezést javasolta. Egy kis rugós valamit kell felhúznom, amivel a rögzítő pöcök is kihúzódik a lyukból, majd a megfelelő hosszt beállítva visszapöccintem a pöcköt a pöcöklyukba.
Nem tudom, hogy pontosan min múlik, a rögzítésen, vagy magának az utánfutónak a kialakításán, de a többi utánfutónál megszokott enyhe oda-vissza rángatózást a Reacha esetén egyáltalán nem éreztem. Természetesen ez a rögzítés nem lesz jó abban az esetben, ha a bringa csomagtartóját is szeretnénk használni, tehát bringa mögé szerelt gyereküléssel nem férnek el egymás mellett/alatt. Illetve, ha a konzolrúdról húzzuk le a a vontatórudat, akkor egy kicsit bután néz ki a nyeregből kiálló “izé”, de a tépőzáras rögzítést sem tart sokkal hosszabb ideig leszedni, ha zavarna.
Az utánfutó méretezését is a fentebb taglalt “pöcökrögzítők” segítségével lehet végrehajtani. Kihúzom, méretezem, visszapattintom és megvan. Ez a művelet egyedül kissé macerás, kis gyakorlást igényel, de persze nem valószínű, hogy túl sokszor kéne pöcögtetni a pöcköket, úgyhogy kibírható. A szállítandó eszközök rögzítésére nincs egzakt módszer, lévén nagyon sokféle és teljesen eltérő tárgyat lehet szállítani a Reacha utánfutóval, de találunk ajánlásokat, bevált módszereket a termék adatlapján és maga a szállító kialakítása is sok lehetőséget kínál. Kellő kreativitással tán még pianínót is szállíthatnánk rajta, ha nem lenne amúgy jóval nehezebb, mint a megengedett max teher.
A menettulajdonságok kapcsán már említettem, hogy nagyon simán lehet terhet húzni a Reacha segítségével, nem rángat és a rögzítés is stabil. A kanyarodáskor és a tereptárgyak, akadályok kerülgetésénél kell jobban észnél lenni (meg persze a fékút is megnő a szállított teher függvényében), de elég gyorsan hozzá lehet szokni (persze tudom, hogy ez egyedi nézőpont kérdése).
A Thule termékeitől azt szokhattuk meg, hogy a lehető legkényelmesebbek és végtelenül praktikusan használhatók. A lehető legegyszerűbb, egymozdulatos és “hülyebiztos” kialakításukkal (is) szokás magyarázni a rájuk jellemző árszínvonalat, ami a sokéves, rendszeres használat során megtérülő befektetésnek szokott bizonyulni.
A Reacha egy picit kilóg most a sorból, legalábbis az alapján, hogy a Thule-től szokatlan az ilyen fokú variálhatóság, a számos, egyedileg beszerezhető és szabadon variálható kiegészítővel. Ez egyfelől nagyfokú szabadságot és személyre szabhatóságot is ad, de aki ahhoz szokott hozzá, hogy megveszi, hazaviszi és már használja is az adott terméket, annak szokatlan lehet az otthoni “ikeás-jellegű” összeszerelés. Feltételezem amúgy, hogy ha valaki nagyon szépen kéri, biztos segítenek az eladók is az összeszerelésben (remélem most nem haragítottam magamra semelyik viszonteladót).
A szokatlan megvalósítás oka amúgy egész egyszerűen az, hogy a Reacha eredetileg egy önálló fejlesztő terméke, amit a Thule elég jónak talált ahhoz, hogy átemelje a saját portfóliójába (csúnyábban megfogalmazva felvásárolja). Ez persze mit sem von le a termék érdemeiből, csupán a más Thule terméktől eltérő megoldásokra ad magyarázatot.
A konstrukció amúgy masszív és megbízhatóságot sugároz, persze hosszútávú strapatesztre nem volt lehetőségem. A felhasznált anyagok minősége rendben van, a felépítmény jól átgondolt és a napi használat közben szükséges beállítások, fel/le szerelések könnyen kivitelezhetők. A tárolására persze fel kell készülni, mert oké, hogy elvileg szét is lehetne szedni kompakt méretűvé (mint ahogy a termék adatlapján is hirdetik), de ha legalább hetente egyszer használni szeretnénk (pláne a platformos verziót), akkor hamar elegünk lenne a szerelgetésből. Inkább a menetkész dimenzióival érdemes számolni, amikor helyet keresünk neki a garázsban, esetleg a vontató rudat tudom elképzelni, hogy leszedjük a helyspórolás érdekében.
A funkciói alapján meghatározott célközönséget eléggé jelentősnek mondanám, valamint a minőség és variálhatóság terén is jól szerepel a Reacha. Nagyon szívesen ajánlom ismerőseimnek és akár ismeretleneknek is, sőt, még saját magamnak is. Az ára miatt viszont valószínűleg mégsem lesz minden második strandtörölköző mellett egy-egy Reacha a strandokon, mert (bár a hazai végfelhasználói árak még nem láttak napvilágot) a környező országokban 599 eurónál indul a Reacha City, a Sport változatért pedig már 799 eurót kérnek. Kétség kívül sokak számára lenne hasznos eszköz és egyes tilitoli kézikocsi árához viszonyítva sem feltétlenül elrugaszkodott az ár, vannak kétségeim afelől, hogy tömegtermék lesz itthon. Viszont, aki megengedheti magának, az biztos fogja élvezni, hogy nem kézben, vagy autóval kell cipelni azt a sokmindent, amit a Reacha-val el tud szállítani.