- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Azt talán túlzás lenne állítani, hogy dömping van a kerékpáros utánfutókból, de az biztos, hogy nagyon széles tartományban válogathat az, akinek ilyenre fáj a foga. A kifejezetten olcsó, pár tízezres ajánlatoktól indulva a naprendszeren túlra is el lehet jutni és persze egyéni igények és anyagi lehetőségek függvénye, hogy kinek mitől emelkedik majd meg a pulzusa. Nálunk is járt nem egy kerékpáros utánfutó és persze próbáltunk már meg mi is spórolni, amikor saját célra kerestünk, úgyhogy van némi tapasztalatunk arról, hogy mitől is lesz jó egy ilyen eszköz.
Ezúttal az Hamax Avenida One nevű utánfutó járt nálunk, ami árát tekintve nem belépő kategóriás, de a prémium szegmensnek is éppen csak az alját súrolja. Az értékeinek jellemzéséhez pedig a “sallangoktól mentes” és a “prémium anyaghasználat és kialakítás” kifejezéseket használhatnánk.
A viddabringat.hu webshopban jelenleg 198 900 Ft-os kedvezményes áron kínált utánfutóban nincs se bluetooth, se belső hangulatvilágítás, illetve semmi olyan, amit általában egy kerékpáros utánfutóban ne találnánk meg, viszont a felhasznált anyagok jó minőségűek, a tépőzárak és csatok könnyen és stabilan használhatók, a szerkezete masszív és strapabíró, laprugós felfüggesztésű, a kezelhetősége pedig túlnyomó részt rendkívül egyszerű és kényelmes. És higgyétek el ez utóbbiak bármelyik beépített szórakoztató elektronikánál többet érnek.
Ezzel együtt a prémium szint az anyaghasználat mellett a dizájnban is tetten érhető, hiszen a megjelenése dinamikus, vagány, szóval marha jól néz ki, na....
A Hamax Avenida One egy gyerek szállítására alkalmas, plusz persze csomagoknak is van benne hely (kapható kétszemélyes kivitel is belőle). Használhatjuk háromkerekű babakocsiként és kerékpáros utánfutóként is. Két 20”-os kereke könnyű suhanást enged kerékpáros üzemmódban, viszont a harmadik bolygókerék már csak gyalogtempóhoz teszi alkalmassá, tehát futó-babakocsiként nem igazán állja meg a helyét. A hátsó fogantyú több fokozatban állítható, így azon felül, hogy a babakocsi és utánfutó módok közötti váltásnál tudjuk hajtogatni, még a testmagasságunkhoz is igazíthatjuk sétálás közben. Kerékpáros módban a fogantyút vagy függőlegesen felfelé állíthatjuk, de kulturáltabb megoldás, ha teljesen lehajtjuk, így a külső ponyva diszkréten elrejti azt és talán némi plusz védelmet is nyújt ilyenkor az utánfutó hátsó részének. A jelző zászlócskát természetesen mindkét állapotában használhatjuk.
Kerékpáros módban a megszokott vontató-rudas megoldással tudjuk összekapcsolni a kerékpárunkkal. A kerékpár hátsó agyához kell erősítenünk a csatlakozó csonkot, majd ehhez tudjuk a rudat illeszteni. Mind a kerékpárnál, mind az utánfutónál biztonsági csap garantálja a biztos kapcsolatot.
Az Avenida utastere tágas és letisztult. Két oldalt egy-egy tároló zsebet találunk, de az ülés alá is be lehet tenni ezt-azt, például a használaton kívüli vontató rudat, vagy a bolygókereket is. A padló kemény és merev, ami a ki/be szállásnál kifejezetten előny, az ülőrész viszont jól párnázott és kényelmes… na jó, ez utóbbit csak feltételezem, mert személyesen ugye nem ülhettem már bele. A komforthoz a laprugók is hozzájárulnak, amik kevésbé jó minőségű utakon aranyat érnek.
Az utasteret három integrált, de külön-külön is levehető alkatrésszel tudjuk a környezeti hatásoktól védeni. Egyrészt van egy három szinten állítható árnyékoló ponyva, amivel jó kétharmad részét le tudjuk fedni a nyílásnak. Ezzel párhuzamosan használhatjuk a teljes terjedelmében fedő szúnyoghálót, vagy a szintén teljes méretű és átlátszó takaróponyvát, amivel a menetszéltől és a csapadéktól is védhetjük az Avenida utasát. Ezen a ponton komolyan kezdtem sajnálni, hogy nem fértem már bele a kellemes kuckóélményt nyújtó ülésbe. Ezek az elemek használaton kívül a szállító tetején lévő zseb hajtogathatók be, ilyenkor észrevétlenül várják, hogy újra szükség legyen rájuk. Nyilván eleve nem hermetikus lezárásra van tervezve az Avenida felsőrésze, de biztos-ami-biztos alapon a lábrész két oldalán egy-egy szellőzőnyílás gondoskodik a szellőzésről.
Elölről tehát nagyon kényelmesen hozzá lehet férni a kis utashoz, viszont a panorámatetőn keresztül már maximum csak szemrevételezni tudjuk a gyerkőcöt, mivel a teteje nem nyitható. Ez babakocsi módban lehetne érdekes, ha nyomnánk egy barackot a kobakjára, vagy nyugtatóan megsimogatnánk (amelyiket éppen indokoltnak tartjuk).
A fogantyún találjuk a féket, amivel tartósan stabilizálhatjuk a járművet ki/be szálláskor és parkoláskor egyaránt.
Az utánfutó saját súlya valahol 14-15 kg környékén található. A gyári adatok szerint a teljes teherbírása 38 kg, 9 hónapos kortól (és vagy az ülni képesség kezdetétől) a gyermek 22 kg-os súly eléréséig, illetve 117 centiméteres testmagasságáig használható. 9 hónapnál fiatalabb gyermeket is tologathatunk benne, kizárólag babakocsi módban, ha beszerezzük hozzá az opcionális ülés-kiegészítőt.
A 22 kg-os gyermek mellett tehát van még majdnem ugyanennyi összsúlyú csomag szállítására is lehetőségünk, viszont konkrétan az ülés mögötti raktérben ebből legfeljebb 5 kg-ot javasolnak. Hogy miért, azt két jól megpakolt iskolatáskával sikerült megtapasztalnom, mert bár nagyon jól elfértek a rendelkezésre álló helyen, a súlyelosztás miatt hátrafelé felborították a babakocsit (kerékpárhoz rögzítve persze ez nem történt volna meg, de a súlyelosztási javaslatoknak egy utánfutó esetén valóban van jelentőségük.
Ha már csomagszállítás… van rá lehetőségünk, hogy lecsatoljuk az üléstámlát és egy viszonylag egybefüggő belső teret kapjunk, viszont egyrészt a fékkábel mindenképp útban lesz valamelyest, illetve, mivel a nyílása keskenyebb, mint a belső szélesség, ezért például ládákat bele tuszakolni sem olyan kényelmes. Ez persze nyilván azért van így, mert alapvetően nem teherszállításra lett tervezve az Avenida, hanem gyerekszállításra, szóval ezt nem volna illő negatívumnak tekintetni.
Sokkal inkább fontos és releváns az utánfutó megbízhatósága. Már említettem, hogy a szerkezete rendkívül masszív, a merevítő csövek szivaccsal bevontak és a ponyva külsejét 360 fokban fényvisszaverő elemek díszítik (azon felül persze, hogy a kötelező macskaszem párokat is megtaláljuk rajta elöl és hátul is). Apróság, de egy hátsó villogót is mellékelnek az utánfutóhoz, amit a fogantyúhoz lehet rögzíteni.
A Hamax Avenida rendelkezik az EN 15918 és EN 1888 tanúsítványokkal. Előbbi a gyermekszállító kerékpáros utánfutók szerkezeti stabilitását, a rögzítő-mechanizmusokat, a fékrendszert, a láthatóságot, a biztonsági öveket és a menettulajdonságokat tartalmazza, míg az utóbbi a babakocsi üzemmódra vonatkozó elvárásokat (felborulás elleni védelem, éles szélek és beszorulás elleni védelem, stb.) fogalmazza meg. Ez a szabvány határozza meg többek közt a maximális 22 kg-os testsúlyt is az utasra vonatkozóan.
Ha otthon van is rá lehetőségünk, hogy tárolni tudjuk az utánfutót, autóban szállításkor szükségünk lehet rá, hogy összehajtsuk azt. Alapvetően nagyon egyszerű mozdulatokkal lehet szét-, illetve összeszerelni, a hátsó kerekek kivételéhez csak a rejtett gombot kell benyomnunk, illetve a felső merevítő szerkezetet is egy kallantyú elforgatásával tudjuk oldani. Ennek köszönhetően a 102x100x78 centiméteres dimenziókat 100x28x66 centiméteresre tudjuk csökkenteni, tehát függőlegesen jó 70 centit spórolhatunk és oldalanként is nyerünk még néhányat. Összeállított állapotban nem is volt egyértelmű, hogy miért jó az, ha a kerekeket az ütközéstől védő műanyag elemek felhajthatók, de szállítás közben ez abszolút értelmet nyert.
Első alkalommal a szétnyitásos műveletnél a felső vázszerkezet emeléséhez szükséges mozdulatsor nem volt teljesen triviális, de egy-két alkalom után erre is rá lehetett érezni.
A Hamax Avenida One úgy került hozzám, hogy előtte egyáltalán nem néztem utána, hogy mire is képes valójában, vagy hogy mennyibe kerül, de a vakteszt alapján nagyjából pont oda pozícionáltam, mint amit a Hamax ígér a saját termékéről. Sehol sem nyeklik, de mégcsak nem is nyaklik, korrekten megtervezett és kivitelezett, tartós eszközt kapunk a pénzünkért, ami a mostani kedvezményes ára mellett pláne jó vételnek számít.
De nem csak én gondolom ezt így, hiszen már 2018-ban is bezsebelt egy Red Dot Awards győzelmet.