Shimano kéziszótár Hír

(x)
2018/06/15
A-tól Z-ig enciklopédia Shimano termékekhez
Hirdetés

Shimano kéziszótár

Mi micsoda a Shimano termékkínálatában? Ha konkrét kifejezést keresel, kattints az ABC-s tartalomtárban a megfelelő betűre. 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

0-9

2-piece crankset – Két darabból álló hajtókar, melynél a hajtás felőli oldalon a hajtókar és a tengely egybe van integrálva. A megoldásnak köszönhetően a hajtómű merevebb és a tömege is kisebb – ráadásul szerelése is egyszerűbb lett.

2-way release – A Rapidfire Plus váltókarok továbbfejlesztett tulajdonsága: a pisztoly elsütéséhez hasonló "ravasz húzó" mozdulatok kétirányúvá váltak. A váltókarokkal válthatunk a hagyományos módon, vagy a kart a hüvelykujj nyomására is működtethetjük.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

C

Center Lock System – A tárcsafékek tárcsáinak hagyományos kerékagyra rögzítési módjától eltérően (6 darab Torx csavar), ennél a megoldásnál mind az agy, mind a tárcsa bordákkal kapcsolódik egymáshoz. A tárcsát egy zárógyűrű rögzíti a helyére. A rendszer segítségével gyorsabb a tárcsa installálása és cseréje, valamint a fékezés is hatékonyabb.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

D

D2 – Különleges, aerodinamikai szempontok alapján megtervezett felni. A legjobb hatékonysághoz a mérnökök nem csak szembeszélnél, hanem oldalirányú szélnél is tesztelték a kialakítást. A széles, mély gumiköpenyágy, valamint íves keresztmetszet révén a felni 0 és 15 fok közötti legyezési szög mellett jobban csökkentette a légellenállást, mint más, áramvonalasra tervezett abroncsok. Ezen tulajdonsága mellett kimagasló oldalirányú merevség és tartósság jellemzi.

Di2 (Digital Integrated Intelligence) – A Shimano elektronikus váltórendszerének gyűjtő jelölése. A mechanikus váltórendszerektől eltérően - ahol a fémbovdenszál húzásával vagy engedésével mozgattuk a váltót és váltottunk fokozatot -, a Di2 rendszereknél a váltáshoz szükséges váltó mozgást egy apró motor végzi el, ami a váltókartól egy elektromos kábelen keresztül érkező impulzus hatására lép működésbe.

Direct Mount – A hátsó váltó új, közvetlen rögzítési megoldása révén a Shadow RD és Shadow RD+ váltók jobban illeszkednek a szélesebb vázpapuccsal rendelkező, átütőtengelyes vázakhoz, és könnyebb hátsó kerék kiszerelést tesz lehetővé.

Dyna-SYS – A Shimano 10 sebességes, kifejezetten terepkerékpározásra tervezett váltórendszere, mely már a forradalmi, 10 sebességes kazettát használta. A kisebb különbségű áttételeknek köszönhetően a bringás sokkal könnyebben találta meg a számára szükséges fokozatot és ezáltal hatékonyabban tekerhetett. Ráadásul az addigi 8 illetve 9 fokozatok helyére bekerült plusz egy révén a váltások kisebb mozgást igényeltek, ezáltal még finomabbá vált. A 42 fogas legnagyobb lánckerék sokkal nagyobb áttételt nyújtott az addigi MegaRange-es fogaskoszorúkon megtalálhatóaknál, így még hatékonyabban lehetett tekerni felfelé a meredekebb részeken is. A jobb hajtáshatékonyság érdekében a középső, 32 fogszámú első lánctányér használatára lett optimalizálva.

Dyna-SYS 11 – A korábbi 10 sebességes, kifejezetten terepkerékpározásra tervezett váltórendszer 11 fokozatú változata. A plusz egy lánckerék révén még ideálisabb fokozat-tartomány kialakítására lett lehetőség. A Dyna-SYS 11 rendszer optimalizált tartományú fogaskerekeinek köszönhetően kevesebb első váltásra van szükségünk, miközben ugyanúgy megtaláljuk az ideális teljesítményt

Dual SIS – A hátsó váltókba épített SIS rendszer első váltókba való kiterjesztése.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

E

EZ Fire Plus – Ennél a váltókarnál két kart találunk a váltáshoz: egyet az alkatrész tetején a felváltásokhoz, és egyet alul, a lefele váltásokhoz. Természetesen pozícionált váltókar már ez is. A tetején elhelyezett fokozatkijelző a kezdő kerékpárosok számára könnyítette meg a váltást.

E-tube – Az elektromos Di2 váltórendszert, annak kiépítését és működését támogató rendszerplatform. Az e-tube közvetíti az interaktív jeleket és az elektronikus tápellátást. Nem rozsdásodó és nem nyúló, fagyálló anyagokból készül, így mindig üzemképes. Az e-tube lehetővé teszi az elektronikus alkatrészek testre szabását és beállítását, valamint a firmware frissítését Windows operációsrendszerről.

E-Thru Axle – A hagyományos, 9 mm-es gyorskioldós elsőtengely-rendszernél erősebb, merevebb megoldásra volt szükség a megnövekedett terepkerékpáros igénybevételekhez. A 15 mm-es átütőtengelyes rendszer ehhez kínál 15%-kal nagyobb torziós szilárdságot és 25%-kal nagyobb ellenállást a nyíróerőkkel szemben. Szerszámmentes szerelése megbízható és gyorsan működik. Létezik 8 mm-es változata a túra kerékagyakhoz és agydinamókhoz, valamint 12 mm-es hátsóagy-átütőtengely változata is.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

F

Firebolt – A Firebolt egy különleges kialakítású váltókar, melynél a rövid karelmozdulás gyorsabb váltásokat nyújt. A kisebb váltóegység pedig könnyebb felszerelhetőséget és elhelyezést biztosít.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

H

Hyperdrive – Az SG-X típusú lánckerekekbe integrált kialakítás, mely a HG lánc és a WideLink első váltó hatékonyabb összhangját hivatott segíteni. A külső és középső tányérok oldalába, a fogak alá illesztett fő- és másodlagos szemek, illetve a legbelső tányérba integrált vezető fog segítségével a rázósabb terepen is könnyebb és simább a váltás.

Hollowtech – Az üreges technológia révén a hajtókar súlya drasztikusan csökken, míg merevsége nő, melynek köszönhetően nem csak kerékpárunk súlya lesz kisebb, de a váltás is pontosabb.

HollowGlide – Ezen technológia révén a külső lánckerék üreges kialakítást kap, melynek köszönhetően a lánckerék merevsége nő, miközben a súlya csökken.

HG fogaskoszorú – A számítógép által tervezett HyperGlide lánckerék-rendszer speciális fogprofil kialakítása, illetve a láncfelszedő tüske alkalmazása javítja a váltás közbeni láncvezetést, és ezáltal gyors és hatékony váltást kapunk. A kifejezetten a 10 fokozatú terepkerékpár meghajtásrendszer számára kifejlesztett HG fogaskerekek túlfutás nélkül, gyorsan és közvetlenül vezetik a láncot a következő lánckerékre. Hagyományos hátsó lánckerekek használatakor a lánc felfuthat és túlszaladhat a fogakon, mielőtt végleg elhelyezkedne rajta.

HG-EV fogaskoszorú – A HG-EV 11-fokozatú fogaskoszorú biztosítja a 10-fokozatú rendszer tartósságát, miközben a kerékpározási ágnak megfelelően választhatunk szélesebb vagy szűkebb áttétel tartományt.

HG-X – Kifejezetten terepkerékpározásra és 10-fokozatú hajtáshoz tervezett lánc. A csökkentett tömeg ellenére kiemelkedően jó teljesítményre képes, miközben finom váltást biztosít. Határozott futásirányú, akadálymentesebb váltást elősegítő, különböző jobb- és bal oldali lapka kialakítással rendelkezik.

HG-X11 – A HG-X lánc speciálisan 11 sebességes fogaskoszorúhoz tervezett változata, mely határozott futásirányú, akadálymentesebb váltást elősegítő különböző jobb- és bal oldali lapka kialakítással rendelkezik.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

I

Instant Release – A kétlépcsős váltókar-rendszer (kattanás-kioldás) továbbfejlesztett változata, ahol a váltás már a kar benyomása során végbemegy, ez pedig a lehető leggyorsabb fokozatváltást eredményezi.

Ice Technology – Ez a technológia a tárcsafékek hatásfokát növelte meg, az azoknál jelentkező túlmelegedést csökkentve. A rendszer egy speciális tárcsából és fékbetétből áll. A háromrétegű tárcsa, a rozsdamentes acél – alumínium – rozsdamentes acél szendvicsszerkezetnek köszönhetően kiválóan vezeti el a hőt, és marad meg ezáltal a hatékonyabb fékezhetősége. Hasonló hőelvezetés lett beépítve a fékbetétekhez is – ahol az alumínium lemez külső felén még hűtőbordák is kialakításra kerültek a nagyobb hatékonyság érdekében. Összességében hosszabb fékbetét- és tárcsa élettartam, tartósabb fékerő, valamint kisebb zaj és súly lett az eredménye.

I-spec – A speciális kialakításnak köszönhetően a váltó- és fékkar egymásba integrálható, ezáltal megspóroljuk egy rögzítőbilincs súlyát és helyét. A cockpit letisztultabb, több hely marad a kezünknek.

I-spec II – Az első verzió tovább fejlesztett változata, extra keskeny fékkarbilinccsel a még nagyobb súlycsökkentéshez és nagyobb hely felszabadításhoz.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

M

MegaRange – A kerékpáros szokások illetve kerékpározók összetételének változásával a 8 illetve 9 sebességes fogaskoszorúknál felmerült az igény egy olyan fokozat létrehozására, mely az addigiaknál sokkal nagyobb áttételt kínált. A korábbi fogaskoszorúkon elérhető legnagyobb lánckerekek 28, 30 vagy 32 fogszámúak voltak, de megérkezett a MegaRange, mely már 34, 36 fogszámot kínált – ez hirtelen nagy ugrásként nyújtott extra áttételt.

Mega9 Drive Train – A 9 fokozatú fogaskoszorú hatékonyabb fokozat kiosztással.

Mega9 Lite – A különböző kerékméretekre optimalizált fogaskerék-kombinációk, melyek elősegítik minden méret esetében a legoptimálisabb fokozatok megtalálását. 26”-os kerekekhez 11-32T, 27,5”-osokhoz 11-34T és 29”-osokhoz 12-36T.

Multi Release – A korábbi váltókarok használata során az egyik váltásirányban gyorsabb volt a váltás, mint a másikban. A Multi Release azaz többirányú oldású váltókarokkal már egyszerre több fokozatot is lehetett váltani egy mozdulattal, így a lassabb irány felgyorsult  - csak hátsó váltónál.

M System – A kerékpárok kezdeti tömlőfékei nem voltak túl hatékonyak. A Shimano által kifejlesztett M System az abroncs/felni két oldalának nyomta neki a fékbetéteket, ezáltal nagyobb fékerőt nyújtva a rossz időjárási körülmények során is.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

O

One-way bleeding – Hidraulikus fékrendszerek gyorsabb, egyszerűbb, légmentes karbantartásához kifejlesztett rendszer, mely egyirányú olajfeltöltést enged csak, miközben megakadályozza a légbuborékok megrekedését és ezzel a fékhatás csökkenését – egyszerűbb és tisztább olajcserével.

Octalink – Kezdetben vala’ a négyszögkúp-tengely, aminek egyszerűsége egyben számos problémát is rejtett, mint a hajlékonyság és kis erőátviteli lehetőség. Ennek kiküszöbölésére a Shimano mérnökei kifejlesztették az OCTALINK tengelyt, mely nyolcfogú bordázatával a középcsapágy és a hajtókar között fokozza az egész szerelvény szilárdságát és merevségét.

OptiSlick – Hatékonyabb váltás, köszönhetően a bovdenház belsejében levő galván-bevonatnak, mely fokozza a korrózióálló tulajdonságot is.

Optbal – Az Optbal nem más, mint egy speciális küllőrendszer országúti kerékpárok hátsó kerekéhez. A hagyományos kerekeknél mind a hajtott és mind a nem hajtott oldalon ugyanannyi darabszámú küllő helyezkedik el, ami feszültségkülönbséget eredményezhet - ez 11-fokozatú váltórendszernél felerősödik, ami pedig küllőanya lazuláshoz, rosszabb esetben küllőszakadáshoz vezethet. Az Optbal 14 küllője a meghajtott oldalon és 7 küllője a nem hajtott oldalon helyezkedik el. Ez feszültség-kiegyenlítettséget eredményez, ami fokozza a kerék szilárdságát és merevségét, ezzel tartósabbá teszi a kereket.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

P

Press-Fit – A 68 illetve 73 mm széles váz-középházakba menettel rögzülő normál középcsapágyazásoktól eltérően a Press-Fit rendszerűeknél a váz középházának szélessége 86.5, 89.5 illetve 92 mm, ezáltal nagyobb alátámasztást ad a középtengely csapágyainak és nagyobb merevséget biztosítva a kerékpárosnak. Az ilyen rendszerű középcsapágyak préselve kerülnek be a vázakba – elnevezésük is erre utal.

Polimer-coated Cable – Különleges, súrlódáscsökkentő polimer bevonatú bovden. A mikroszkópikus bevonat csőként fedi be a fémszálakat, mely ezáltal könnyebben csúszik, és tovább tartja meg a zsírt. Ezeknek köszönhetően a váltásokhoz vagy fékezésekhez kisebb erő szükséges, a művelet érzete gyorsabb.

Rapidfire //Plus – Ezen váltókarokat trigger (lőfegyver ravasza) váltókaroknak is hívják, mivel úgy működik, mint egy fegyver ravasza. Tulajdonképpen a mutatóujjunknál levő kart váltáshoz a markolat fele húzzuk, mint a lőfegyver ravaszát. 1985-ben lett tovább fejlesztve, a Plus változatnál egyetlen mozdulattal akár 3 sebességi fokozat is váltható volt, ezáltal gyorsítva fel a váltást. Tulajdonképpen szinte változatlan formában a mai napig használják a terepkerékpárosok.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

R

Revoshift – A Shimano markolatváltója. A váltó palástját markolva, a motoroknál megszokott előre vagy hátra bukó csuklómozdulattal lehet fokozatot váltani. Kiváló kezdő kerékpárosok számára.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

S

ServoWave Action – A ServoWave hidraulikus fékkarok meghúzásakor, kis fékkar mozgással nagy fékbetét mozgást idézünk elő mindaddig, míg a fékbetétek tárcsát fognak. Amikor meg van a nyomáspont, az erőátvitel jellemzője megváltozik – erős, jól és könnyedén adagolható fékhatást kapunk.

SIS (Shimano Index System) – A ’80-as évek elején kifejlesztett pozícionált váltórendszer, mely szinte a mai napig változatlan módon működik. Váltókarba épített mechanizmus révén a váltókar pont annyi bovdent húzott, amennyi a hátsó váltónak szükséges volt a fokozatváltáshoz.

SLR (Shimano Linear Response) – 1986-ban került bemutatásra az új SHIMANO 105 család, és azon belül az új SLR fékrendszer, mely nagyobb fékerőt és jobb adagolhatóságot biztosított a kerékpárosnak.

SLR-EV – Az SLR országúti fékek hatékonyabb, nagyobb fékerővel rendelkező változata. A rövid karú fékkivitel két csapágy és egy görgő alkalmazásával nagyobb hatékonyságot nyújt a forgáspont területén, és kiemelkedő fékerőt és szabályzást biztosít.

SPD (Shimano Pedaling Dynamics) - Az „espédé" kifejezést sokan használják a patentpedálokra általánosságban (mint például terepjárókra a „dzsip”, vagy a zenelejátszókra a „vólkmen” kifejezéseket), pedig ez a rövidítés a Shimano Pedaling Dynamincs elnevezés rövidítése, ami a világ egyik legnagyobb kerékpáros alkatrészgyártója (Shimano) által 1990-ben bemutatott klipszmentes pedál fantázia neve. Bár nem ez volt az első ilyen jellegű fejlesztés a világon, a rendszer egyszerűsége és jól használhatósága révén robbanásszerűen elterjedt és napjainkra számos más gyártó is átvette. Ennek köszönheti nevének általánosítását. A pedál célja, hogy hatékonyabb pedálozást érjünk el, mivel a hagyományos pedálok esetében csak lefele tudjuk tolni a pedálokat, így a felfele ívelő részeken lábunkkal nem tudunk erőt átadni a guruláshoz. A patentpedál lényegében összeköti a cipőnket a pedállal, így ezen eddig holt szakaszokon is hatékonyak tudunk maradni, és még több erőt átadni a kerekekre. Működési elve, hogy a cipő talpára szerelt fém darab beakad a pedálon levő szerkezetbe, melyből lábfejünk enyhe elfordításával tudunk kilépni.

SPD-SL – A normál patentpedál-rendszer országúti kerékpár specifikusan továbbfejlesztett változata. Mivel az országúti kerékpározás során nagyobb, folyamatos és hatékony erőkifejtésre, stabilitásra van szükség, ezért az SPD-SL pedálrendszer széles dokkolófelületet, alacsony profilt kapott. Ezek által jobb a terhelés eloszlás és nagyobb a stabilitás, miközben rendkívül nagy terhelést adhat át. Professzionális versenyzők igényeit is kiszolgálja a rendszer!

STEPS (Shimano Total Electric Power System) – A STEPS a kerékpáralkatrész gyártó elektromos rásegítéses kerékpárokhoz, azaz pedelecekhez tervezett és készített hajtás-rendszere (motor, vezérlő). A tervezéskor főszempont a természetes pedálozási érzés biztosítása volt.

Shadow RD – A normál hátsó váltók nagy problémája volt az agresszívebb terepkerékpáros felhasználáskor, hogy szélességük révén túlságosan kinyúltak a váztól és ezáltal sérülékenyek voltak. A Shimano Shadow kialakítás révén a váltó 12 mm-rel keskenyebbé vált, és az új lánc-stabilizátor segítségével pedig a lánc kevesebbet csapódik a láncvillához, ezáltal csendesebb a használata.

Shadow RD+ – A Shadow kialakítású hátsó váltók stabilizátorral kiegészített változata. A manuálisan be- illetve kikapcsolható váltókanál rögzítő hatására sokkal simább láncfutást kapunk extrém rázós terepen.

Shimano Click’r – Patentpedál-rendszer azoknak, akik most ismerkednek ezen rendszerekkel, vagy a lazább rögzítést kedvelik. A Click’r patentpedál a hagyományos platform pedálnál sokkal hatékonyabb pedálozást kínál, miközben az SPD patentpedálok rögzítési erejéhez képest nagyjából 60%-kal kisebb erővel rögzíti a lábunkat. A belépést önbeálló rögzítőkeret könnyíti meg, a véletlen kioldást kiküszöbölték és kisebb szögben elég elcsavarni a lábunkat a kioldáshoz, így gyorsabban szabadulhatunk.

Side Swing – Az elülső váltó feje horizontálisan mozog, ellentétben a korábbi, vertikálisan mozgó váltóktól. Ez a fajta mozgás még a nagyobb hátsó lánctányérok esetében is csendesebb egységet és hatékonyabb váltást eredményez.

SIL-TEC – Speciális láncbevonat, melynek köszönhetően egy normál lánchoz képest drasztikusan kisebb gördülési ellenállása és hangja van, miközben az élettartama növekedik.

Syncronized Shifting – Az elektromos váltók és váltórendszerekben rejlő egyik legnagyobb lehetőség, a két váltó egy váltókarral vezérlése. Az első váltó leolvassa a hátsó váltó pozícióját, és automatikusan hajtja végre az első váltást. Javítja a hatékonyságot azzal, hogy mindig az ideális áttételeket állítja be, miközben a kerékpárosnak egyáltalán nem kell a váltásra figyelnie. Akár programozható is a váltási térkép, így a kerékpáros választhatja meg, hogy milyen váltási műveletek kövessék egymást.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

T

Top Swing – A magyar szlengben felülhúzós váltónak is hívják, mivel az első váltó láncmozgató feje a bilincshez képest fentebb helyezkedik el. A rövidebb kar révén a váltó merevebb és ezáltal precízebb váltásra képes.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 

W

Wide Link – A hátsó váltó széles forgáspontjai megnövelik a merevséget és az erőt. A Dura-Ace, Ultegra és 105 szetteknél a hátsó- és első váltók forgáspontjai szélesebbek, hogy még pontosabb váltást eredményezzenek.

Wide Flange – A kerekek nagyobb oldalirányú és torziós szilárdságához meg lett növelve a küllőperemek távolsága. Az aszimmetrikus felnivel fűzve ezen agyakat a hajtott oldalon csökken a küllők kilépési szöge, egyúttal növekszik az oldalirányú szilárdság, és mindkét oldalon hasonló küllőfeszesség biztosítható.

 

Hirdetés