Menü

2018.08.07.     Hozzászólás 0

Platform pedál még soha nem volt ilyen jó - MAGPED

Pedál, ami egyszerre klipszes és platform, ugyanakkor se nem klipszes és se nem platform...


A kerékpárosokat több dolog osztja meg, ezek közül az egyik a pedál. Két nagy főcsoportra válik szét a bringás közösség: a platform- avagy sima-, valamint a klipszes-, vagy ahogy a köznyelvben nevezik, espédé pedálokat használókra. Mindkét fajta pedálnak meg van a maga előnye és hátránya, melyekre a használója esküszik.

A platform pedálok különböző kiviteleit előszeretettel használják mind az extrém stílusú bringások, mind a városi közlekedők. Nagy előnyük, és egyben a másik csoportba tartozókhoz képest nagy hátrányuk, hogy a lábunk nincs szoros kötésben a pedállal, így azt könnyedén bármikor és bármerre el tudjuk mozdítani. Ám a klipszes változatok nyújtotta szoros kötés magában foglalja a sokkal hatékonyabb pedálozás lehetőségét – hiszen a pedálunkat ebben az esetben már nem csak nyomni tudjuk, de húzni is! Ezt a kötés viszont sokan nem szeretik, pont ezen kötöttség miatt...

Így vagyok ezzel én is. Immáron több mint 20 éve, hogy elkezdtem montizni. Még eme újkeletű őrület első hullámával együtt pattantam nyeregbe, és természetesen én is úgy akartam tekerni, mint a profik. Azok pedig klipszes pedállal gurultak. Sajnos az első két hét barátkozás során annyit estem-keltem, hogy hamar rájöttem, nem vagyunk egymáshoz valók. Számomra fontos, főleg extrémebb terepeken, hogy a lábfejem könnyen és bármerre tudjon mozogni a pedálon.

 

Ám most itt egy különleges pedál, ami sem nem klipszes, sem nem platform, ám ugyanakkor egyszerre klipszes és platform. Hogy lehet ez? Nos, íme a MAGPED, mely mágneses pedál.

 

Magped mágneses pedál

További képekért kattints...

 

Mágnesnek áll a világ

Az osztrák MAGPED cég közösségi finanszírozási kampányban indította világmeghódító útjára pedálját. A szükséges tőke összekalapozását követően jöhetett a gyártás és a késztermék.

A pedáltest CNC-zett alumíniumból készült, melybe apró, önmagukban is kellően hatékony és cserélhető acél tüskék kerültek. A strapabíró cromo tengely 3 tömített iparicsapágyban forog. Eddig egy átlagos platform pedál leírás... Ám a pedál egyik oldalán ott van egy neodímium mágnes.

A neodímium mágnesek a ritkaföldfém alapú mágnesek közé tartoznak, és minden eddigi ismert mágnes-típus koercitív erejét (azt a térerősséget, amely az anyagban a mágneses indukciót nullára csökkenti, koercitív erőnek nevezzük) és energiaszorzatát meghaladja. Hatalmas energiájuk, valamint ebből eredő méretcsökkentési lehetőségből eredően a 80-as évek közepén kezdték el ipari célokra felhasználni az ilyen mágneseket. 80 °C fokig terhelhető, így a pedálban való felhasználásra kiváló tulajdonságokkal rendelkezik.

A mágnesek alá került egy-egy elasztomer is, melyek csillapítják a dokkolás erejét és a rázkódásokat, valamint összesen 4°-nyi csavarodást engednek a mágneseknek.

 

Menet közben

Mit szépítsek? Bitang jó! Egyszerűen amióta felkerült tesztelésre a MAGPED a lovamra, egyszer nem jutott eszembe lecserélni a korábbira... Tart, de még sem érzem lekötve a lábam. Van kellő húzóerő, de bármikor lazán kilépek belőle bármerre. Na de ne szaladjunk ennyire előre.

 

Magped-teszt_DSC_3557_k.jpg Forrás: Paraferee - Mozgasvilag

További képekért kattints...

 

A MAGPED igényes papírdobozban érkezik, benne lapulnak a pedálok – mindkettőre előre felszerelve a két mágnes. A dobozban találunk még egy pár fémlemezt a cipőnkhöz, egy pár műanyag lemezt a fémlapok alá, valamint egy rövidebb és egy hosszabb pár csavart. A pedál installálása pont ugyanúgy történik, mint bármelyik másik pedálé, így ezzel a részével pillanatok alatt készen vagyunk. A cipőbe pedig a fémlemezt kell becsavarozni a klipsz helyére. A lemeznek úgy kell elhelyezkednie, mint a klipsznek – a talp nyomáspontja alatt. Cipőtípustól függően, a pedál mellé csatolt vékony műanyag lappal emelhetünk a fémlapon, ha esetleg alaphelyzetben nem érné el a mágnest – mint ahogy az én enduro cipőmnél.

Ha helyén a lemez és a pedál, jöhet a bringázás! Mivel a pedálnak csak egyik oldalán, ott is asszimetrikusan helyezkedik el a mágnes, alaphelyzetben azok függőlegesen állnak. Első pár alkalommal emiatt keresni kellett a „belépő” felületet, de hamar ráéreztem, hogy a gyors „becsatoláshoz” csak a pedál mögül kell előre mozgatni a lábfejünk és vele a pedált előre dönteni. Így a mágnes felülre kerül, és már fémes kattanással jelzi is nekünk, ha megtalálta a fémlapot a talpunkon.

A MAGPED gyári adata szerint a mágnesek 15 kilogrammos húzóerővel rendelkeznek, ez kellő erőt nyújt, hogy egy keményebb mászásnál is pedálhúzással segítsük a feljutásunkat. Plusz extra tartást ad a lábunknak, még a nagyon rázós terepeken is, miközben egy pillanatig sem éreztem úgy, hogy meg lenne kötve a lábfejem mozgása.

Külön tetszett, hogy nem kell feltétlen pontosan a mágnesre lépni a lábfej biztosításához. A húzóerő persze amikor csak részben fedi a cipőnk talpába helyezett lemez a mágnest már töredéke a teljes „csatlakozáskor” érezhetőhöz képest, de tartani ilyenkor is elégségesen tart.

Ugrások közben és rázósabb terepen pedig a mágnesnek köszönhetően meg volt a kellő ragaszkodás ahhoz, hogy platform pedáltól nem várt módon együtt éljek a géppel. Mégis ezek ellenére a lábfejem szabadságérzete nem csorbult, és bármilyen irányba „ki tudom rántani” a kötésből.

 

És mi van akkor, ha épp nem a klipszes cipőnkben indulnánk tekerni?

Semmi... Mármint pont ugyan úgy tudjuk használni, mint a normál platform pedálokat! A nagy felületű, tüskékkel ellátott pedálon jól kapaszkodik a normál flat-cipő.

Bár a mágnes hallatán és láttán egyből az ólom-nehéz kifejezés kerülgette a számat, a mérlegre helyezve a Magped meglepetést okozott. Súlyban az egyik számomra eddig etalonnak számító, extrém felhasználásra tervezett platform pedálénál könnyebb a 474 grammjával (Shimano Saint: 495 gramm - a tömeg egy párra értendő - a Szerk.).

 

 

Összességében

A MAGPED pedál sem nem klipszes- és nem platform pedál, ugyanakkor egyszerre klipszes- és platform pedál is. Tulajdonságai és működése révén valahol a két pedál típus közé helyezhető el. Azoknak ajánlanám, akik nem tudtak megbarátkozni a klipszes pedálokkal, de a platform pedálok kínálta tapadásnál többre vágynak. Mivel egyoldalas, verseny szituációban nem biztos, élménybringázáskor viszont teljes mértékben megállja a helyét! Nálam annyira bejött az érzés, hogy ez a pedál most szépen fennmarad a paripámon...

 

Olvass többet a témáról: teszt, pedál, magped

Ajánló