- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Gepida Ruga
A hazai gyártó egy újabb modellje érkezett hozzám tesztre. Így, az elmúlt néhány év alatt, a divathóbortból hirtelen a mountain bike sport meghatározó szegmensévé kinőtt 29”-os kerék méret, már a Gepida családban is megtalálható. Ugyan egyelőre még csak egyedüli modellként, de itt a Ruga.
Bizony - be kell valljam - már ránézésre belopta magát a szívembe. A hidroform csövekből összehegesztett váz, az egyedi, saját matricás alkatrészek (kormány, kormányszár, markolat, teleszkópvilla, felnik, nyeregcső) alkotta fehér – fekete - meggypiros összkép nagyon csábító. Ráadásul a csajoknak is nagyon bejött.
Belbecs
No persze nem minden a külcsín. Így hát, amikor egész közel kerülünk hozzá, nyeregbe pattanunk és jöhet a puding próbája. A kilométereket gyűjtögetve a Rugában egy kellemesen merev kerékpárra lelünk. A geometriája sportos, nekem személy szerint kicsit meredek fejcsővel. Ez persze nem hátrány vagy hiba. Egyszerűen a tervezésekor inkább a tekerősebb műfajhoz keresték a szögeket, mint a vadulósabbra. A fejcső hatalmas, a tám- és láncvillák szögletesek és méretesek a kellő merevség érdekében. Elöl bőven, hátul ehhez a gumi mérethez és típushoz (Schwalbe Rapid Rob 29×2.2”) elégséges. Bár a Rapid Robnak nincsenek hatalmas bütykei, már így is rendesen pakolta fel a tám- és láncvilla összekötőkre az anyagot. Tetszetős és praktikus a váz nyeregcsövének előre nyíló felvágása, így a koszt, sarat nem toljuk bele. Az első- és hátsó-váltók kábelezése a felsőcsőben rejtve futnak, ami pozitív, viszont picit ront a képen a hátsó fék vezetékének külső elvezetése. Ha már az előbbi kettőt elvezették belül, mehetett volna a fékcső is ott.
Galériához klikk a képre!
Alkatrészei az árának megfelelő kategóriákból kerültek ki. Ma már ennyiért ildomos hidraulikus tárcsafékeket kapni, és ez rendjén is van a Rugán is. Az Avid Elixir hidraulikus fékjei teszik a dolguk, vagyis a kellőpillanatban lelassítanak és megfognak. Elöl 180, hátul 160 mm-es tárcsák 70-80 kg-os kerékpárosig ideális, de e felett már ajánlott hátra is nagyobb tárcsát rakatni. A Suntour villa ezen ár-kategóriához mérten jól teszi a dolgát. 100 mm rugóútja a nagy kerékkel párosítva elégséges komfortot ad. Egyedül a lock out karral nem tudtam megbékélni, mely elforgatásához elég nagy erő kellett. A váltók nem túl határozottan működnek, de valószínűleg maximum hobbi szinten állunk vele versenyek rajtjához, így ezzel ezen a szinten nincs gond. Pont azt kapjuk, amit az Alivio és Deore alkatrészektől elvárhatunk.
Összességében, a kétszázezres vételárát is figyelembe véve, a Gepida Ruga egy jó vétel lehet azok számára, akik a nagy kerekűek világába keresnek egy társat jó ár-érték arányban, hobbi felhasználásra.
Kényelem: nyereg, kormány, geometria
1. Fotel de luxe
2. Tökéletes kompromisszum
3. Fapados
Súly:
1. Pehelysúlyú versenyző
2. Középsúlyú versenyző
3. Nehézsúlyú cirkáló
Felszereltség (használhatóság/praktikusság):
1. Fullos
2. Ennél jobb nem kell
3. Ez most mi?
Felszereltség (ár/érték):
1. Bolondoknak is
2. Na ennyit megér
3. Ennyit nem ér
Felszereltség (alkalmasság):
1. profi
2. félprofi
3. hétvégi harcos
Dizájn faktor:
1. Szerelem első látásra
2. Egyéjszakás kaland
3. A szépség belülről fakad
Ár/öröm faktorral
1. kis vigyor
2. nagy vigyor
3. ultra nagy vigyor
Azok a bizonyos száraz tények
Váz: GEPIDA HYDROFORMING - 6061 ALLOY
Villa: SUNTOUR XCM 29
Kormánycsapágy: NECO INTEGRATED A-HEAD
Kormány: GEPIDA ALLOY 600 MM
Kormányfej: GEPIDA ALLOY 90MM
Hajtómű: SHIMANO ALIVIO FCM-430 175 MM
Középcsapágy: SHIMANO BBES-25 MONOBLOCK
Első váltó: SHIMANO ALIVIO
Hátsó váltó: SHIMANO DEORE 9S
Váltókar: SHIMANO ALIVIO 9S
Fék: AVID ELIXIR 1 HIDRAULIC DISC BRAKE
Fék kar: AVID ELIXIR 1 HIDRAULIC DISC BRAKE
Agy: GEPIDA ALLOY, DISC, 36H
Küllő: MACH STAINLESS
Felnik: RODI EXCALIBUR XC DISC 29 36H
Külső gumi: SCHWALBE RAPID ROB 29X2.2
Nyereg: SELLE ROYAL 8014 MACH
Nyeregcső: GEPIDA ALLOY 31.6X400 MM
Váz méretek: 15” 17” 19”
Súly: 13.6 kg
Klikk Gepida Ruga bővebb infók, stb.
Topeak DeFender XC11-29ER
Ez a hangzatos és hosszú név a neves és már igen sok nívós díjjal jutalmazott cég, a Topeak egy péklapát méretű sárvédőjét takarja. Persze az extra méret még nem elég, hogy földre rogyva hajolgassunk előtte, hisz ez nem az a szakma.
A DeFender nagyszerűsége univerzalitásában rejlik. Az egypontos rögzítési rendszerek (a sárvédő egy bilinccsel rögzül a nyeregcsőhöz) két hiba lehetőségét/bosszúság forrását ügyesen megoldották. De mi is ez a két dolog?
Az első, hogy bizony ma már annyi féle nyeregcső átmérővel dolgoznak a kerékpárgyártók, mint fűszál a réten. Így a rögzítő bilincsnek ezeket valahogy át kell hidalnia, különben állunk a vas mellett, kezünkben a maximális sárvédő teljesítménnyel rendelkező cuccal, de sehogy sem megy fel a helyére. Topeak-nél ezt ügyesen oldották meg. A két részbe nyitható bilincs csuklója három pozícióba állítható/tágítható, így 25.4mm-től egészen 34.9mm-ig (azaz a túlnyomórészt elterjedt szabványos méretekhez) bármilyen nyeregcsőhöz fel tudjuk rakni. A bilincs belseje gumírozott, így nem karcolja meg a csövet, plussz stabilabb fogást nyújt.
Galériához klikk a képre!
A másik probléma lehet ezzel a felfogatási rendszerrel, ha annyira gyenge/instabil az egész sárvédő, hogy menetközben folyamatosan mozog, így szinte semmit nem véd. A DeFender viszont masszív. Minimális kilengése van a hatalmas lapátnak, de mérete ezt is kompenzálja.
No persze a nyeregcsőre rögzítéssel még nem vagyunk kész. Ahány geometria, annyi szögben álló nyeregcső. Így jó, ha a sárvédőnk szögét is tudjuk állítani. Itt egy 3mm-es imbuszkulccsal tudjuk ezt elvégezni.
A DeFender súlya mindösszesen csak 220 gramm. Ennél fogva meg merem kockáztatni, hogy hobbi, és még komolyabb amatőr szinten is egy maratonra is ideális társ lehet, hogy a célban ne cipeljünk a hátunkon egy talicska földet… A 8990 Ft-os ára pedig csak alátámasztja döntésünk helyességét, ha ezt választjuk.