Mire figyeljek használt kerékpár vásárlásakor?

Mire figyeljek használt kerékpár vásárlásakor?

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2021/11/22
Ne ülj fel a szopórollerre! Segítünk elkerülni!
Hirdetés

Háromféle esetben érdemes használt bringát venni. Ha nincsen pénzünk újra, ha valami nagyon komolyat szeretnénk elérhető árban, vagy ha kell valami csótány a városba amit már ellopni sem érdemes.

Használt kerékpár vásárlás alapok

Azt talán mindenki tudja, hogy használt autót venni nem egyszerű dolog, annyi alkatrészből állnak. Bringánál ez talán kicsit könnyebb, de azért sok-sok buktatója van, és nem árt mélyebben érteni a kerékpárokhoz. Ez utóbbiban szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, ha nincsen a közelben olyan barát akit magaddal tudnál vinni vásárláskor, és aki valóban keni-vágja a témát.

Előzetes felmérés fotó alapján

Még mielőtt a technikai dolgokba belevágnánk, érdemes már a netes fotók alapján megnézni a kerékpárt, mivel ahogy le van fényképezve, és ahogy a képeken kinéz, az általában már az eladó igényességére is utal. A bringa be van támasztva a fészerbe? Tele van minden kacattal mint a lomisoknál a háttér? Full koszosan, sarasan, rozsdásan van lefényképezve? Akkor élőben sem lesz csalódásmentes ebben biztos lehetsz! Ha valaki arra nem veszi a fáradtságot, hogy lemossa, letakarítsa a bringát, és valami szebb környezetben fotózza le, lehetőleg több oldalról, sok képpel, akkor vajon mennyire volt igénye a karbantartásra?

Mire figyeljek használt kerékpár vásárlásakor?-1
Nem a legtökéletesebb tárolás...
Mire figyeljek használt kerékpár vásárlásakor?-1
Forrás: Emilia Cogen

A legfontosabb a váz

Minden kerékpár legdrágább része a váz, így vásárlás előtt ezzel kell kezdeni a helyszíni átvizsgálást. Ahogy már említettük, ha full koszos a bringa, akkor érdemesebb tovább állni, mert lesz ott más gond is. Ha viszont tiszta, akkor vegyük a fáradtságot és milliméterről milliméterre nézzük át az összes csövet és az összes hegesztési varratot. Keressünk horpadásokat, repedéseket, hibákat. Nem gyakori, de ha mégis találnánk, akkor jobb inkább odébbállni, mert nincsen sem röntgen szemünk, sem anyagmérnökök nem vagyunk, hogy megállapíthassuk az a horpadás statikailag számít-e, vagy sem. Repedés esetén pedig szólaljon meg a vészcsengő! Ne higgy a „tudok egy jó hegesztőt, majd megvarrja, elvégre fémből van” mondatoknak. Karbon váz esetében még nehezebb a repedéseket észrevenni, sőt sajnos ha nem is jól, de nyom nélkül „javíthatóak”, de ezt sem ajánljuk senkinek.

Mire figyeljek használt kerékpár vásárlásakor?-2
Mire figyeljek használt kerékpár vásárlásakor?-2

Teleszkóp forgáspont

Hátul is teleszkópot tartalmazó váznál a forgáspontokra is figyelmet kell fordítani. Rángassuk, mozgassuk meg oldalirányba a himbát, rugóstagot, lánc és támvillákat, hogy nem érzünk-e kotyogást. Én nem vennék úgy fullyt, hogy nem tudom kivenni a rugóstagot, és előfeszítés mentesen megmozgatni a hátulját. Sok mindent elárul. A rugóstag (és ez az első telóra is vonatkozik) becsúszószárán ne legyen sérülés, kopás, túl sok olaj. Minden funkciója működjön, ezt próbáld is ki! Előfeszítés, visszaút csillapítás, lockout, esetleg kis és nagysebességű kompresszió csillapítás. De tudod egyáltalán mikor mit kell érezni ha működik és ha nem? Nyilván a forgáspont csapágyak cserélhetőek, de néha fel lehet ülni arra a bizonyos rollerre, mert vannak csapágyszettek amik nem szabvány csapágyméretűek ezért heroin árban adják őket, vagy éppen már nem is kaphatóak ha 4-5 évnél régebbi modellről van szó. Ezért fully esetében már jó előre nézz utána hogy milyen csapágykészlettel szerelik, az kapható-e és ha igen akkor mennyiért.

A hajtás vizsgálata

A vázat rendben találtad? Még nem nyugodhatsz meg, mert jön a hajtás vizsgálata. Ehhez a legolcsóbb megoldás a láncnyúlásmérő használata, ami egy alig ezer forintos eszköz, viszont meg tudod nézni a segítségével, hogy mennyire van elhasználódva a lánc. 0.5 mm-nél még okés, 0.75-nél felkészülhetsz a cseréjére, 1 mm fölött pedig sajnos rossz hírem van, nem csak a lánc lesz csereérett, hanem a lánckeréksor, de lehet még az első lánctányérok is. Egy többszázezres gépen ez még lehet nem jelent gazdasági totálkárt, de egy olcsóbb bringa árát simán elvihetik az alkatrészek és a szervizdíj. Persze lehet már kopott a hajtás, de a fifikás tulaj felrak egy új láncot hogy azt hidd minden rendben van.

Próbakör

Érdemes menni egy kört amúgy is a bringával, és akkor érezni fogod, főleg hátul a legkisebb lánckerekeken, hogy „mákos” a lánc, helyezkedik, nem siklik szépen, esetleg a legkisebben ugrál is. Egyedül úgysem szabad vásárolni menni, ha pedig van segítséged, akkor fel kell ülni a bringára, elől a legnagyobb lánckerékre, majd a középsőre rakni a láncot, és álló helyzetben terhelni a pedált, így ha kopott a rendszer, akkor a lánc meg fog emelkedni a hajtómű lánckerekén mivel meg van nyúlva, sőt extrém esetben még át is tudsz látni a lánc és a fogak alsó íve között. Ilyenkor jobb elsétálni, vagy pontosan ismerni az ár/érték arányokat.

Kerekek ellenőrzése

Ha a váz és a hajtás tökéletes, akkor már kezd jó irányba menni a biznisz, jöjjenek a kerekek. Emeld meg az elejét és a hátulját, pörgesd meg a kerekeket és nézd meg van-e benne nyolcas vagy függőleges irányú ütés (tojás). Amennyiben nyolcast érzékelsz, nézd meg, lehet csak a gumi kóvályog. Tedd az ujjad óvatosan forgatás közben a felnihez mintha centrírozó állvány lenne, és érezni fogod ha oldalirányban üt. Persze ha nem nagy mértékű az ütés, akkor simán javítható, volt már erről is videónk, de a szervizek is könnyedén centrírozzák. A gumik állapotát is érdemes megnézni, de ha tényleg nem valami fapados csótányt veszünk, akkor majdnem mindegy, egy gumicsere nem egy őrült összeg a kerékpár árához képest, belsőt például mindig érdemes cserélni vásárlás után. Az agyak belsejébe ugyan nem látunk sajnos bele megbontás nélkül, de mozgassuk meg oldalirányba a kereket nem kotyog-e. Igen? Akkor ellenőrizd a gyorszárak meg vannak-e húzva rendesen, mert a gyorszár előfeszítése hatással van a kerékcsapágyak előfeszítésére is!

Kormány, villa, kormánycsapágy

Eddig minden csekkolt része okés volt a bringának? Egyre közelebb jársz ahhoz, hogy határozott IGEN-t lehessen mondani a vételre. Jöhet az eleje a gépnek. Kormány, villa, kormánycsapágy. Lépj át a vázon, fogd meg a kormányt, húzd be az elsőféket, és mozgasd meg előre-hátra a bicajt. Ha kottyanást érzel, akkor a jobb kezeddel kezd el kizárni hogy mi lehet. Tedd a kezed a kormánycsapágyra felül majd alul. Ott érzed a kottyanást? Nem? Teleszkópos villával van szerelve? Akkor tedd a kezed a becsúszószár és lábak találkozásához. Ott kotyog? Sajnos az olcsó rugós villák becsúszó perselye még újonnan sem a legjobb, később simán kotyogni kezdenek, és sajnos csak persely cserével javíthatóak, ugyan nem túl drágán. A drágább levegős villáknál már nem jelent jól ha innen zajok jönnek, az zsebbenyúlósabb lesz. Már a hátsó rugóstagos résznél említettük, hogy a villa működését is le kell ellenőrizni, főleg komolyabb modelleknél, mert akár százezres javításba is bele lehet futni nagyobb gond esetén.

A fékek, váltó vizsgálata

Végül jöjjön a menetpróba közben a fékek, váltók ellenőrzése. Váltsunk végig minden sebességi fokozatot, pontosnak kell lennie. Amennyiben nem az, vizsgáljuk meg a váltófül és a váltó épségét. A már említett lánckopás nyomait is csekkoljuk, és próbáljuk ki a fékeket! A fékhatás legyen megfelelő, a fékkarok ne a kormányon fogjanak mert akkor vélhetően betétcsere elé nézel. Tárcsaféknél ne legyen olajszivárgás sehol, hagyományos bowdenes féknél épek legyenek a bowdenházak, ne legyen kiszálasodva a bowden. Ok ez utóbbiak olcsón javíthatóak, csak akkor számolj vele.

Adásvételi!

Nem mellékesen pedig nézd meg, egyáltalán kényelmes-e neked a bringa, és megfelelő méret-e, mert sokszor a megadott vázméretről ez még nem lesz egyértelmű. Ahogy láthatod, nagyon sok mindenen múlik a használt kerékpár megbízhatósága, de hiba vagy hibák jelenléte sem feltétlenül jelenti azt, hogy ott kell hagyni, csak ismerni kell a piaci árakat, az alkatrészek árait, a szervizdíjakat ha te magad nem tudod megjavítani, és objektív szempontok szerint dönteni. Ne vegyünk ránézésre, „szerelemből” kerékpárt mert nagyon rá lehet fázni. Végül de nem utolsó sorban pedig mindig írjunk szabályos adásvételi szerződést az eladóval, leellenőrizve az adatokat, nehogy később nekünk kelljen a rendőrségre járni.

Kezdőkép:  on VisualHunt

Hirdetés