- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Spoiler: Hogy tényleg kényelmes legyen.
Az 1960-as évek óta nem történt jelentős változás a kerékpárnyergek technológiájában, a legtöbb modell egy szabványosított elv szerint működik: sínek - nyereghéj - párnázás - huzat. Ennek a konstrukciónak az a hátránya, hogy a nyereghéj kettős szerepet tölt be: viseli a kerékpáros terhelését, és egyúttal az üléshéj is, mivel a párnázat alszerkezete. Ez merev üléshéjat eredményez, ami korlátozza az üléskomfortot.
2011-ben, amikor az Ergon megalkotta az első nyergét, a kutatócsoport úgy döntött, hogy erre a szempontra összpontosít. Ez vezetett a forradalmi, ergonomikus maggal rendelkező TwinShell technológia kifejlesztéséhez. A két héj egymástól elszigetelten, szendvicsszerkezetben működik, amelyet a BASF által kifejlesztett Infinergy® expandált hőre lágyuló poliuretánból (E-TPU) készült nagy teljesítményű elasztomer csillapító tart lebegő helyzetben. Az alsó, tartó héj teherhordó funkciót lát el, míg a felső, rugalmas üléshéj a párnázatot támasztja alá. Ez a tervezési elv nemcsak a kényelmet, hanem a pedálozás ergonómiáját is növeli. Az üléshéj és a tartóhéj különválasztásának eredményeként a nyereg minden irányban követi a természetes pedálozási mozgásokat. A prémium Ergon nyergek magjai Infinergy® anyagból készülnek. Ez az innovatív anyag új mércét állít fel a csillapítás és a rugózás tekintetében a több ezer könnyű és rendkívül rugalmas habrészecskének köszönhetően. A nagyfokú rugalmasság optimalizálja a nyomáscsillapítást az ülés területén. Amint a nyomásimpulzus elmúlt, a hab visszarugózik a régi formájába. Az anyag ezt a tulajdonságát még folyamatos terhelés mellett is megőrzi.
A Terry márka az Ergon testvérmárkája, jó ár/érték arányú termékeiről ismert. A Handmade by Terry nyergei előállításánál kézzel applikálják a nyereghéjat a párnázásra. Bár kisebb befektetést igényló nyergekről van szó, fejlesztésekben ők sem szenvednek hiányt: innovatív PU és EVA habokat, német gyártású rezgéscsillapítókat használnak a megfelelő kényelem érdekében.
Kerékpározás közben a testsúly nagy része a viszonylag kis nyeregfelületre nehezedik. Az ülőfelület a test egyik legérzékenyebb területe. Ez a helyzet gyakran vezet kellemetlen érzéshez, zsibbadáshoz és nyeregproblémákhoz kerékpározás közben.
A fenéken található a nyomásérzékeny gát-, és a nemi szervek területe. Ha a kerékpáros súlya nem egyenletesen oszlik el a fenék érzéketlen pontjain, a felmerülő nyomáspontok fokozott üléspanaszokhoz vezethetnek. A medence és a nyereg között összenyomott idegek zsibbadáshoz és kellemetlen érzéshez vezetnek.
A testsúly nyeregre gyakorolt egészséges nyomáseloszlásához az ülőcsont távolságának és a törzs dőlésszögének harmonizálnia kell egymással. Ugyanilyen fontos a megfelelő nyeregszélesség, hogy elegendő érintkezési felületet biztosítson a súlyelosztáshoz, és a comb még szabadon mozoghasson. A gát és a nemi szervek területén - ahol az idegek és a vérerek futnak - nem lehet nagy nyomás. A tehermentesítő csatornák (azok a vágatok a nyergen – a szerk.) megfelelnek ennek az igénynek, és eloszlatják a nyomást a nyomáspontokról.
A nők lényegesen lazábbak a medence területén, mint a férfiak. Ennek köszönhető, hogy nyeregben ülve a medencéjük gyakran előrébb billen. A nőkhöz képest a férfi medence kevésbé laza, ami azt jelenti, hogy a férfi bringások jobban felegyenesedve ülnek a nyeregben, és ez nagyobb terhelést jelent az ülőcsontokra. Ez lehetővé teszi, hogy a nyereg elülső és hátsó része közötti átmeneti zóna keskenyebb (Y-alakú) legyen, így nagyobb pedálozási hely jön létre.
A megoldás: Nemspecifikus enyhítő felületek a zsibbadás és fájdalom ellen
Ergon Women sorozat: Az előrefelé pozícionált tehermentesítő csatornának és a nyereg széles szárnyainak (V alakú) köszönhetően a nyomás hatékonyan átkerül az ülőcsont területére. A férfi nyergeknél az a feladat, hogy a nyomás ne érje a gát területét, és a terhelést az ülőcsontokra és a szeméremív egyes részeire terjessze.
Az Ergon kínálatában jelenleg 39 különböző nyereg található. A férfi-női változaton kívül 4 különböző típusba sorolja a nyergeket: MTB, outi és gravel, túra/város/fitness és e-bike.
A különböző kategóriájú nyergek általában a következőkben különböznek:
-szélesség
-tehermentesítő csatornák mérete és megléte
-párnázottság
-forma
-felhasznált anyagok, technológiák
Azon „szerencsések” egyike vagyok, akinek hamar elzsibbad a kényes területe. Nyeregválasztáskor nekem ezért, ez az elsődleges szempont. Napi szinten kerékpározok munkába, alkalmanként hosszabb mtb, gravel túrákra is el szoktam menni. Munkahelyi ártalom, hogy sok kerékpárt kell kipróbálnom tesztelnem és általánosságban elmondhatom, hogy a gyártók a nyergekre figyelnek legkevésbé. Előszeretettel raknak „bennragadt” vagy bármilyen más okból mennyiségben elérhető alapnyergeket, amúgy igen magasra pozícionált, drága bringákra.
Természetesen meg tudom magyarázni, a nyereg az, amit legkönnyebb lecserélni egy kerékpáron.
A legtöbb minőségi nyeregmárka ma már fenékméréssel kezdi a megfelelő nyeregválasztási folyamatot. Az ilyen folyamat alapja, hogy megmérik az ülőcsont távolságodat és az alapján javasolnak nyerget. Ha ez nem lehetséges, akkor online nyeregválasztási ajánlóban, más testi adottságaid (magasság, súly, csípőméret) alapján ajánlanak nyerget.
Ergon nyeregválasztó
Nincs különböző méret, nincs női-férfi változat? Valószínűleg nem jó irányba keresgélsz…
Csak olyan nyerget válassz, ami tényleg kényelmes. A nyereg nem az, ahol a kinézet, szín, extra technológiát kell előnybe részesíteni a kényelemmel szemben. A városban kerékpárral közlekedek, ezért városi nyergeket kaptam kipróbálásra. A touring/city/fitness vonalon (amibe a városi nyergek tartoznak) több formájú, méretű és technológiájú nyereg is megtalálható. Én kaptam Ergon ST Core nyerget is, ami a cég egyik zászlóshajója, twinshell konstrukcióval és speciális Infinergy habbal. Kiprobálhattam még az SFC és ST szériát és két hasonló Terry nyerget is.
Direkt huzamosabb ideig teszteltem a legtöbb technológiával megrakott, legdrágább Core nyerget, de az én stílusomnak nem az volt a megfelelő. Hiába volt a szuper Infinergy hab, mivel városi/fitness kerékpárom van és viszonylag sportos, előredőlő testtartást kíván a kerékpár ezért a széles, nagy nyeregről állandóan lecsúsztam, még nyomott is itt-ott. A városi bringámhoz egyértelműen az SFC széria sportosabb nyerge volt megfelelő. Mivel régóta odafigyelek rá, hogy kényelmes nyergem legyen, ezért a sajátom is egy minőségi, márkás darab. Míg a saját nyergemen a tehermentesítő vágat konkrétan egy lyuk, egy üres rész, addig az Ergon SFC szérián ez "csak" egy csatorna. A különbség okára nem jöttem rá, a lényeg az, hogy hasonlóan kényelmes volt mindkét nyereg. Semmi panaszom nem volt. Értsd: annak ellenére, hogy van nyergem, elgondolkodtam rakta hogy megveszem.
Ebben a kategóriában a grammok nem érdekesek, a szín/stílus talán. Az Ergon ebben a versenyszámban nem a legharsányabb, nem tagadja meg német voltát. Minden nyerge fekete, elegáns logóval, óvatos feliratokkal ellátva.
A hasonlóan minőségi és fejlett nyergek közti különbséget csak hosszabb túrák alkalmával szoktam megérezni, de mint már említettem, sok olyan bringát próbáltam, amin régebbi, egyszerű nyergek voltak. Ezek alapismérvei: nincs tehermentesítő csatornájuk, az alakjuk középről kifelé ívelt (ergo középen a legmagasabb) vagy úgy ívelt, hogy középen a legalacsonyabb és egy amolyan vájatban ülünk, ami esetén üléspozíciónkat esélyünk sincs megváltoztatni. Az ilyen nyergekre, ha ráülünk, egyből érezzük, hogy középen a gát részen nyomnak a legjobban. Abban az esetben, ha mindig csak rövideket tekerünk, akkor ezek a nyergek is „elmennek”, de ha hosszabbat (nálam ez 1+ óra), akkor egyből érezhetjük – azaz nem érezzük, amit kéne – áldásos hatásait. Kerüljük ezeket a nyergeket.
De hogyan derül ki, hogy tényleg jó-e nekem a nyereg hosszú távon?
Itt jön képbe a tesztprogram. A nyereg kényelmességé nem jön ki egy ráüléssel, használni kell. Ha igazán kényelmes, megfelelő nyerget szertétnél ráadásul hosszú távra, akkor először tesztelj.
Az Ergon nyergeket Magyarországon jelenleg 4 kerékpárüzletben próbálhatod ki vásárlás nélkül, azaz tesztelheted őket. A pontos feltételek miatt keresd az üzleteket.