Menü

2017.07.04.     Hozzászólás 0

Merida Reacto III

Az aero-korszak felemelkedése...


Néhány napja jöttem haza Apeldoornból, a Merida Reacto III bemutató sajtótáborából és próbálom egybegyúrni a gondolataimat valamilyen értelmes, fogyasztható formába. Miközben ezt teszem, egyre erősebb a gyanúm, hogy én biztos valami piszok mázlista vagyok, mert éppen a Tour de France rajtja előtt, elsők között próbálhattam ki a legfelsőbb kategória legfelsőbb legfelsőjét, nem is akármilyen környezetben.

 

Merida Reacto III Forrás: Merida

 

Aero országúti kerékpár

A Merida Reacto egy aero kerékpár, ami annyit tesz, hogy a kerékpár tervezését az aerodinamika törvényei diktálták. Leegyszerűsítve a dolgot, a kerékpársport és a kerékpáros versenyzés mára már olyannyira kiélezetté vált, hogy apró nüánszok kellenek a győzelemhez. És ha már nüánszokkal lehet nyerni, akkor az aerodinamika fontossága is erősödhet, hiszen lehet éppen az fogja eldönteni a versenyt, hogy kinek a kerékpárja akad bele kevésbé a menetszélbe a cél előtti métereken, az átlagos halandók számára pedig saját időeredményeik javítása múlhat néhány jól ívelt áramlaton. Amúgy egy lejtmenet szimulációs tesztjén a Merida Scultura országúti modellel összehasonlítva a Reacto 20 másodperccel gyorsabban, 16 perc 55 másodperc alatt teljesítette ugyanazt a szakaszt, ami sebességben kifejezve 1,3 km/h előnyt jelent. Egy átlagos, 200 watt teljesítménnyel tekerő kerékpáros esetén (bringával együtt 85 kg) egy nagyjából 70 kilométeres szakaszon a Merida Scultura 2:07:01 idővel és 30,7 km/h átlagsebességgel teljesít, míg a Merida Reacto 2:05:20 idővel és 31,12 km/h átlagsebességgel. Ez 1 perc 41 másodperc, illetve 0,42 km/h előny a 70 kilométeres körön (ez amúgy az általunk is bejárt tesztkörre lett kiszámolva).

 

Merida Reacto III Forrás: Mozgásvilág.hu

 

Mint ahogy a tárcsafékek esetében is megfigyelhettük, az országúti kerékpársport csak lassan hajlandó befogadni az újításokat és az aero formát sem fogadják egyértelmű lelkesedéssel. Ennek oka az, hogy a szélcsatornában formált kerékpároknál kezdetben csak sokadik szempontként szerepelt a súly, a komfort és akár a szerelhetőség, mert az áramvonalak abszolút elsőbbséget élveztek. Mára viszont aljutott az aero kerékpár fejlesztése arra a szintre, amikor a mostohagyerekként kezelt szempontok is több figyelmet kaphattak, így például a Merida Reacto III topmodellje már az UCI által meghatározott minimum (6,8 kg) tömeget, az országúti kerékpárokéval megegyező komfortot és egyszerű szerelhetőséget is fel tud mutatni (a kormányból végig rejtve elvezetett kábelezés ugyan letisztultságot biztosítana, ám szerelni egy rémálom és aerodinamikai előnye is a nullához közelít). Az új Reacto vázszettje (váz, villa, nyeregcső, nyeregcső rögzítő, kormánycsapágy) 2046 grammról 1695,5 grammra csökkent, ami 17,13%-os karcsúsítást jelent.

 

A Merida Reacto III újításai

A Reacto II-höz képest újítás az integrált cockpit, a keskenyebb nyeregszár, a nyeregvázcsőhöz alacsonyabban csatlakozó hátsó támvillák és a Warp TT-nél is alkalmazott takarás a középrész alján, ami a hátsó fék alaltt elvezeti a menetszelet. A komfortról az ívelt támvillák és a nyeregcsőnél alkalmazott S-flex ablak méretének növelése gondoskodik.

 

Merida Reacto III Forrás: Merida

 

A Merida Reacto III különböző felszereltséggel kerül jövőre az üzletekbe. A csúcskategóriás CF4-es karbonvázra akár tárcsa-, vagy felniféket is kérhetünk (a tárcsafék hatásfoka még egy hozzám hasonló kocabringás számára is érezhetően jobb) és persze a Di2 elektromos váltás is megadatik annak, aki megengedheti magának a legjobbat. Az áramvonalas forma egészen a CF2 karbonvázra épült, 105-ös szettel szerelt Reacto 4000-ig leér, így máris nagyobb rétegek számára lesz elérhető. A kiválasztott kerékszettek a vadiúj Fulcrum Speed 55-től kezdve a Wide Vision Metron 55-ön át a Merida Expert-ig terjednek, az integrált cockpit pedig a felső három modell jósága lesz, ez alatt marad a hagyományos stucni-kormány kombó, ami egyébként azoknak is jó választás, akiknek nem jön be a fix nyeregszár-kormány pozíció.

 

A 2018-as Merida Reacto III tehát már az új "aero-korszak" hírnöke és ezt a hírnököt nyúzhattuk a holland kerékpáros infrastruktúrán keresztül-kasul, sőt, még egy kis hegyi kapaszkodót is találtunk az amúgy lapos országban. Menjek a fenébe, mi!? Bár azóta nem mertem felülni a saját országútimra, félek a csalódástól...

 

 

A lehetőséget köszönjük a Merida kerékpárok magyarországi forgalmazójának, a Bikefun Hungary Kft-nek.

A 2018-as országúti termékpalettát szeptembertől megtalálod a Bikefun.hu weboldalon. Ősszel már pontosabban fogjuk tudni, hogy mekkora malacperselyre lesz szükség, hogy jövőre jobb időt mehessünk az országúti kerékpáros- és triatlon versenyeken és hogy megforduljanak utánunk az utcán :)

Olvass többet a témáról: merida, reacto, aero, országúti kerékpár, teszt