- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egy online bolton keresztüli vásárláskor szerintem sokunkban motoszkál számos kérdés, ami miatt talán nehezebben szánjuk el magunk ebben a formában vásárolni. Egy kerékpár esetében ezek a kérdések még kiélezettebbek… Mi van, ha nem pont a gyári felszereltséget szeretném? Mit tudok tenni, ha egy rengeteg különböző mérettel rendelkező kerékpárt ráülés nélkül berendelek, és rossz lesz a méret? Mi van akkor, ha nem azt kapom, amit szerettem volna? Mi lesz, ha véletlenül garanciális ügyintézésre kerülne sor? Mennyi idő, míg egy online megrendelt modellt megkapok? Van e bárki, akihez magyarul fordulhatok segítségért, vagy információért?
Ezen kérdések a hazánkban is már (online) elérhető forgalmazásával kapcsolatban újra felmerültek. A cég a harmadik legnagyobb (alkalmazottak száma alapján) német kerékpáros cég, és kizárólag online forgalmazzák a kétkerekűiket. Egyelőre csak európai megrendelések tudnak kiszolgálni. Ennek valamint az online elérhetőség ellenére a tavalyi évben 6000 darab kerékpárt értékesítettek, ami idén már 10000 körül várható. Minek köszönhető ez? Nos elsősorban az igen csábító ár-érték aránynak, amit többek között a hagyományos forgalmazáshoz képest kimaradt pár lépcsőnek köszönhetünk, valamint az online forgalmazás rugalmasságának.
A ROSE weboldalán nem csak a gyári felszereltségű modellekből válogathatunk, nem utolsó sorban magyar nyelven, hanem akár magunk állíthatjuk össze a pénztárcánk és vágyaink alapján elképzelt kerékpárt (alkatrészek, színek hatalmas választékából), amit jóváhagyásunk után 2-3 héten belül szállítanak ki az általunk megjelölt helyre (szállítási költségekről ezen a linken tudunk informálódni). Jó tudni, hogy minden magyar nyelvű rendelés a cég magyar képviselőinek kezébe pottyan be. Bármi kérdés vagy probléma esetén Ők tudnak segíteni, így nem kell félnünk, hogy ha nincs angol, vagy német nyelvtudásunk.
2 év garancia jár minden alkatrészre, versenyen vagy futárhasználat esetében is (!), 5 év törési garancia mely esetében féláron (!) kapsz törött vázad helyett újat, és 10 év garancia vonatkozik a vázakra. Ezek a számok nagyjából a felső kategóriás gyártók által kínáltakéhoz hasonlók (van egy-két nagy név, akik már örökélet garanciát biztosítanak ugyan), ami viszont erősen kiemelkedik, az a kivételek közül kivett versenyzés és futárkodás… Ezekre más cégek ugranak, míg a ROSE nem tesz különbséget felhasználásban.
De mi van akkor, ha igénybe kell venni a garanciális ügyintézést egy online, ráadásul külföldi bolt esetében? Nos az ilyen ügyintézés is - ha magyarul érkezik be a központba -, szintén a hazai képviselőkhöz pottyannak be, így biztosítva a megfelelő kapcsolatot. Ezen felül a kérdéses terméket - legyen szó alkatrészről, vázról vagy a komplett kerékpárról -, vissza kell küldeni Németországba. Természetesen jogos garanciális igény esetében a teljes postázási költséget a ROSE állja: miután az elbírálás jóváhagyta a garanciális cserét, az általunk megadott számlaszámra visszautalják a postázási költségünket. Ennek átfutási ideje változó, de elmondásuk alapján maximálisan törekednek a rugalmasságra és gyorsaságra.
Hazánkban elérhető más nagy márkák garanciális vállalásai:
Trek - élettartam, első tulajdonosnak
Kona - élettartam, első tulajdonosnak
Specialized – 5év
Merida – 5év
Giant – 5év
GT – 1év
Plusz ezen gyártóknál garancia-vesztő tényező a versenyzés.
A próba lehetősége nélküli online kerékpár vásárlás magában rejti annak veszélyét, hogy esetleg nem jó méretű lesz a váz, és ezt csak átvétel után vesszük észre. A ROSE ennek megoldására is kínál lehetőséget, mivel a leszállított kerékpárral kapott visszaküldési jeggyel 30napig - ha a termék új állapota megmaradt - visszaküldhető! Azt hiszem ez is kellően pozitívvá tudja tenni a webes vásárláshoz hozzáállásunk.
Persze külföldön is felmerültek már hasonló kérdések, így a kerékpárok előtesztelésére, megfoghatóságára is, ezért egyre több országban nyílik ROSE test center. Hazánkban egyelőre nem lesz ilyen üzlet kialakítva, viszont számos nagyobb rendezvényen találkozhatunk majd a ROSE kerékpárokkal, ahol ezeket ki is lehet majd próbálni.
Összességében a ROSE kerékpárokban egy nagyon megnyerő, kiemelkedően jó ár-árték arányú bringákat, az online forgalmazási módjukban pedig nagyon szimpatikus rendszert ismerhettünk meg. A weboldalon keresztüli modell variálhatóság, és az ígért rendelések valamint garanciális ügyintézések kezelése mindenféleképpen érdekes szituációt nyithatnak a hazai piacon (is). Érdemes lesz odafigyelni a rózsás modellekre, és mindenféleképpen ajánlott elcsípni egy-egy teszt lehetőséget, hogy saját magatok is megbizonyosodjatok.
Mindaddig a német cég meghívásának eleget téve, a Francia Alpok eget súroló hegycsúcsai közt, a Tour útvonalához igen közel megbújó kis faluban, Vaujany-ban megrendezett 2013-as kerékpárok tesztjén vettünk részt. A helyszínről órákon keresztül áradozhatnánk, és higgyétek el, ha nem lenne 14órányi autópályás autókázásra, minden hétvégén ott gurulnánk…
Andy (Andreas Heimerdinger), a kerékpárok tervezője és egyben - mint kiderült -, egy lemerülésre képtelen duracelnyuszi, rövid prezentációban vázolta azt a kevés változtatást (a bevált és jó dolgokon minek megváltoztatni elv nagyon tetszetős), amivel szembetalálhatjuk magunkat a 2012-es modellekhez képest (a legszembetűnő változás a 140mm rugóút feletti modelleknél alkalmazott enyhén hajlított felsőcső), plusz bemutatásra kerültek a teljesen új modellek, majd irány a hegy folyamatos nyáltermelést okozó ösvényei.
Egy kivételével csak össztelós modelleket próbáltunk, a tesztelhető felhozatalból is jól látszik, a fully-vonal privilégiuma. Az összes össztelós ROSE modell a Horst Linkes négy forgáspontos felfüggesztést használja, hasonlóan az FSR-hez, de a hátsó himbát csak merevítésnek építik be, ezáltal a kerék a támvillán át gyakorlatilag közvetlenül adja át az impulzusokat a rugóstagnak. Ez egy nagyon érzékeny és nagyon lineáris rugózást eredményez. Emiatt mászásnál szükséges is egy nagyobb értékű kompresszió csillapítás, vagy platform, ami kiszűri az alacsony frekvenciájú mozgást, azaz a pogózást. Lefelé azok a gépek teljesítenek jól, ahol ez a kompresszió csillapítás redukálható.
Zed: Igazán stílusos, hogy első nap pont a Doctor Zed jutott nekem, így fülig ért a szám induláskor. A tesztbringa a leggyengébb felszereltségű Dr. Z 2 a Rock Shox telóit kapta (senkit ne tévesszen meg a leggyengébb jelző, ez elöl egy Sidet, hátul egy Monarchot jelentett, tehát a Rock Shox paletta krémjét), de egy full XO hajtást. A legnehezebb Zed is 12,5 kiló körül van, ez a bringa 12,3 körül állt meg, ami egy alumínium vázas 29-es fullytól nagyon jó érték.
A „Doktor” egy XC-maraton gép elöl-hátul 100 mm rugóúttal, ami ha az alpesi körülmények között nem is számít rengetegnek, de a hazai trélekre ideális választás lehet, pláne a 29-es kerék jobb gördülésével kombinálva. A tesztbringa sajnos csak M-es volt, így a 185centis magasságommal az 590-es felsőcsőre rágörnyedve nem igazán tudtam előcsalogatni a gép vélhetően kiemelkedően jó mászóképességét, mindenesetre a hátsó traktus lockolás nélkül sem igazán akart pogózni.
A gép merevsége kiállva is meglepően jó volt, nem éreztem hiányát a taper fejcsőnek (ami egyébként a fejcső rövidsége miatt nem lett volna megvalósítható). A kormány természetesen 31,8-as, így a 660 mm-es szélesség megfelelően merev. A SID lockoutja lepett meg, ugyanis a remote kar lezárásával lehet oldani, és a lockout kar alapállásában lockolt. Először csak azt éreztem, hogy valami furcsa, később sikerült az okot megfejtenem. Ezzel semmi gond, csak megszokást igényel, hisz\' pont ellentétesen működik, mint ahogy megszoktuk.
Lefele nem kényeztetett el a Dr. Z, még aránylag jól belőtt telókkal is nagyon érzéketlen volt a mozgása, amit főleg a Sidnek és a Monarchnak rónék fel. A Monarchon nem lepődtem meg, már több MC és Monarch tag járt alattam, és eddig mindegyike elég lomhán mozgott. Az első benyomásomat úgy tudnám összegezni, hogy a Dr. Z. az ideális maratongép, könnyű, az ár értéke kiemelkedő, mint minden Rose-é, de mindenképp érdemes kicsit mélyebbre nyúlni a zsebünkbe és a drágább Fox telókkal választani.
Zed: A második napon visszaülhettem a jól megszokott 26-os kategóriára, elsőként a Granite Chief all-mountain gépre. Ezen is custom felszereltség volt, full Sram hajtással, Formula fékekkel és Fox telókkal. Ettől bármelyik rendes bringásnak elcsöppenne a nyála… :-)
A „Főnök” a legkedveltebb AM modell a kínálatban, elég izmos ahhoz, hogy a technikás ösvényeket is jól kezelje, ugyanakkor elég könnyű ahhoz, hogy bárhol felmásszunk vele. Bár a gyári adat szerint könnyebb, a valóságban szerintem 13 kiló felett járt a bringám, ami egy 150/150-et mozgó bringától azért még mindig zseniális!
A váz bármilyen villával szerelhető 150 mm-rel kezdődően, tehát a gyárilag szerelt Fox 32 Talas helyett kimondottan jól állna benne egy Fox 36, vagy egy Lyrik is, 160, vagy akár 180 mm úttal. Persze, akkor elveszne a gép jó mászóképessége.
Sokat nem kellett mászni a Granite Chieffel, amit nem sajnáltam, mert bár könnyű volt, de az M-es méret miatt annyira felegyenesedve ültem, hogy amúgy is csigalassan ment. Lefele viszont annál többet próbálhattam. Mind a Talas, mind az RP23 elég erős kompresszió csillapítással dolgozott, így nem volt érzékeny, de a közepes és nagy bukkanókon nagyon szépen dolgozott. Persze ezekkel a telókkal a Granite Chief nem lesz DH, vagy freeride bringa. Az RP23 inkább könnyű, XC-AM felhasználásra tervezték. A Talassal pedig nagy tempónál ideges lesz a gép orra, 67,5°-os fejcsőszög ide, vagy oda. Trail ride-ra viszont így jó ahogy van!
Zed: Uncle Jimbo vagy inkább „Tante Jimbó”? Mivel én a női változatot kaptam, ami várhatóan csak 2014-ben lesz kapható. 2013-ra egyébként áttervezték a modellt. Alig akartam elhinni, de a mindössze 10 mm-rel hosszabb rugóútú Jimbo ég és föld volt a Granite Chiefhez képest… és erről nem a fél fokkal laposabb fejcsőszög, nem a +10 mm tehetett, hanem a teleszkópok hangolása. Mivel női modell, kisebb súlyra optimalizálták, sokkal kisebb kompresszió csillapítást kapott, így az érzékenysége sokkal jobb volt.
Ezzel a géppel igazi élmény volt lefele menni. Az orra pedig nagy tempónál is stabil volt, hála a 67 fokos fejcsőszögnek és a Fox 32-nél sokkal merevebb Lyriknek. Ezzel a géppel gyakorlatilag mindig lifteztem felfelé, így nem okozott gondot, hogy kevésbé tekerhető, mint a főnök, mert az alacsonyabb kompresszió csillapítással a Jimbo már pogózott...volna, ha nem lett volna egy 3 állású platformcsillapítás szabályzó a Monarch tagon. A Lyrik is összenyomható 35 mm-rel (2-Step Air rendszer), így még a lefelére optimalizált gép is egész mászóképessé tehető, pláne, hogy a tömege is megáll 14 kiló alatt.
Paraferee: Zed után Én is „Jimbo bátyám” nyergébe szökkentem, és súlyomat tekintve (95kg), szerencsére nekem a férfiasabb változat jutott. Jobb összehasonlítási lehetőség nem is nyílhatott volna, hisz délelőtt a Root Millerrel, délután már az Uncle Jimboval tekertem ugyanazon az ösvényen. A 29es után visszaülni a 26os nyergébe, ráadásul több rugóúttal és picit több súllyal felruházott kerékpáron az ember azt gondolná, hogy a köves, sziklás ösvény majd nagyobb „flash” lesz… hát nem így történt.
A Jimbo lefele kifejezetten rombolásra, nagy sebességgel haladásra lett tervezve. Ilyenkor stabil, és az elöl hátul Fox teleszkópok mindent bedarálnak alánk. Viszont amikor a kis sebességű, technikásabb szakaszokhoz értünk, érezhetően nehézkesebbé vált. Nem azt mondom, hogy nem volt élvezhető ez a rész, de a filigránabb Miller után nem pont ezt vártam…
A kicsit tekerősebb részeken a kormányról vezérelhető Crank Bro’ nyeregcső segítségével megállás nélkül válik tekerhető gépezetté… persze egy maratonon nem feltétlen indulnék el vele, de egy enduro túra során nem fogunk vért izzadni, vagy szitkozódni, ha mászásra kerül sor.
Paraferee: Személyes kedvencem a vadonat új modell, a Root Miller. 29-es kerekek, 120mm rugóút elöl-hátul, a 2.2” ballonos gumik mellett elég hely, hogy akár 2.3” vagy 2.4” külsőt is felrakj. Felszereltségét tekintve a teszt kerékpár RockShox villával és Fox taggal volt szerelve, a többi paripáról megszokott Formula fékekkel és Sram váltókkal. Természetesen ebből is több változat lesz 2013-ra, ami a felszereltséget illeti.
„Rooty-val” könnyed trail-en kezdünk, majd a MegaValanche kvalifikációs útvonalára fordulva emeljük a lécet. A meredekebb, és keményen köves szakaszokon kijön a rövid rugóút hátránya, amit minimálisan a nagy kerék gördülékenysége ellensúlyoz. Viszont amint a kézen állós részekről beérünk a kevésbé meredek, technikásabb, kanyargós, csiki-csuki, kisebb köves ösvényre, amikhez hasonlókat találunk hazánkban és a környező hegyekben, felélénkül a vasparipa és Én is.
A Root Miller vérbeli könnyed trail bike, maximális móka és kacagás.
Rose online kerékpárbolt:
Írta és fotózta: Paraferee, Zed