Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?

Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc
2022/10/18
Hatalmas híreink vannak a bringások számára! Ránézhetünk a nagy "tervezőasztalra", milyen kerékpáros fejlesztések vannak folyamatban hazánkban.
Hirdetés

Több mint 20 éve bringázom lelkesen, láttam számos környező és távolabbi ország kerékpáros infrastruktúráját és azok fejlődését… és hát ezen idő alatt megszoktam, hogy idehaza hamarabb kap egy falu stadiont, mint a kedvenc sportom új útvonalat, vagy helyszínt. Ám az utóbbi években látványosan megszaporodtak az átadott kerékpáros fejlesztések. Dunát rekeszthetünk, annyi pumpapálya épült országszerte [Országos Bringapark Program], több száz kilométernyi túraútvonal-hálózatot jelöltek ki a Balaton körül [Balaton Bike 365], sok évtizedes várakozás után végre elkészült a Budapest-Balaton kerékpárút [BuBa - csoda vagy borzalom], és már akad néhány hivatalos singletrail nyomvonal is a hegyeinkben [Singletrailek itthon].

Mindezekhez kellett sok évvel ezelőtt Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosi kinevezése, majd a Kormánybiztos úr törekvései között az Aktív és Ökoturisztikai Központ (röviden AÖFK) létrehozása, mely szervezet feladatai között többek között megtalálható a kerékpáros fejlesztések koordinációja – és az infrastruktúra-korszerűsítések mellett ide tartoznak a szolgáltatás-fejlesztések is, mint például a vándortáborok, a KRESZ módosítások, vagy a különböző képzések. Ilyen, ennyire koncentráltan az aktív turisztikai-, köztük a kerékpáros fejlesztésekkel foglalkozó szervezet korábban nem volt hazánkban. 

Kerékpáros fejlesztési tervek 2030-ig

Az eddig létrejött létesítmények, szolgáltatások ismeretében, amikor egy Veszprémben megrendezett kerékpáros konferencia kereteiben meghallgattuk az AÖFK által elképzelt, 2030-ig tartó kerékpáros fejlesztéseket, komoly érdeklődés és izgatottság lett úrrá rajtunk. Ezért bekopogtunk az AÖFK budai irodájába, ahol találkoztunk Berencsi Miklós projektigazgatóval és Petényi Mirkó kommunikációs igazgatóval, valamint a beszélgetéshez virtuálisan csatlakozott Madarász-Losonczy Bálint is, az Aktív Magyarországért Felelős Államtitkárság Aktív Mobilitási Főosztályáról.

Jelenleg 5 nagyobb volumenű projekt van előkészületben, vagy már folyamatban, melyek mellett számos, elsőre talán kisebbnek tűnő, de egyes kerékpárosok, kerékpáros csoportok számára igenis nagyon fontos fejlesztések is napirenden vannak az AÖFK-ban. Beszélgetésünk során most azokról beszélgettünk, amelyek – leginkább az uniós forrásoktól függően – már akár a következő egy-két évben valósággá válhatnak.

A túravezető-képzés reformja

Jelenleg a hazai kerékpáros túravezetői képzés renoméja rendesen gyenge lábakon áll, ráadásul szinte bárki túravezetőként léphet fel egy-egy túra során, az ahhoz szükséges tudás és tapasztalat hiánya ellenére is. Korábban a Magyar Természetjáró Szövetség, illetve annak tagegyesületei által időközönként ugyan volt hirdetve tanfolyam, ám napjainkra rendszertelenné és sokszor magas szintű elvárások nélkül is elvégezhetővé váltak. Ezen helyzeten kíván az AÖFK változtatni, egy egységes és akkreditált képzés kidolgozásával, bevezetésével.

Az elképzelésekben szereplő módszertan alapjait az eddig alkalmazott különböző képzések tananyagai képezik majd – a Magyar Természetjáró Szövetség kerékpáros túravezetői-, valamint a MAKETUSZ kerékpáros vándortábor túravezetői képzésének, illetve az egyéb piaci szereplők kerékpáros oktatói anyagainak összeállításával, valamint a külföldi jó gyakorlatok követésével készülhet el az új módszertan.

A rendszer modulárisan lenne kialakítva, mely lényegében biztosítaná a különböző jármódok túravezetői képzésében való átjárást is. Vagyis, ha valaki elvégzi a teljes kerékpáros képzést, annak alapmoduljai révén csak a speciális modulokat kellene letennie egy gyalogos-, vagy egy vízi jármód túravezető-képzés során.

A cél, hogy egy olyan magas színvonalú képzés jöjjön létre, amiből alkalmas és megbízható túravezetők kerülhetnek ki – persze jó kérdés, hogy az eddigi oktatásban így vagy úgy résztvevő szervezetek mennyire veszik majd át ezt az új módszertant.

Még hálózatosabb kerékpárút-hálózat

Ebben a pillanatban nagyjából 13 000 kilométernyi kerékpárút áll rendelkezésünkre itthon – ebből 6000 km körül van az épített, és körülbelül 7000 kilométer a már meglévő infrastruktúrára táblázással, festéssel jelzett útvonal. A tervek szerint ezekhez jönne még 15 ezer kilométer az évtized végéig...

Jelenleg 90 helyszínen folyik útvonaltervezés, melyek összesen nagyjából 700 kilométert tesznek ki. Ezek esetében teljes hosszukban új építésű utakról van szó, melyeket jellemzően településekkel, megyei önkormányzatokkal együtt alakítanak majd ki. A tervezésbe olyan szakaszok kerültek be, melyek egy hosszabb, már meglévő útvonalnak vagy hálózatnak hiányzó részét pótolják ki, ezzel törekedve a már létező útvonalak hálózatosítására. 

A kapott információk szerint ezen fejlesztési tervek nagyjából harmada már a kivitelezés megkezdésére kész, másik harmada véglegesítés alatt áll, míg a fennmaradó rész tervezése talán a jövő évben kezdődhet el. Mindezek menete leginkább az uniós források megjelenésétől és lehívhatóságától függ.

Ezen felül még nagyjából 300 kilométernyi EuroVelo-útvonal kialakítása van már folyamatban, ami szintén a jelenlegi kerékpáros útvonalhálózatunkat gyarapítja.

Horizont - A kerékpáros kéktúra

Magyarországon nagyon sokan hallottak már az Országos Kéktúráról. Többségük talán ugyan még sosem került közeli kapcsolatba a túraútvonallal, de az utóbbi évek erős marketingkampányai és fejlesztései révén, illetve a Másfélmillió lépés Magyarországon c. kultikussá vált dokumentumfilm miatt valamennyire képet tud alkotni a közel 1200 kilométer hosszú, hazánkat nyugatról keletre keresztülszelő tematikus útról.

Lévén a hazai túrakerékpározás, illetve bikepackingezés egyre szélesebb körben népszerű, és egyre többen hódolnak eme szenvedélyeknek, az AÖFK terveiben egy, a Kéktúrához hasonló, de kerékpárosok számára kialakított útvonal megalkotása szerepel – ez lesz a Horizont Kerékpáros Kalandtúra. Ennek alapját a bikepacking rajongók körében ismerősen csengő Hungarian Divide elnevezésű rendezvény útvonala adta. 

De amíg a Divide a kerékpáros túrázás egy verejtékes, a kőkemény küzdelemtől vicsorgó változata, addig a Horizont Kerékpáros Kalandtúra inkább a mosolygós, lazán gurulós, barátságos verziója lesz. Minőségét tekintve akár trekking kerékpárral is, sportosabb családok számára is teljesíthető lesz, leginkább föld- és dózerutakat érintve, melyek mellett persze lesznek alacsonyforgalmú szilárdburkolatos útszakaszok is. Kialakításánál fő cél volt, hogy minél kevesebb részen haladjon forgalomban, és ne legyen szükség új kerékpárutak építésére, akárcsak az is, hogy a szakaszok kezdő és végpontjai tömegközlekedéssel is megközelíthetőek legyenek – ez a törekvés állítólag túlnyomó részt sikerült is.

A közel 1400 kilométer hosszú kerékpárút 26 szakaszból fog felépülni, melyeket a tematikus túrákhoz hasonlóan az általunk meghatározott sorrendben és időben tekerhetjük le. A megtett szakaszokat a kezdő- és végpontokban pecsételésekkel igazolhatjuk, melynek mivoltát, azaz hogy fizikai-, vagy online pecsételésről lesz e szó, még nem tudni – a fejlesztés jelenlegi állapotában több részlet, így például a teljesítés díjazása sincs kidolgozva. 

A kalandtúra Szentgotthárdról indul, majd Tokajban ér véget, mely útvonal engedélyeztetése már folyamatban van, így akár jövőre elkezdődhet egyes szakaszainak a kijelölése! 

Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?-5
Horizont kerékpáros kalandtúra tervezett nyomvonala
Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?-5
Forrás: Aktív Magyarország

Túraútvonalak bővítése – HUB365

A BalatonBike365 túraútvonal-hálózat elkészültét és a hozzátartozó átfogó applikáció megjelenését sokan várták, mely igény nem csak a Balaton környékére koncentrálódik. Az ilyen típusú fejlesztések iránti nagy keresletet látva, az AÖFK tervei között szerepel a BB365 mintájára további régiók útvonal-hálózatosításának és tervezhetőségének kialakítása.

Első körben két régióban készülne el a Balatonnál kialakítottakhoz hasonló minőségű jelzésrendszer, és kerülne be a BB365 applikációja által is használt rendszerbe, a kerékpáros-barát szolgáltatások széles kínálatával együtt. Ezen területek a Tisza-tó és környéke, valamint a Dunakanyar (Pilis, Börzsöny) lehetnek – előbbinél a táblázás már el is készült! 

Várhatóan az applikáció béta verziója jövő szezonban indulhat el a fent nevezett két régióra, majd ezt követően folyamatosan kapcsolódhatnak be új területek.

 

Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?-2
Tihanyi bringázás terepen
Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?-2
Forrás: Thommey

Igazi bringaparkok jöhetnek

Két évvel ezelőtt rengeteg bikeparkok után vágyakozó szeme felcsillant, amikor megjelent a Bringapark Program elnevezésű fejlesztési pályázat. Ám elnevezése ellenére csak pumpapályák, bmx/dirt pályák és egymagában álló singletrail nyomvonalak építésére lehetett támogatást nyerni – a pumpapálya építés óriási biznisznek bizonyult, és közel 60 darab készült el országszerte, viszont az erdei kerékpáros nyomvonalakból sajnos csak pár darab került átadásra. Most viszont tényleg a szó valós értelmében igazi bikeparkok létesítésére készül tervezet...

Az AÖFK tervei szerint az évtized végére hazánkban is lesznek bikeparkok, méghozzá akár négy-öt is létre jöhet – ezen a ponton fontos megjegyezni, hogy a bringaparkok létrehozásában és tervezésében nem fog részt venni az AÖFK, csak ezekhez kínál majd pályázaton keresztül forrást, illetve esetlegesen felmerülő jogi problémák esetében segítséget.

Bár pontos helyszínek még nem kerültek kijelölésre, a lehetőségek felmérése mellett felmerült az eplényi- és mátraszentistváni sípályák négyévszakossá alakításának ötlete is. Több civil projekt is fut már a háttérben, melyekben bringaparkok kiépítését célozták meg – ezeket is figyelembe veszik a tervezés során. 

Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?-1
Épül a sötétvölgyi nyomvonal
Kerékpáros paradicsom lesz Magyarország?-1
Forrás: Darkvalley KSE

A bikeparkok kialakítására tett törekvések már tulajdonképpen két évvel ezelőtt elkezdődtek. Az AÖFK közbenjárásával, civil projektvezetők együttműködésével az Erdőtörvény végrehajtási rendeletébe 2020. év végén bekerült a singletrail nyomvonalak létrehozásához szükséges közjóléti berendezések leírása, mely segítséget nyújt ilyen jellegű infrastruktúra létrehozásához. Persze ettől még nem lehetnek villámcsapásra ilyen létesítmények, és arra, aki ilyet akarna építeni, rengeteg egyeztetés vár a helyi erdészettel és nemzeti park igazgatósággal… De talán már nem kell sokat várnunk arra a pillanatra, hogy egy hazai bringaparkban gurulhassunk.

 

Ahogy látjátok, nagy projekteken dolgoznak az AÖFKnál, melyek révén igencsak jó évek jöhetnek a kerékpárosok számára… A jelenlegi gazdasági és nemzetközi politikai helyzetet tekintve óvatos bizakodással tekintünk előre, és izgatottan várjuk a fejleményeket. 

Hirdetés