Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2022/04/06
Élet a színfalak mögött, avagy betekintés a Kross kerékpárok tervezésébe

A KROSS márka az utóbbi 15 évben komoly fejlődésen ment keresztül, és kinőtte magát az „olcsóésjó” kategóriából a világ élmezőnyébe. Legalább is hegyikerékpár vonalon mindenképpen, hiszen olyan nevek tekertek/tekernek a gépeikkel, mint Jolanda Neff nemzeti, Európa és világbajnok XCO versenyző, vagy Maja Wloszczowska olimpiai ezüst érmes, de ide sorolnánk Ondrej Cink VB 3. helyezettet is.

Sikerült interjút készítenünk Marcin Przęzak tervezőmérnökkel, aki nagyobb betekintést engedett a bringatervezés boszorkánykonyhájába.
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-2
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-2
Forrás: Kross

Hogyan készülnek a Kross kerékpárok?

Hogyan készül egy KROSS váz? Form follows function, azaz a kinézet attól függ, milyen technológiai megoldásokat készít a mérnök, vagy ahogy mostanában divatos, a dizájner megtervezi a váz kinézetét, hogy szép legyen, a mérnök pedig megpróbálja beleszuszakolni a technológiát?

Minden projektünk azzal kezdődik, hogy megvizsgáljuk a vevői igényeket. Nekik akarunk a leginkább megfelelni, megnézzük mik a legfontosabb dolgok számukra, mitől lesz még izgalmasabb, emlékezetesebb a kerékpározás nekik. Minden szegmensnek megvannak a maguk sajátosságai. A szabadidős bringáknál, mint a trekkingek, a fókusz a komforton, és a funkcionalitáson van. A sport gépeknél a hatékonyság, a merevség, és a súly a legfontosabb. Ha ezeket meghatároztuk, megterveztük, akkor térhetünk át a kinézetre. Köztudott, hogy egy kerékpárnak jól is kell kinéznie. 

Mennyi idő telik el az első vázlatok papírra vetésétől a kerékpár gyártósorról legördüléséig?

Ez mindig az adott projekttől függ. Nagyjából egy év egy klasszikus trekking, egy karbon vázas gép kb másfél év, egy ebike közel kettő. A pandémia alkatrészek elérhetőségére gyakorolt hatása komoly kihívások elé állított minket is, de mi a KROSS-nál előre láttuk, hogy ez lesz, így korán reagáltunk, és sikerült annyira racionalizálni a folyamatainkat, hogy zökkenőmentesen tudjunk működni.

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-1
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-1
Forrás: Kross

Hány mérnök dolgozik egyszerre egy-egy projekten? Gondolom teljesen különböző egy aluvázas trekking, vagy egy karbon fully megtervezése.

Igaz, hogy egy karbon vázas bringa sok tudást, tapasztalatot, igényel, de sokszor nagyobb kihívást jelent egy belépő szintű (kedvező árú) kerékpár megtervezése, ahol szeretnénk egy jó kinézetű, kiválóan használható gépet, miközben az előírt költségvetést is tartani kell. 

Általában 2-3 fős csoportban dolgozunk, akik egy adott projektért felelősek, de van amikor többeket is bevonunk a munkába. Sport bringák esetében folyamatosan konzultálunk a KROSS Orlen Cycling Team versenyzőivel, elektromos városi kerékpároknál pedig a felhasználók véleményét is meghallgatjuk! Sokszor ez utóbbiak a nálunk dolgozó kollégák, akik szívesen támogatnak minket, és részt vesznek a tervezési folyamatban.

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-7
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-7
Forrás: Kross

Csúcskategóriás kerékpárváz-gyártás

A KROSS világszínvonalú versenyzőkkel dolgozott, dolgozik együtt, mint Jolanda Neff, Maja Wloszczowska, vagy Ondrej Cink. Milyen szerepet játszanak a versenyzők a tervezési folyamatban? Csak tesztelik a prototípusokat, vagy fejlesztési ötleteket is adnak mondjuk a merevséggel, vagy geometriával kapcsolatban?

A Team KROSS a világ legjobb hegyikerékpárosaiból áll, és természetesen hozzájárulnak a bringáink fejlesztéséhez. Meghallgatjuk a véleményüket, és konzultálunk velük a fejlesztés minden fázisában. A világ legkeményebb versenyein indulnak, egyedülálló körülmények között, a tapasztalatuk felbecsülhetetlen értékű! Természetesen ők is nagyon szívesen vesznek részt a tervezési folyamatokban. 

2017 óta a KROSS saját karbon vázgyártó üzemmel is rendelkezik, és úgy gondolom, hogy ez hatalmas előnyt jelent. Már kifizetődőbb Európában gyártatni, mint a Távol-Keleten? A karbon alapanyagokkal való munka óriási tapasztalatot követel, nem beszélve a szigorú EU-s környezetvédelmi előírásokról… Mi a legnagyobb előnye a hazai gyártásnak?

A saját vázgyártó üzemünk a létező legjobb befektetés volt! Valójában Európában nagyon kevesen rendelkeznek ilyen gyártósorral. Ez nem volt gyors és könnyű folyamat, de ahogy láthatod, mi itt a KROSS-nál nem keressük az egérutakat. Nem a könnyebb utat keressük, hanem azt, ami a csúcsra visz. Akárcsak a sportban, nem választhatod a könnyebb utat, marad a szisztematikus, és kemény munka.

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-3
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-3
Forrás: Kross

A karbon vázak saját gyártásának legfontosabb előnyei között megemlíteném a minőségellenőrzést a gyártás minden szakaszában. Minden „itthon” van, teljes ellenőrzés alatt, ami lehetővé teszi a hibák kockázatának minimalizálását. Egy ilyen bonyolult folyamat során esetlegesen felmerülő problémákat is gyorsabban tudjuk kiküszöbölni. Illetve gyorsabban tudunk reagálni a vevői igényekre is. Ezen kívül megszüntettünk egy redundáns láncszemet az ellátási láncban, így természetesen időt takarítunk meg az Ázsiai szállításokon. 

Mivel a karbon vázgyártásotok saját kézben van, ezért kaphatnak a versenyzőitek egyedi geometriájú, tulajdonságú vázat, ami a boltban sosem lesz kapható?

Ahogy már említettem, a kerékpározásban az a szép, hogy tekerhetsz ugyanazzal a bringával amivel a profi versenyzők. Például a karbon vázas Level bringáink vázgeometriája ugyanaz, mint a csúcs Team Edition-nek, csak más karbon alapanyagot használunk, így a súlya is más. A Team Edition gépek a profi versenyzőink vázainak pontos másai. 

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-5
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-5
Forrás: Kross

Hétköznapi felhasználásra szánt kerékpárok

Azonban nem csak a csúcs termékekről kell szót ejteni, hanem az olcsóbb bringákról is. A KROSS élettartam garanciát ad az alumínium és acél vázaira. Ez egy nagyon veszélyes lépés a kerékpáriparban… Hogyan tudjátok szavatolni a vázaitok tartósságát? Nehezebb a váz, nagyobb a falvastagság, más alapanyagot, vagy hegesztési technológiát használtok?

Ez inkább a minőség megerősítése, mint marketing fogás. Bízunk a termékeinkben, pontosan tudjuk milyen minőséget tudunk nyújtani a továbbfejlesztett gyártási folyamatoknak köszönhetően. A váz a kerékpár lelke, és mindenekelőtt biztonságosnak kell lennie. Szeretnénk, ha vásárlóink egy KROSS, Le Grand, Multicycle (a cég másik két márkája) választása során úgy éreznék, hogy a legjobb terméket választják. Olyat, ami árszinttől függetlenül minden részletében kifinomult, átgondolt, és hosszú évekig szolgálja őket.

Például a Trans kategóriában, ahol minden eurocent számít, ott mennyi energiát tudtok a váz fejlesztésére szánni? Szimplán csak rendeltek egy vázat a Ázsiai beszállítótól, vagy magatok tervezitek a vázat?

Való igaz, hogy itt minden cent számít, ezért szeretnénk okosan elkölteni. Ezért minden vázat magunk tervezünk! Biztosak akarunk lenni abban, hogy a projektbe fektetett költség a vásárlók elégedettségét eredményezi. Ahogy már említettem, az ilyen projekteket néha nehezebb kivitelezni, mint a felső kategóriásakat… A legmagasabb minőséget kell ötvözni a megfizethető árral. Nagy kihívás az egyensúly megtartása, de igyekszünk úgy kialakítani a kollekciót, hogy a vevőink elégedettek legyenek. 

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-9
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-9
Forrás: Kross

Milyen bringáid vannak?

A feleségemmel, és lányommal való bringázáshoz egy trekking ebike, sportoláshoz egy országúti és egy gravel, amit murvás és aszfaltos versenyeken is használok. Szerencsés vagyok, hogy olyan termékekkel dolgozhatok, amikért lelkesedem, meg hát hozzáférésem van az összes bringánkhoz is!

A koronavírus hatása a kerékpárgyártásra

És végül pár kérdés a Covid helyzetről: hogy állnak az alkatrész rendeléseitek? Időben le tudjátok gyártani a bringáitokat? Meg tudjátok kapni az OEM alkatrészeket a kívánt mennyiségben, és minőségben?

A világjárvány teljesen megváltoztatta a játékszabályokat, mind a termelési oldalon, mind a keresleti oldalon. Az emberek újra felfedezték a kerékpározás világát. A megszakadt ellátási láncok gyors, és az eddig megszokott sztenderdeken kívüli intézkedéseket kívántak meg. Nagyon rövid időn belül a legtöbb folyamatot újraterveztük, a KROSS-nál, hogy a versenytársainknál sokkal gyorsabban tudjunk bicajokat szállítani a kereskedőinknek. Ennek eredményeként a rendeléseink 90%-át tudtuk teljesíteni, miközben mások küszködtek az alkatrészekkel. Kijelenthetem, hogy a kerékpárok iránti gigantikusan növekvő keresletre egyedül mi tudtunk és tudunk válaszolni. Vásárlóink rájöttek, hogy bizony kerékpárral is el lehet jutni iskolába, vagy munkába, és remek eszköz a kikapcsolódásra is. Az utóbbi időben az emelkedő üzemanyagárak is hatással voltak a kerékpározásra, és ez a folyamat EU szerte most is zajlik. 

Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-10
Kerékpárok tervezése és gyártása - így készülnek a Kross bringák-10
Forrás: Kross

A kerékpáralkatrészek értékének felerősödése

Mit szólsz, hogy Németországból már Shimano ebike alkatrészekkel teli kamiont is kirabolnak? A szórakoztató elektronikai eszközök után a kerékpáralkatrészek lesznek a tolvajok célpontjai? Lassan drágábbal lesznek, mint a drog...

A tolvajok tisztában voltak vele, hogy mit lopnak, mert a drága elektromos hajtásláncokra mentek rá, az olcsóbb alkatrészeket hátrahagyva. Nem ez a legvidámabb példa arra, hogy mennyire nő az elektromos kerékpárok piaca, sőt jelenleg ez a leggyorsabban növekvő szegmens! Az ebike-ok eladása évről évre több száz százalékkal nő! Véleményünk szerint a kerékpárpiac jövője az e-bike-é lesz. Ebben a szegmensben egyre nagyobb volument szereznek a belvárosi szállítást egyre sikeresebben felváltó elektromos teherkerékpárok. Ez egy nagyszerű, zöld megoldás, amelyben a KROSS is érezteti jelenlétét. Közép- és Kelet-Európa első gyártójaként most indítottuk el saját elektromos teherkerékpárjaink értékesítését. Ez igazi sláger lesz, a könnyen elérhető a KROSS Rental bérleti ajánlatának köszönhetően is.

Kedves Marcin, köszönjük, hogy időt szántál ránk és olvasóinkra!