Menü

2017.08.29.     Hozzászólás 0

Mountain bike és családi park - Wexl Trails

Azok a sportos családok jól figyeljenek, ahol bringások is vannak, mert egy olyan parkot mutatunk most, ahol kicsik és nagyok egyaránt aktívan eltölthetik az időt akár kétkeréken, akár kétlábon... Irány Wexl Trails!

Ausztriai kalandozásaink során fővárosunktól 3-3,5 órányira, Sankt Corona am Wechsel településen jártunk. Körben 1400-1700 méter magas hegyek és a nyugati szomszédainknál megszokott rendezett zöld legelők, rajtuk tehenek és farmok mindenhol. Ettől azonban még nem fülig érő mosollyal, és a mielőbbi visszatérésünket tervezgetve ülnénk a hazafelé tartó autóban…

Mini bringapark gyerekeknek és kezdőknek Forrás: www.mozgasvilag.hu

A legkisebbektől az örök fiatalokig

Ma már erős az a trend, hogy az évről-évre egyre gyengébb téli szezonok forgalomkiesését, a hómentes időszakok hegyi sportjainak infrastruktúrájának a kiépítésével próbálják ellensúlyozni. Ilyen helyeken többnyire lépten-nyomon bringaparkok épülnek. De még úgy is, hogy ezek a parkok igen népszerűek, csak szűk réteget szólítanak meg és szolgálnak ki.

A családból apu, plusz talán a nagyobbik gyerkőc az, aki gurul a parkban. Anyu és a kisebb gyerek addig program nélkül maradnak. De nem Wexlben!

A település határában található családi parkban rengeteg lehetőség biztosítja azt, hogy aktívan kikapcsolódjunk. Van itt nyári bobpálya, tanösvény, felnőttek által is használható mozgáskoordináció- és egyensúly-fejlesztő játszótér, pumptrack, mini bikepark, flowtrail, singletrails és panoramatrails. No meg normál gyalogösvények, melyekből akár
a Schneebergen is elérhető - rövid autókázással.

Játszótér kicsiknek és nagyoknak

A nyári bobot nem kell senkinek szerintem bemutatni, de a Motorikpark névre keresztelt kreatív játszótérhez hasonló nem igazán van itthon. A 29 állomásból álló területen fából, kőből és vasból épített láncos- és köteles elemek találhatók, melyek között van ami mozog ha rálépünk, van ami fix és van aminél a feladat pont az, hogy vele mozogjunk…

A különböző ügyességi feladatok főként a mozgáskoordinációnkat és az egyensúlyérzékünket fejlesztik, miközben órákon át le- és felugrálunk egyikről a másikra, vagy épp pörgünk szédülésig. És a legjobb, hogy minden úgy van létrehozva, hogy a szülők is épp úgy használhatják, mint a gyermekek, ezáltal az egész család egyszerre próbálhatja ki az állomásokat, és nevetve fejlesztik a készségeiket. Mi is „csak kipróbáljuk” felkiáltással hip-hop eljátszottunk másfél órát, pár állomást érintve a közel harmincból…

Gurulás széles mosollyal

A játszótér után nyeregbe pattanunk. Ha épp nincs nálunk ka bringánk, semmi gond: a kölcsönzőben akár a kicsiknek is találunk kerékpárt - felnőtt méretben akár e-bikeokat is! Sőt, ha ha tanulni szeretnénk, a mini bikeparkban nem csak egyedül, hanem instruktúőrök segítségével és gyakorolhatjuk a kanyarodás és a terepkerékpározás alaptechnikáit.

Nagyon jó látni, ahogy a gyerkőcök és apukák vidáman gurulnak át a pici fa elemeken, vagy épp veszik be az enyhén döntött kanyarokat, majd szaladnak a varázsszőnyeghez, hogy felmenjenek a bikepark tetejére egy újabb körre.

Ha viszont már ezen a szinten túl vagyunk, irány a hegy...!

Flowtrail

Ácsi', mi is az a flowtrail? Keményre tömörített, homok, sóder és föld keverékéből, akadálymentesítve, döntött kanyarokkal készített, átlagosan 6-10% meredekségű nyomvonal, melyen minimális pedálozás mellett is folyamatosan, lendületesen lehet gurulni lefele. És bizony a Wexl Trails flowján nagyon lendületesen lehet suhanni... Szóval egy igazán élvezetes, de fárasztó ösvény.

..és bizony Wexlben immáron 4,5 kilométer hosszú a nyomvonal, miután idén nyárra meghosszabbították az eddigit. Az ösvény alja és teteje között 400 méter szintkülönbség van, amit letudhatunk vagy az uphill ösvényen feltekerve - mely kifejezetten úgy lett kialakítva, hogy a nagyobb rugóutas bringákkal is fel lehessen tekerni, de akkor már inkább béreljünk e-bikeot - vagy válthatunk jegyet a shuttle bus-ra, mely nagyjából fél óránként indul lentről, és nem csak akkor indul felfele, ha tele van.

Flowtrail Forrás: www.mozgasvilag.hu

A buszforduló mellett közvetlenül találjuk a flowtrail kezdő kapuját, mellette pedig egy kisebb szervíz-állomást, ha esetleg elfelejtettünk volna meghúzni ezt-azt... A magas, döntött kanyarokkal és hullámokkal teletűzdelt döngölt, teljesen akadálymentes ösvény felső harmada szinte csak kanyar, kanyar hátán... nehéz leírni azt az érzést, amitől annyira vigyorogsz, hogy a végére görcsben áll az arcizmod. És ezen a részen nagyon ilyen érzés fog majd el.

A középső és alsó szakaszokon aztán több táblás ugratónak is megfelelő részt találunk, amiket ha kisebb tempóval érkezünk, csak simán átguruljuk.

Bár számszerűsítve nem tűnik túl hosszúnak, illetve az akadálymentesítettsége miatt túl nehéznek a nyomvonal, de a sok kanyar és pumpálás után, melyekben folyamatosan használjuk a felsőtestünket, garantált a lihegés… de visszatartjuk, mert meglátjuk, hogy a 6 éves kisgyerek lihegés nélkül ér le mögöttünk ugyan azon nyomvonalon.

Singletrail

Ha már nem elég a flowtrail akadálymentesített gurulása, és több adrenalinra vágyunk, irány a közel 3 kilométernyi singeltrail - természetes hatású, keskeny, technikás ösvény! A singletrail picivel fentebbről indul, mint ahol a buszból kiszállunk, így így-is úgy-is tekernünk kell, ha kényelmesek voltunk, ha nem.

Singletrail Forrás: Mozgásvilág - Paraferee

A gyökerekkel és kövekkel tarkított, izgalmas de egyáltalán nem túl extrém nyomvonal a flowtrail mellett tekergőzik lefele. Több meredekebb katlanon is áthalad, de a legmeredekebb része is "csak" 12%-os.

Szerintem kezdők is óvatosan végig tudnak menni rajta, de a közép haladók és haladók fogják igazán élvezni.

Panorama trails

Idei újdongása a parknak, a panoráma ösvények, melyek a környék hegycsúcsai között kígyóznak, és tulajdonképpen dózerutakon és benőtt földutakon haladnak.

Panoráma 1300 méter felett Forrás: Mozgásvilág - Paraferee

A singletrail kezdetétől indul felfele a fővonal, melyből később elágazik több útvonal is - így mindenképp vigyünk magunkkal a lenti központi épületben ingyen kapható térképből! Mi a közvetlen környék legmagasabb csúcsára, az 1743 méter magas Hochwechselre indultunk el.

Az itteni útvonalaknál készüljünk fel arra, hogy sokat fogunk mászni. Így a Hochwechselre vezető útvonalon is nagyjából 1300 méternyi szintet kellett kapaszkodnunk, a közel 13 kilométeres úton! Szóval e-bikeok előnyben...

És hogy miért panoráma ösvény? Közel 1300 méter magasságában érünk ki a lámbhullató fák közül, és onnantól csodálatos látványban lesz részünk a környék kisebb hegyeire és a köztük meghúzódó ösvényeire. Bátran számoljunk több menetidőt, mint alapból tennénk, mert itt fél kilométerenként meg fogunk állni, és gyönyörködni a tájban!

A csúcsig érintjük az Almrauschhütte (1247 m), a Kampsteiner Schwaig (1400 m), majd a Feistritzer Schwaig (1438 m) túristaházakat, ahol pótolhatjuk menetközben az elégetett energiánk. Sőt, a csúcson a Wetterkogler Hausban is ehetünk-ihatunk, mielőtt visszafordulnánk.

A sok mászás ellenére igazi családi túra-útvonal, hiszen nem igényel terepbringás tapasztalatot, csak erőnlétet (vagy kellő akkumulátor teljesítményt).

Ha ott vagyunk, és szeretjük a flow- és singletraileket, mindenképp induljunk el a csúcsra, mert onnan indul a "The WU" trail, mely 2,7 km hosszú, 350 méter szintet tartalmaz, és e kettő ösvény kombinációja. A kövek, sziklák ügyes elhelyezésével egy izgalmas, élvezetes nyomvonalon gurulhatunk!

Pumptrack

Közvetlen a központi épület mellett találjuk a pumpapályát. A mobil elemekből épített oválon könnyen és hatékonyan tanulhatjuk meg a kerékpározás egyes technikáit, edzhetünk felsőtestre, vagy egyszerűen csak jól érwezhetjük magunkat.

Flowtrail Forrás: www.mozgasvilag.hu

Mi, mennyi?

Az árak az osztrák árakhoz mérten barátiak - még családdal sem szállunk el a kifizethetetlen magasságokba. A flowtrail-singletrail-panoramatrails-mini bikepark-pumpapálya használata 15 év alatt napi 6, felette 9 euró. A shuttle busra egy menet 15 év alatt 5,50, felette 7,50 euro, míg a hat kör 27,50 / 37,50 euro (nem kötelező egy nap felhasználni).

Ha nem vinnénk magunkkal bringákat, az sem gond! A kölcsönzőből normál és e-bike változatú mountain bikeokat is tudunk bérelni - akár a gyermekek számára is - olcsóbban, mint amit bikeparkokban megszoktunk…

Szóval nem maradt más, mint kalandra fel az egész családnak!

Olvass többet a témáról: kerékpár, bikepark, bringapark, pumpapálya, ausztria, St. Corona, Wexl, Alsó-Ausztria