Menü

2017.03.17.     Hozzászólás 0

Hogyan állítsuk be MTB kerékpárunk nyeregmagasságát?

Voltál már úgy, hogy bringázás végén fájdalmasan izzott a térded, hasogatott a derekad, fájt a tenyered, ti pedig, férfitársaim, esetleg zsibbadtatok intim tájékon? Mindezen tünetek visszavezethetők a nem megfelelő nyeregmagasság beállítására. A helyes beállítás teljesítménynövekedést és egy esetleges ízületi sérülés elkerülését is eredményezheti! 


A kerékpárunk nyergének pozícióját három beállítás határozza meg: a magassága, a dőlésszöge és a távolsága. Nézzük meg ezeket egyesével!

 

Helyes nyeregmagasság

Egy régi, rossz beidegződés miatt, illetve tévesen a biztonságérzet növelése végett sokan a szükségesnél alacsonyabb nyeregmagassággal tekernek. Mivel a régebbi bringák középcsapágyháza alacsonyabban volt, korábban az a mondás járta, hogy álló helyzetben gond nélkül le kell tudni tenni a lábat a földre a nyergen ülve. Ám a helyzet az, hogy az újabb kerékpárok középrésze magasabban van, így ez már nem igaz! Ráadásul sokan félnek attól, hogy ha magasabban ülnek, akkor könnyebben el fognak esni, holott a kettő nem igazán befolyásolja egymást. Ráadásul az ilyen tekerés térdízületi problémák forrása is lehet.

A nyeregmagasság hatékonyságnövelő beállítása kisebb tudomány, már hazánkban is több kerékpárboltban végeznek ilyen, mérésekkel egybekötött beállítást – természetesen pénzért. Ha nem vágyunk maratongyőzelemre – melyhez már csak a nyereg pontos pozíciója hiányozna –, csak elkerülnénk a kellemetlen fájdalmakat, otthon is beállíthatjuk a kerékpárt kellő hatékonysággal.

 

Nyeregbeállítás „sarok” módszerrel

Ennél a módszernél csak egy barátodra – ha épp nincs kéznél egy sem, akkor megoldható egy fal mellett is –, és a bringázáskor is használt cipődre lesz szükség.

 

Túl alacsony nyeregmagasság Forrás: Paraferee - mozgasvilag.hu

Túl alacsony nyeregmagasság

 

Ülj fel a nyeregbe cipővel a lábadon (miközben a biciklit a kormánynál fogva tartja a haverod, vagy a falhoz támaszkodsz), majd a sarkaddal lépj a pedálokra. Csinálj pár kört hátrafele a hajtókarokkal, majd állj meg a legmagasabb illetve legalacsonyabb pozíciókban. Ha ebben a helyzetben a lábad nagyon behajlik, akkor emelni kell a nyereg magasságán, ha csípőből „hajolsz”, hogy a sarkad elérje a pedált, akkor engedni kell – addig, míg a térd függőlegesen szinte egy vonalba at zár be a kerül a sarokkal.

 

Megfelelő nyeregmagasság Forrás: Paraferee - mozgasvilag.hu

Megfelelő nyeregmagasság

 

Ha ez a pozíció megvan, akkor csak helyezd át a lábfejed a normál helyzetbe a pedálon, és tekerj vele pár métert . Bizonyosodj meg róla, hogy a csípőddel nem korrigálod a lábmozgásod, azaz nem „ring” fel s alá, miközben tekersz!

 

Nyereg dőlésszögének beállítása

A rossz szögben, túlzottan előre vagy hátra dőlően beállított nyereg jelei a zsibbadó intimrészek, túlzottan fáradó tenyér, alkar és váll. Az ideális helyzet, ha szinte vízszintesen áll, minimálisan előre döntve.

Erre nincs „házi” sablon, így ha tekerés végén a fenti intő jeleket érzed, akkor picit állíts a nyereg szögén, majd tekerj újra és újra és újra.

 

Nyeregávolság

A nyereg előre vagy hátra tolásával súlypontunk helyzetét állítjuk a kerekekhez képest. Az ideális pozíciót úgy érhetjük el, ha a vízszintesen álló hajtókaroknál az elöl levő térdkalácsunk pont a pedáltengely felett helyezkedik el.

 

Ha ezeket beállítgattad, nagy valószínűséggel megszűnik a térd-, derék - és alkarfájdalmad.

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.