Fekvőbringán (rekumbens) szép az élet Hír

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu
2012/04/27
Ha a reggeli ébredés után még szívesen heverésznél, de közben indulnod kéne, akkor feküdj rá a bringádra.
Hirdetés

 

 

Biztos láttál már kis zászlócskákat közeledni szemmagasságban, amiről közelebb érve kiderült, hogy egy hátán fekvő, bringát tekerő muki járgányából ered és elképzelni nem tudtad, hogy hogyan lehet fekve biciklizni, olyan kényelmetlennek tűnik.

Legalábbis nekem ez volt az érzésem eddig egy fekvőbringás láttán...

 

Eleinte még jól jön a támogatás...

 

Az igazság azonban az, hogy eszméletlen kényelmes, és igazából még természetesebb is, mint hagyományos kerékpáron ülni. Persze az első próbálkozás furcsa tud lenni.

Az Annyira Más Bringaboltban van rá lehetőség, hogy szépen végigpróbáljuk a szamárlétrát, azaz kipróbáljuk a különböző fekvőkerékpárokat. Majdnem úgy fogalmaztam, hogy a legkönnyebben kezelhetővel kezdtük, de valójában mindegyik könnyen kezelhető. Pontosan fogalmazva: az elsőre kipróbált típus tekerése hasonlít legjobban ahhoz az érzéshez, amit normál kerékpáron megszoktunk. Minél több típust próbáltunk, annál jobban közelítettünk a tökéletes fekvő pozitúrához és annál érdekesebb elrendezésben voltak a pedálok, a kerekek és a kormány egymáshoz képest.

 

No, de mit ír a nagykönyv? A rekumbens szó az angol recumbent, azaz fekvő vagy hátratámaszkodó szóból ered, és azokat a kerékpárokat hívják így, melyeknél a bringás nem álló helyzetben és előre görnyedve, hanem éppen ellenkezőleg, egy nyugágyban elfoglalt testhelyzethez hasonlóan, kényelmesen hátradőlve, lábával maga előtt teker. Ebből fakad rögtön 2 fő előnyük is:

- Hihetetlen komfort a kényelmes ülésnek köszönhetően;

- Nagyobb sebesség a kisebb légellenállás miatt.

Nem véletlen, hogy valamennyi, kizárólag emberi erővel elért sebességi rekordot rekumbensekkel tartanak. (Sík terepen, szélcsendben, 200 m-es rövidtávon például a rekord jelenleg már 132 km/h felett van!) Ez legfőképp annak köszönhető, hogy a fekvős testhelyzet a kisebb homlokfelület miatt jelentősen kisebb légellenállást eredményez, márpedig 20-30 km/h felett a befektetett energia több, mint 80%-a ennek leküzdésére fordítódik. De nem szabad elfelejtkezni arról az előnyről sem, hogy mivel a tüdő nincs összenyomva, így könnyebben el tudja látni feladatát, ami kihat a bringás teljesítményére. Ezt még bővebben már leírták Neked, ha érdekel, klikk ide!

 

 

Lássuk akkor a kínálatot

Sun-EZ1SX

 

Galériához klikk a képre!

 

Első reku-élménynek egy ülős rekumbenst probáltunk. Azon kívül, hogy a testhelyzet még hajaz a szokásosra (kb olyan, mint anno amikor a camping-bringánkat a csomagtartón ülve tekertük, csak kényelmesebb). A hajtókar (viszonylag) középen, ülésünktől lejjebb van és attól még előbbre van a kormányzott kerék, amiből közvetlenül emelkedik ki a hosszított kormányrúd. Ezeknek az elemeknek a variálásával lesz majd mindig furcsább és furcsább a sorozat. A Sun-EZ1SX a belépő modell a rekuk világába, nem csak a kezelhetőség, de az árat tekintve is. Nem véletlen, hogy ez a modell a világ egyik legelterjedtebb rekumbense. Megjelenése spártainak mondható, nincs agyondizájnolva az biztos. Ha tudsz bringázni, akkor ezt is biztosan tudod irányítani. Az ülés kényelmes és méretre állítható, a kormány olyan "hárlis" széles és magasan van, de kényelmes. A 18 kg-os acélvázú bringa megengedett összetömege 125 kg, tengelytávja 143 cm, előre 16"-os, hátra 20"-os kerék került és a haladást 21 sebességes váltó könnyíti.  További infók, ár, megrendelés:   klikk ide!  

 

 

Rans V-Rex

   

Galériához klikk a képre!

 

M ég mindig maradunk az ülős rekuknál, a kormányzott kerékből közvetlenül emelkedik a kormányrúd, de csavar van a dologban, ugyanis a hajtást a kormányon túl, a váz legelejére szerelték. Ennél a modellnél már szokni kell, hogy alattunk van a kormányzott kerék, de pár méter után rá lehet érezni az ízére. A műszaki megoldásokat tekintve az előre helyezett hajtásnál olyan nehézségek merültek fel, hogy például hova rögzítsék a váltót. Ezt a bringa orrára hegesztett vázcsonkkal küszöbölték ki, amit - ha nem hívják rá rel a figyelmünket - amúgy észre sem vettünk volna, szóval nagyon elegánsan megoldották.

 

 

TW-Bents Action Plus

 

Galériához klikk a képre!

  A kormány és a hajtókar egymához való elhelyezkedése marad úgy, mint a Rans esetében, de elkezdjük dönteni az ülést, vagyis már egy közepesen döntött rekuval állunk szemben. Kormányát előre lehet hajtani, amivel a le- és felszállást könnyíthetjük meg. A lánc egy műanyag csőben fut, ami segít megelőzni, hogy öszemaszatoljuk a lábunkat, de igyekszem megjegyezni, hogy a védőburok nélküli típusoknál sem nehéz tisztának maradni. A kormány már idétlenül közel van - amolyan imátkozó sáska kéztartást követel meg -, de az irányítás kényelmes vele. 

További infók, ár, megrendelés:   klikk ide!  

 

 

 

Hase Tagun

 

Galériához klikk a képre!

 

  Na ez aztán rakéta! Közepes tengelytávú városi rekumbens, aminek a kormányzott kereke a váz legelején van, utána következik a hajtókar, viszont a kormány ott van a combunknál, vagyis alsó kormányos. Olyan érzés, mint egy űrhalyó szimulátorban, már csak a lézergomb hiányzik. A hátsó lengéscsillapításnak köszönhetően a buckák és repedések nem fogják nagyon megsérteni a hátsónkat (opciósan előre is lehet csillapítást kérni). Személy szerint, ha fekvőbringa vásárláson törném a fejem, akkor alsókormányosat választanék, mert így még a kezeim is kevésbé fáradnának, nagyon jó megoldás. Kényelmes kialakításának, extráinak (tárcsafék, csomagtartó, sárhányók stb.) köszönhetően hosszabb túrázásra kifejezetten alkalmas, akár kevésbé sima terepen is, de elegáns megjelenése miatt még színházba sem lennék rest fekve megérkezni.  További infók, ár, megrendelés:   klikk ide!  

 

 

 

Azub Mini

   

Galériához klikk a képre!

 

Na ez egy király fekvőbringa! Közepesen döntött ülés, hajtás a váz elején, aztán a kormányzott kerék és az irányítást magunk mellett alsókormánnyal intézzük. Gyönyörű! Elől-hátul lengéscsillapítás, hátsó csomagtartó, sárhányó és tárcsafékek gondoskodnak a kényelemről. Ezen a rekumbensen már nem olyan egyszerű haladni. Jó egyensúlyérzékkel egyenesen még csakcsak elindul az ember, de a kormányzást gyakorolni kell, mert a kormány és a kerék is alattad van valahol ugyan, de egymáshoz képest viszonlag távol (persze nem ilyen vészes, csak túlspirázom kicsit).  Az első váltó felfogatásához szükséges vázcsonk mellett egy olyan kis "segédcső" is helyett kapott a vázon, amire például a kilométerórát, vagy a lámpánkat is fel tudjuk fogatni. Némi gyakorlás után nagyon jó kis túrákat tudok elképzelni vele.  További infók, ár, megrendelés:   klikk ide!  

 

 

Háromkerekű rekumbensek

A végére még rátettünk egy lapáttal az örömbringázásra, ha eddig még nem lett volna elég: következnek a Tadpole és a Delta rekumbensek, vagyis a háromkerekű cangák: klikk ide a folytatáshoz! 

 

 
Hirdetés