DT Swiss kereket teszteltem Hír

Bragmayer Zsanett
2017/05/24
DT SWISS RRC 65 DICUT Teszt
Hirdetés

Idei szezonomat egy DT SWISS RRC 65 DICUT kerékszettel kezdtem meg, amit a magyar DT Swiss forgalmazója ajánlott fel. A felajánlásnak nagyon örültem, mert minőség és megbízhatóság jellemzi a ma már igencsak széles termékpalettával rendelkező céget.

DT SWISS RRC 65 DICUT 3 Forrás: Bragmayer Zsanett
DT SWISS RRC 65 DICUT 3
Kép forrása: Bragmayer Zsanett

DT Swiss Felni

 

A kerék azonosítójában, az RRC 65 Dicutban a 65-ös szám azt jelöli, hogy mekkora felnivel rendelkezik a kerék. Vannak, akik 65 mm-t egy kicsit magasnak tartanának az általános közúti használathoz, de mivel többféle pályán teszteltem a kerekeket, így valós képet kaptam róluk. A sporttársak emellett a szett mellett biztosan nem fognak úgy elmenni, hogy ne álljanak meg egy pár másodpercre csodálni a kerekeket. Például azért, mert a konstrukció nagyon masszív, strapabíró. Tény, hogy egy nagyon technikás pályán, minden kanyar után újra meg újra be kell lendíteni a kerekeket, de ha egyszer beindulnak, akkor biztosan nem fogunk csalódni.
Én személy szerint most használok először DT Swiss kereket, de ha tehetem, ezt fogom választani a következő években is.

Súly

Mint általában mindenkinek, nekem is az első dolgom volt lemérni a kerekeket.
Az első kerék 745 grammot nyom, a hátsó 885-öt, ami összesen 1630 g. Ahhoz képest, hogy 65 mm mély, korántsem mondható nehéznek. Összehasonlításképpen, a Zipp 58 mm-es mélységű 404 Firecrest Carbon Clinchers 725 g és 895 g súlyú (1620 g össztömeg). A tesztelt szettel jelenleg 6 kg a kerékpárom, és nem is kell, hogy kevesebb legyen.

DT SWISS RRC 65 DICUT 1 Forrás: Bragmayer Zsanett
DT SWISS RRC 65 DICUT 1
Kép forrása: Bragmayer Zsanett

Merevség, fékezés

 A DT Swiss kerék merevségét illetően 10/9-es. Másztam vele hegyet, mentem 75-tel szerpentinen lefelé, döntöttem a kanyarokban, ahol csak lehetett, és összegezve: teljesen hozta a kötelezőt.

Nagyon megbízható.


A belső perem szélessége 18 mm, míg a külsőé 25 mm. A keresztmetszeti képe csepp alakú, így az aerodinamikai törvények szerint ideális a kialakítása.
Én 25 mm-es gumikkal használom, mivel azt stabilabbnak éreztem, mint a 23 milliseket. Természetesen 23 mm-es gumikkal is fel lehet szerelni a külső peremméret ellenére, így mindenki a saját ízlése és kedve szerint tudja alakítani.
A merevség mellett az RRC 65A fékezési teljesítménye is tökéletes. A kapott karbonfékek mind esőben, mind szárazon megfelelően fékezték a kereket. Mivel általában külön esőre való, és száraz parafa féket szoktak használni, ehhez viszont csak egyféle volt, kissé félve ültem fel a kerékpárra a szakadó esőben, ráadásul versenyezni, de nem volt mitől tartanom.

Elhasználódás

 

A teszt során igyekeztem minimalizálni a rossz utakon való használatot, de több olyan versenyen is használtam a kerekeket, ahol nem éppen volt tökéletes minőségű az aszfalt. Ennek ellenére nagyjából 800-900 km megtétele után sem tapasztaltam a DT Swissekben sem nyolcast, sem a küllők minimális lazulását. A matt fekete felnin semmilyen eddigi kőfelverődést nem látni.

Felszereltség

A kerékszettemet olyan prémium kategóriás agyakkal szerelték, amelyek szinte az összes szabvánnyal kompatibilisek, így mindenki számára elérhetőek.

Ami már az első alkalommal feltűnt, hogy a hátsó agy rotorja picit túl feszes. Korábban a Deda Elementi karbon kerekeinél tapasztaltam hasonlót, és általában a használattal ez a probléma megszűnt. Ugyanakkor egyik kerék esetében sem biztos, hogy normális dolog az, hogy egy ilyen magas árfekvésű terméknél a kiváló gördülési mutatókra várni kelljen…

A fenti kérdéssel kapcsolatban még érdemes megemlíteni azt is, hogy a problémát azonnal jeleztem a forgalmazónak, és az agy szétszedése, majd a – talán egy túlbuzgó gyári alkalmazott által belepumpált – felesleges zsírmennyiség eltávolítása után sokkal jobb lett a kazetta forgása.

A merev kazetta egyébként triatlonban főleg a depózásnál okozhat gondot, hiszen a kerékpáros cipők fel vannak gumizva a pedálokra, hogy az öltözés gyorsabb legyen. Nos, ha kitolásnál a kazetta megforgatja a hajtóművet, ezáltal leszakítva a kerékpáros cipőt a helyéről, az igen komoly időhátrányba is sorolhatja a versenyzőt. A Deda Elementi kerekeket újonnan konkrétan inkább meg kellett emelni, annyira erősen tolták a hajtóművet. A DT Swissnél ez jóval kisebb erővel jelentkezik, de érezhető.

Öröm az ürömben, hogy míg jó eséllyel szabadon futó kerekeknél (kanyar előtt vagy lejtőn) pici fékező hatás érvényesül, addig a kigyorsítási szakaszon pár watt pluszt ad a lendületben lévő kerék tolása a kazettán keresztül.

Kulacs helyett 

Egyetlen negatívumot tudok megemlíteni a szettel kapcsolatban: egy 40 km-es versenyen, ahol szakadt az eső, a verseny végére nagyjából 3 dl víz gyűlt össze mindkét kerék peremében… Korábban még soha nem tapasztaltam ilyet, a magyarázat pedig az lehet, hogy a küllők nem tökéletes illeszkedése miatt került bele a víz. Leszállás után persze a probléma kezelhető, mivel a perem szélén van egy kis lyuk, így hamar megszabadulhatunk a víztől.

A DT Swiss magyar forgalmazója a vízbefolyással kapcsolatban:

A vízbefolyást az okozza, hogy a küllők áthaladnak a felnin, hiszen a küllőanyák a felnin belül –rejtett anya- helyezkednek el. Mivel a küllők valamennyire rugalmasak, mozognak, a felnin való átvezetésre szolgáló „lyuk” néhány tized milliméterrel nagyobb, mint a küllő átmérője. Itt befolyhat a víz. Ha nem lenne a nagyobb lyuk, a küllők folyamatosan dörzsölnék, feszegetnék a felnit, ami a karbon elfáradásához vezetne. Emiatt minden DT karbon kerék oldalán van egy kicsi lyuk, ahol a befolyt víz ki tud folyni.

Miért kell a rejtett küllőanya?

Többrétű a válasz. Egyrészt ezt a kereket az IAM Protour csapattal együtt, szélkamrában fejlesztette a DT Swiss, és a rejtett anyás kerekeknek kisebb a légellenállása, illetve a kerék jobban viselkedik oldalszélben. Másrészt a DT a nagyobb merevség eléréséért minden kerekében nagyon feszesre húzza a küllőket, a rejtett küllőanyák speciális, megnagyobbított feje pedig jobban eloszlatja ezeket az erőket a felni belsejében, így nem kell tartani a küllőlyukak kiszakadásától, kirepedezésétől. 

Egyébként durva esőben az alu fékfelületes kerekek jobban fékezhetőek, mint a karbon társaik, így érdemes elgondolkodni ilyenkor azon, hogy milyen kereket használjon a versenyző – természetesen ha van másik.

Van még kérdésed? Érdeklődnél? Itt megteheted:  DT Swiss Hungary

Szumma

Összességében nagyon meg vagyok elégedve a kerekekkel. Aki esetleg óckodna a magas perem miatt, ne tegye, mert bőven visszahozza a sík részen, amit esetleg a kigyorsításnál elveszítünk. Több felső kategóriás kereket használtam már pályafutásom alatt, de sokszor úgy éreztem, nem kapok annyit, mint amennyit az áruk indokolna. Ennél a szettnél viszont biztosan nem fogunk csalódni, miután távoztunk a pénztártól: ár-érték arányban teljesen megállja a helyét.
Nagyon jó kerékszett, bátran ajánlom azoknak, akik hosszabb távokban (40 km felett) gondolkoznak, főleg versenycélú használatra.

Ezúton is szeretném megköszönni a DT Swiss hazai forgalmazójának a Boneshaker 2006 Bt-nek az idei támogatást.

Eddigi versenyeim a DT 65 RRC Swiss Dicuttal: 

Egyiptom Afrika Kupa, Olasz Grand prix verseny, Chengdu (Kína) világkupa, Yokohama WTS futam, Tiszaújvárosi OB

Következő versenyeim: Kitzbühel felnőtt EB egyéni+ csapat, Hamburg WTS + mix VB, U23 EB, U23VB, 4 világkupa és 3 olasz Grand Prix, 3 német bundesliga és 2 db francia GP verseny


DT SWISS RRC 65 DICUT 2 Forrás: Bragmayer Zsanett
DT SWISS RRC 65 DICUT 2
Kép forrása: Bragmayer Zsanett

Hirdetés