- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Ha egy emelkedőn tekerünk felfele vagy gyorsítani akarunk, előre dőlve illetve kiállva tekerünk, a nagyobb hatékonyság eléréséért. Felton Zimmerman feltaláló szerint azonban ez a megoldás rontja a teljesítményt. Akkor mi lehet a megoldás?
A Darwin Kerékpár, melynek vázgeometriája a biciklis testhelyzetéhez igazodva változik, így mindig ülőhelyzetben lehet tekerni.
Hogy is működik?
A váz tulajdonképpen egy összteleszkópos megoldáshoz hasonlít. Hátsó háromszöge egy a középcsapágyházhoz közel elhelyezett forgásponttal kapcsolódik az első részhez, így elmozdulhatnak egymáshoz képest. A nyeregcső, melybe a csillapítás is került, szintén forgáspontra szerelt, ezáltal a hátsó háromszög mozgásával együtt a nyereg is előre-hátra mozdul. Így változtatva az üléspozíciónk, valamint ezzel a váz geometriáját is. Amikor a kerékpáros normál testhelyzetben ül, a súlya mindkét háromszöget és az ülést is alapállásban tartja. Ha a testsúlyát előre helyezi, a hátsó háromszög csuklója előre mozdul vele együtt, ha előre csúszik a nyereg is.
Zimmerman elmélete szerint, a nyeregben ülve a kerékpárosok jobban tudnak irányítani, nem pazarolnak energiát a kiállva tekeréssel, és több erőt tudnak kifejteni a pedálokra. A vázgeometria változtatásával testsúlyunk helyzete is változik, így téve hatékonyabbá a mászást (nem emelkedik el a kerékpárunk eleje tekerés közben), és stabilabbá a gyorsabb haladást (alacsonyabb súlypont és hosszabb tengelytáv miatt).
A North American Handmade Bicycle Show-n már bemutattak egy működő prototípust. Zimmerman tervei között szerepel egy egész sor, különböző bicikli gyártása ezzel az újítással, mint például országúti, hybrid, városi és mountainbike modellek. Elmondása szerint az ár körülbelül 1200 – 1500 USD között lesz, a felhasznált anyagoktól függően.
És most már csak ki kell várnunk, hogy kipróbálhassunk egy Darwint! Az elv érdekes, és számos kérdést illetve problémát vet fel, melyeket csak egy teszt válaszolhatna meg, melyre talán nem sokára, ha a protoból sorozatgyártás lesz, lehetőség is lesz!
A koncepció
Prototípus
Működés közben