A Specialized újabb nagy dobása: Turbo Levo SL Gen2

A Specialized újabb nagy dobása: Turbo Levo SL Gen2

Bikexpert - Támogatott tartalom
2023/05/16
Az egyszerű képlet: Te x 2 = Specialized Turbo Levo SL Gen2

Specialized Turbo Levo SL Gen2

A múlt hét közepén mutatta be a Specialized a következő nagy dobását, a “diétás” ebike kategória pionírjának második generációját, a Levo SL-t. Ha valaki esetleg pusztán a számokat nézné, csalódni fog, ez a típus azonban mindig is több volt a puszta számoknál, a Bikexpert Kerékpárüzlet jóvoltából mutatjuk is, hogy miért!

Első bemutatása óta rengeteg gyártó követte a Specialized által kitaposott utat, az elmúlt 3 évben gombamód jelentek meg a könnyű, elektrifikált bringák piacon, amelyek az erő, nyomaték és a könnyű, analóg bringára nagyon hajazó kezelhetőség szentháromságát kínálták, mindezt bőven 20 kg alatti tömeg mellett. Az új Levo SL bemutatása után a gyártó ismét visszaülhet a kategória trónjára, hiszen mind a geometria, mind az elektromos rásegítés a modern kor trail bringásainak összes kívánalmát megtestesíti. Ha szemre úgy tűnik, hogy több a kilógó becsúszószár mennyisége az elődnél, nem tévedünk: 150 mm-ről 160-ra nőtt az upsizing jegyében a teleszkóp rugóútja, hátul maradt a 150 mm.

Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-8
Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-8
Forrás: Bikexpert

Business on the front, party in the back

- ez a mullet frizurára, de méginkább helytálló a mullet kerékméret esetén (29” elől, 27.5” hátul), amiből persze a Gen2 SL sem marad ki. Nem meglepő a döntés a tervezők részéről, manapság egyértelműen ebbe az irányba tart minden olyan MTB műfaj, ahol hangsúlyosabb a hegyről legurulás, mint az arra feljutás.

A bringát tulajdonképpen tekinthetjük a Stumpjumper EVO motorizált változatának is, ugyanis a Levo SL is megörökölte az analóg testvér, a geometriát szinte korlátlanul finomhangolható feature- öket. Kezdve a gép orránál, rögtön az állítható szögű fejcsőbe botlunk: két csészével összesen 3 fok eltérést eszközölhetünk: az alap csészével 65 fokos szöget kapunk, a másik csészével pedig ez eltolható +1 illetve -1 fokkal, így biztosan minden rider megtalálja a stílusához illő beállítást. A középrész magasságot a márkánál már megszokott módon, a tag alsó bekötési pontjánál elhelyezett, két darabból álló excenteres flip chip segítségével változtathatjuk magas és alacsony között. A harmadik beállítás trükkös, mert úgy változtatja a geometriát, hogy az közben nem változik és pont ez a lényeg! A váz ugyanis képes fogadni a 29”-os hátsó kereket is, ehhez a Horst Linknél lévő insertet kell megfordítani, ezzel érhetjük el azt, hogy a nagyobb hátsó kerékkel is tökéletesen ugyan az marad a geometria, mint a gyári 650b-vel.

Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-10
Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-10
Forrás: Bikexpert

A stílus

Korábban említettem a stílust, maradt a Specializednél hagyományosnak mondható stílusspecifikus S méretezés is, S1-től egészen S6-os méretig válogathatunk a preferenciánkhoz és a testméreteinkhez passzoló vázméretből. Ha azt gondoltátok, hogy az amerikai márka ennyivel letudja a méretezést, tévedtetek: mindegyik mérethez egyedi laminálást terveztek, így elérve azt, hogy az 50 kg-os rider alatt ugyan úgy viselkedjen az S2 váz, mint a 90 kg-os alatt egy S5. Ha már szóba hoztam a kompozitokat, a váz alapanyaga -felszereltségi szinttől függetlenül, tehát nem csak az S-Works modell, hanem a többi is! — a gyártó egyik legjobbja a FACT 11M névre hallgat, természetesen a komplett első háromszög monocoque kialakítású.

Továbbfinomított rugóstagok

Nem sajnálták a mérnöki munkaórát a kinematika megtervezésénél sem. A márka erősen kommunikálja azt az ebike-ok esetében, hogy ők komplett biciklit, mint egységet készítenek - ezt persze nem úgy kell érteni, hogy az alkatrészek egy része nem jár a bringához, hanem úgy, hogy minden részlet összhangban egymással van a bringán. Marketing maszlagnak tűnhet, de aki valaha próbált már Specialized bringát, annál jó eséllyel az volt az első tapasztalat, hogy az rögtön tökéletes volt. A hátsó felfüggesztésben is találtak még potenciált, tovább finomították a négy forgáspontos FSR-t. Laposabb lett az áttételi görbe, ami lefordítva azt jelenti, hogy sokkal kisebb erő kell a rugóstag megindításához, ez kedvezően hat a rendszer érzékenységére. Az RX Tune néven futó egyedi szelepeléssel ellátott, gyári rugóstagok mellett gondoltak azokra is, akik szeretnék kicsit tovább bolondítani bringájukat s még többet szeretnének a party in the back érzésből: mind a váz kialakítása, mind a karakterisztika lehetővé teszi acélrugós tag beépítését és használatát az új Levo SL-nél.

Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-3
Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-3
Forrás: Bikexpert

Teljesítmény

Aki a Wh-k, Nm-ek és hasonló mértékegységek miatt kattintott ide, az már biztosan nagyon várta, hogy ez a rész jöjjön, rögtön a kedvükben is járnék: az integrált akkumulátor 320 Wh kapacitással bír, ami további 160-nal toldható meg, a külső akkupakk segítségével. A Bikexpertnél élőben is megcsodálható S-Works verzióhoz ez gyárilag jár, ettől lefelé pedig külön megvásárolható. Az SL1.2 kódnévre hallgató motor is több fronton megújult: nyomatéka 35-ről 50 Nm-re nőtt, csúcsteljesítménye pedig 320 W lett. Szerencsére a megnövekedett teljesítmény nem a hatótáv rovására megy, szoftveres és hardveres újításokkal sikerült a korábbi hatótávot megtartani, csak, mint azt írtam, nagyobb teljesítmény mellett. A korábbi motornál 40%-kal halkabb lett az új egység, ezentúl szinte hang nélkül adja majd hozzá a magáét a hajtáshoz. Mindegyik modellhez a színes kijelzős, MasterMind TCU jár, mindez a felsőcsőbe integrálva. A rásegítés módja marad a szokásos: bal oldalon a + és - gombot nyomva választhatunk az ECO, Trail és Turbo módok között.

Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-7
Specialized Turbo Levo SL Gen2
 
-7
Forrás: Bikexpert

A modellpaletta 4 karbon modellből áll: S-Works LTD, S-Works, Pro és Comp.A két S-Works modell abban különbözik, hogy míg a LTD megkapta a RockShox csúcs Flight Attendant, önállóan magát elektromosan állító felfüggesztését, addig a ‘mezei’ S-Works maradt a teljes Factory szintű Fox rugózásnál. Ezen a szinten alapnak számító Roval karbon kerékszettel szerelt csúcsmodellek mellett a Pro verzió is a könnyebb, kompozit kerekekkel segíti élvezetesebbé a bringázást. A három modellben még egy közös van: mindegyik a Sram legújabb fejlesztésű, Transmission névre keresztelt váltórendszerével érkezik, a Pro X0-val, az S-Works-ök pedig az ebike-okon elérhető legjobb szettel, az XX-szel. A Comp pedig az igazi, halandóknak való modell: Fox Rhythm szériás 36-tal, illetve Performance Float X taggal a bringások nagy részét bőven kiszolgálja. Az abszolút csúcsmodellért 5.850.000Ft-ot kell fizetnünk, ez alatt helyezkedik el közvetlen a Bikexpert által bemutatott S-Works 5.460.000 Ft-ért. A Pro modell 3.861.000Ft-ért lehet a miénk, a kedvezőbb árú Comp Carbont pedig 3.081.000 Ft-ért vihetjük haza. Ha valamelyik modell megtetszene, keressétek a srácokat a Bikexpertnél, örömmel válaszolnak kérdéseitekre vagy éppen a megfelelő modell és/vagy méret kiválasztásában!